Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrukets ekosystemtjänster - 5 videofilmer

2 inlägg 1344 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbrukets ekosystemtjänster - 5 videofilmer

Torbjörn Johnsen  
#567498 Skogsstyrelsens lanserar fem nya videofilmer som handlar om skogens s k ekosystemtjänster. Vi har skrivit en del här på forumet tidigare om de ansatser som finns från Naturvårdsverket, Länsstyrelserna och Skogsstyrelsen om att kartlägga och definiera de något luddiga begreppen "Grön Infrastruktur" och "Ekosystemtjänster". Bl a i tråden Är 20 procent av skogen klassad som Värdetrakt?.

De fem filmerna beskriver vad "Skogens Ekosystemtjänster" är för något och ni hittar dem här:

Först en introduktion:


Sedan beskrivs fyra olika ekosystemtjänster

Skogens Stödjande ekosystemtjänster:


Skogens Reglerande ekosystemtjänster:


Skogens försörjande ekosystemtjänster:


Skogens kulturella ekosystemtjänster:


Tycker ni att det blir begripligare om vad Skogens ekosystemtjänster är?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrukets ekosystemtjänster - 5 videofilmer

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567518 Ska bli spännande att se alltihop senare. Kollade 25 sekunder på en av filmerna och håller med om att "skogen ger välbefinnande", som det sägs.
Hittills har vi sålt skogsrelaterat arbete/produkter, fått pengar för det i hela samhället, köpt mat/hus/...och fått välbefinnande. Mat på många bord. Mycket anställningar. Bondbidrag. Aktieutdelning och pensioner.
Nu ska vi alltså slippa arbeta/göra produkter och sälja. Bara gå direkt ut i skogen och få välbefinnande direkt ur själva skogsvistelsen. Det var ju smart. Då behöver vi alltså inte ta lika mycket pengar ur skogen längre i Sverige. Det visste jag inte. Mindre ur skogen, vi blir ändå mätta/ får fina hus och pengar plus mer skogligt välbefinnande. Vi får jobb med att guida varandra, inventera, skriva om olika arter och gå på möten och åka hem klockan fem.
En smart ekvation. Hoppas den går att lösa. Själv avvaktar jag med jublet.

Ska se om jag kommer ändra inställningen efter att synat filmerna. Min förutfattade mening är att allt är möjligt med andras pengar.
Sånt här är allt avgifts- och skattefinansierat folk som genast skulle tänka en gång till om de stod till svars för det man gör och gjort på både kort och lång sikt.
I princip skulle de flesta av deras politiska- och myndighetsbeslut se annorlunda ut om de som tycker hur andra ska göra och ha det med massa i grunden helt omvälvande ideér, riskerade en halverad inkomst eller ökad kostnad för sig själva.

När man jobbar med export på en konkurrensutsatt världsmarknad och ser hur motorn krymper och lasset ökar i Svea rike, ja då lär antingen kylarn koka över eller att hela f-n stannar. För på 25 år har det i alla fall sackat rejält och många kört om. Ingen vill skjuta på där bak. Men sitta på vagnen och tycka hur det ska skjutas på, styras, ökas och vart vi ska åka, det går bra det.
Färre och färre kunder där ute vill betala vår höga skatt, höga löner och slöserier. Jag lovar.

Det är stadsborna som ska betal för miljön först. De sänker planeten, inte landsbygdens folk. Staden utarmar landsbygden. Man skjuter på pianisten när man pekar på skogen. Det är bara ett symptom. Skogsägade privatpersoner i synnerhet sköter sitt arv nästan utan undantag med kärlek. Bolagen som ska utdela vinst till kapitalägare i städerna exploaterar sönder landsbygden och alla naturresurser samt "hämtar billigt" ur privatskogen. Så gör man i regnskogen, så gör man uppe hos kompis-samerna, så gör man i byarna.

Lämna oss skogsägande bönder ifred. Ju mer bensinskatt vi ska betala, dess mer tvingas vi avverka.
I Norge stannar vinst från vattenkraft där den genereras. I Sverige hamnar all el och alla pengar i stan.

Naturvårdsverk, Skogsstyrelse, ideella organisationer. Tror redan det är i skogen som det blev i fiskerinäringen för ett tag sen, där Fiskeriverket hade fler anställda än det fanns yrkesfiskare.
Budgeten för de där filmerna hade räckt för att stödja verksamheten i 25 byskolor i flera år, skolor som nu ska läggas ner till höstterminen.
En sån där harang med film innebär vinst i konsultkompisarnas firmor i stan. Man har åkt bil kors och tvärs med drönare och storyboards, familjer och skådespelare och sen klippt och valt musik och typsnitt och suttit i halvpolitiska möten och fintrimmat replikerna.

Påverkan mot två målgrupper:
- Det är lagstiftande politiker som man vill beställa medel av (lag och pengar till löner).
- Människor inkl unga och nykomna som ska bli en opinion och en röst. En majoritet som ska bli så pass utbildade att de svarar rätt på en enkätfråga som: "Tycker du det är bra att skogen skövlas?" under förutsättning att man inte samtidigt berättar att skogen ger Sverige det största exportnettot av alla näringar.
Det är människor som egentligen inte har någon relation till skogen eller ens är nyfikna, därför att stan och mobilen tar all plats i huvet.
Udden är ju riktad mot skogsbygden. Stan mot landsbygden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).