Skogsmiljö och Trädlära

Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

53 inlägg 10360 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562750
Erre skrev:Klippt 4 rävar i vinter.
Men det vågar man ju knappt nämna då dom tar kid som växer upp och äter plantor.

Så hur man än gör så gör man fel. 🙃


Med sax eller apparat?
=)) :-bd

Ja har matat rådjur hela vintern......
Så ja förstår va du menar......

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Erre  
#562751 Klipper bara med 308w. Lätt å snabb kula. :wink:

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Avslutat-02  
#562752 Va hår resande.... =))

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

zeetorg  
#562753
anersimyra skrev:
isteskog skrev:Han har idiotförklarat mig många gånger på olika sidor och i tidningar. Blir riktigt elak om någon har en annan åsikt ..... 🙃

Gubbskrället har gett sig på mig med. När jag beskrev vårt arbete i Stockholm stads naturreservat hade perukgubben mage att påstå att jag ljög om vilka åtgärder vi utför i det dagliga arbetet. Han var så förbannat korkad att man skämdes å hans vägnar. Och jag blev så jävla förbannad på gubben att jag uppmanade fanstyget att ta sin hennafärgade peruk och stoppa upp den i arslet..🤬


=)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Rot  
#562766 Det verkar som att man kan komma fram till vad som helst. Gammal blandskog med myrar och bäckar är tjäderns biotop enligt mig. Får jag välja mark för tjäderjakt väljer jag inte hyggen och plantskogar.

Avatar Fallback

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Bosse1  
#562797 Det kan vara så att människan och tjädern har olika uppfattningar av vad som är trivsamt :grin:
Finns märkliga tjädrar osv :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562816
Rot skrev:Det verkar som att man kan komma fram till vad som helst. Gammal blandskog med myrar och bäckar är tjäderns biotop enligt mig. Får jag välja mark för tjäderjakt väljer jag inte hyggen och plantskogar.


Om inte annat så är sån skog trevligare att jaga och vistas i, tycker jag iallafall...

Men tjädern verkar inte så brydd över sånt, känner till 2 st spelplatser här i krokarna, en är ett stenkast från E4an med väldigt lite gammal skog. Bara några km från Gävle faktiskt. Den andra jag vet av är mitt i bolagsskog (Bergvik) där det absolut inte finns några sammanhängande äldre skogar, eller blandskogar för den delen.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern gynnas av kalhygge och skogsbruk

p till p  
#600273 Det är nog inte så konstigt, när tjädrar äter tallbarr måste det finnas näring i dem. Träd som växer mest har säkert mest näring i barren .Bärriset är nog bäst några år efter gallring .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).