SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Fakta om Sveriges högsta träd 2019

4 inlägg 13826 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fakta om Sveriges högsta träd 2019  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#563311 De senaste dagarna har det varit mycket fokus på höga träd och längdrekord på granar. Det är riktigt kul att skogen som ämne tas upp i medier, speciellt då det kan få fler att intressera sig för träd, skog och skogsbruk.

Det är några saker som vi känner att vi måste klargöra och främst har det att göra med att TT - Tidningarnas Telegrambyrå igår gjorde en nyhet på Mölnbackagranen, detta efter att SVT Värmland intervjuat Skogsforum vid granen. Titeln på TT:s nyhet var Landets högsta träd finns i Värmland, eller?.

Anledningen till “, eller?” i rubriken är att de hittat en nyhet från 2017 som tidningen Skogen var först att rapportera om. Det var skogsmästarstudenter som varit vid den mäktiga silvergranen i Omberg och mätt höjden på den samma. Detta var i november 2016 och de hade mätt upp Ombergsgranen till 49 meter. Östgöta Correspondenten gjorde då ett reportage där de nämner att granen senare lasermättes till 49,5 m.

Grundat på detta så hade vi på Skogsforum stenkoll på denna silvergran och hade även planer på att själva åka och mäta den. På grund av att Corren skrev att den mättes till 49,5 m så valde vi också att kalla Mölnbackagranen för “Sveriges högsta gran 2018”.

Under hösten 2018 hade vi kontakt med Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och fick då information om att SLU själva hade lasermätt Ombergsgranen, och de hade gjort det så sent som i oktober 2018. Tolv lasermätningar gav ett medelvärde på 49,3 meter för Ombergsgranen samtidigt som @tåndemåla hos oss på Skogsforum fått ett säkert medelvärde på 49,4 m på Mölnbackagranen, något som gjorde att vi då skiftade till att kalla Mölnbackagranen inte bara Sveriges längsta gran utan också Sveriges längsta träd 2018.

Bild från sammanställningen av SLU:s mätning av Ombergsgranen finns nedan.

Det har alltså kommit in tvivel på vårt påstående om Sveriges högsta träd, men vi känner att vi kan stå för vårt påstående och jag hoppas att alla inser att det är hög klass på alla dessa mätningar, dels från SLU men också från Fredrik Melakari som mätte Mölnbackagranen, troligtvis är han en av de mest erfarna trädhöjdsmätarna i Sverige. Som bonus gjorde också @sillero en egen fristående mätning med teodolit på Mölnbackagranen, även här med liknande längder.

Detta är alltså det viktiga, att vi genomfört detta projekt på ett seriöst sätt. Sedan kan det mycket väl vara så att både Ombergsgranen och Mölnbackagranen “växeldrar” genom olika tillväxt år från år, det är upp till oss alla intresserade att ha koll på, men det är sekundärt, det viktiga är att mätningar görs seriöst och så riktigt det bara går.

Givetvis är det också viktigt att påpeka att detta är de högsta träd som dokumenterats. Det kan mycket väl vara så att Sveriges verkliga högsta träd står odokumenterat ute i någon av våra skogar, men förhoppningen är då att vi tillsammans kan hjälpas åt att hitta på det!

Så, enligt Skogsforum ser det ut som följer:
Mölnbackagranen
Gran (Picea Abies), ~130 år, längd: 49,4 meter (2018-10-18)

Ombergsgranen
Silvergran (Abies Alba), ~150 år, längd 49,3 meter (2018-10-29)

Vi mäter vidare!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fakta om Sveriges högsta träd 2019

Fredrik Reuter  
#563312 Missade mätrapporten från SLU. Den bifogas här nedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fakta om Sveriges högsta träd 2019

Sillero  
#563434 Hej Fredrik!
Intressant det du skriver. Intresset för mölnbackaskogen med jätteträden är stort. Frågan om vilket av de i din artikel nämna träden är högst kan lätt besvaras. Jag tycker att ni på skogsforum ska hyra in en "mätexpert" med en modern laserteodolit. Han kan hur lätt och snabbt som helst på centimetern ge besked om rätt höjd på träden. Det här är inte alls någon svår uppgift. Den teodolit jag använde har några år på nacken, varför jag inte vill gå ut med något exakt mätresultet. Dessutom blåste det något vid mättillfället, vilket medförde att granens topp svajade en aning. Min mätning gav 49.3 m på "rekordgranen", men kan som sagt diffa något. Sweco har duktig mätpersonal, som kan utföra den här mätningen till en billig slant.

Avatar Fallback

Re: Fakta om Sveriges högsta träd 2019

buskmann  
#634836 Ett bidrag fra Norge, Akershus fylke, Aurskog-Høland kommun:

En rejäl tall, se bilder nädenför. Den är både hög och tjock. Skyltet foran trädet säger vel omkrets 2,27 meter. Skyltet er ca. 20 år gammelt, så trädet er nog lite större nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).