SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsmiljö och Trädlära

Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

63 inlägg 19130 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkborrefällor - dags för en storskalig kampanj!

Anton Holmström  
Värmlänning skrev:1 fälla har alltså räddat 2 granar.. snacka om verkningslös insats. Hade varit bättre om de lagt den tiden på att vara ute i fält och informerat markägare, gärna med hot om vite om man inte sköter skogsskyddet!

Fast då hade det blivit självmål gentemot skogsägarorganisationerna som skulle gråtit högt över att staten bötfäller enskilda skogsägare men gör inga egna insatser i sina "barkborrefabriker"/skyddade områden. :)

Men jag kan hålla med om att fångstresultaten var dåliga. Och morot och piska behövs för att skogsbruket ha hålla ned sin grundpopulation av granbarkborrar.

Värmlänning  
Anton Holmström skrev:
Värmlänning skrev:1 fälla har alltså räddat 2 granar.. snacka om verkningslös insats. Hade varit bättre om de lagt den tiden på att vara ute i fält och informerat markägare, gärna med hot om vite om man inte sköter skogsskyddet!

Fast då hade det blivit självmål gentemot skogsägarorganisationerna som skulle gråtit högt över att staten bötfäller enskilda skogsägare men gör inga egna insatser i sina "barkborrefabriker"/skyddade områden. :)

Men jag kan hålla med om att fångstresultaten var dåliga. Och morot och piska behövs för att skogsbruket ha hålla ned sin grundpopulation av granbarkborrar.

Givetvis skulle de skött barkborrefabrikerna också. Det är min åsikt!

Bosse1  
Värmlänning skrev:
Anton Holmström skrev:

Givetvis skulle de skött barkborrefabrikerna också. Det är min åsikt!

Varför skapa borrefabriker överhuvudtaget ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).