Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrändernas tid på SVT

35 inlägg 8056 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Bosse1  
#556082 Sen har vi mänskliga faktorn,mer folk i skogen betyder större risk för bränder. Allemansrätten sätts på hårda prov.
Rökare orsakar fler skogsbränder än icke rökare,samma med korvgrillare och miljömuppar :wink:

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-oc ... sbrander1/

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Fredrik Reuter  
#556118 Antingen får jag ifrågasätta min mentala hälsa eller så är SVT ute på hal is denna gång.

Idag har de en ny artikel på samma tema där de refererar till en studie från Göteborgs Universitet som visar att dikade våtmarker släpper ut lika mycket CO2 som den årliga trafiken i Sverige. Att utdikade myrar läcker CO2 är ju känt, inte tu tal om den saken, men kontexten är att man kan dämma upp dem, avverka granen som står där och odla rörflen istället. Två flugor i en smäll då, brandskydd och mindre läckage av CO2.

Sedan säger SVT i artikeln att utsläpp från dikade våtmarker är 16 miljoner ton CO2 årligen. Enligt Naturvårdsverkets rapport till FN:s klimatkonvention är utsläppen från dessa marker 4,6 miljoner ton CO2 - vem har rätt?

Sidan 367 i rapporten: https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... t-2018.pdf (Ref. Peter Holmgren).

Ang frågan om min mentala hälsa - jag anar lobbyverksamhet här och det är inget som jag vill ha av public service. Det kan alltså vara "rätt" och till och med vägen att gå, men att sätta det i denna kontext blir fel ... tycker jag.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/di ... -som-bilen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Göt  
#556121 Det är ju lite som vanligt när journalister får tag i vetenskapliga studier . det är en liten studie med ett resultat, som visar på en sannolikhet. För att det ska kunna bevisas måste flera studier göras som visar på samma sannolikhet, med tillräckligt med grundmaterial så att man eventuellt kan påvisa att det är så. Så det finns mycket forskning kvar för att göra....

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Avslutat-02  
#556145 Problemet med journalister är att de vill ha snabba svar, explosiva uppslag och liten vetenskap så att den smala läsar eller tittar Skara fattar.

Om det sedan är sanningen, eller logiskt, eller överhuvudtaget genom tänkt/förbart.
Är en helt annan historia, om man sedan ser till att mer än 75% röstar vänster eller ännu värre MP så är det inte så svårt att förstå IQ nivån på inslag eller reportage.

Lägg ner, godnatt......

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Värmlänning  
#556149
Fredrik Reuter skrev:Antingen får jag ifrågasätta min mentala hälsa eller så är SVT ute på hal is denna gång.

Idag har de en ny artikel på samma tema där de refererar till en studie från Göteborgs Universitet som visar att dikade våtmarker släpper ut lika mycket CO2 som den årliga trafiken i Sverige. Att utdikade myrar läcker CO2 är ju känt, inte tu tal om den saken, men kontexten är att man kan dämma upp dem, avverka granen som står där och odla rörflen istället. Två flugor i en smäll då, brandskydd och mindre läckage av CO2.

Sedan säger SVT i artikeln att utsläpp från dikade våtmarker är 16 miljoner ton CO2 årligen. Enligt Naturvårdsverkets rapport till FN:s klimatkonvention är utsläppen från dessa marker 4,6 miljoner ton CO2 - vem har rätt?

Sidan 367 i rapporten: https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... t-2018.pdf (Ref. Peter Holmgren).

Ang frågan om min mentala hälsa - jag anar lobbyverksamhet här och det är inget som jag vill ha av public service. Det kan alltså vara "rätt" och till och med vägen att gå, men att sätta det i denna kontext blir fel ... tycker jag.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/di ... -som-bilen


Precis
Just nu kör man även kampanjen ”Vår skog”
Opartiskt? I helvete heller!

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Lars Lundqvist SLU  
#556257 För den som vill läsa på om skogsbränder kan jag rekommendera denna utmärkta skrift, skriven av en av de få vi har i Sverige som faktiskt forskat på detta med skog, skogsbruk och eld, Anders Granström:

https://www.msb.se/Upload/Forebyggande/ ... kindex.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Torbjörn Johnsen  
#556263 Den som har gjort reportaget/filmen om skogsbränderna heter enligt eftertexten Linus Brohult, journalist på SVT. Googlar man honom så hittar man ett klart "Miljöaktivistiskt" förflutet. Så här står t ex det om honom i Wikipedia:

Linus Brohult uppmärksammades 1997 när han framträdde som talesman för nätverket Socialekologisk aktion, som tog på sig ansvaret för handgripliga protester i samband med bygget av Norra länken i Stockholm.[8] Brohult har dock hävdat att han varken var aktivist eller ens medlem i nätverket.[9] Brohult greps en natt i februari 1998 vid en vägarbetsplats i anslutning till bygget av Södra länken och häktades därefter.[10] Brohult satt häktad i en månad innan han släpptes.[11]

Han dömdes 1999 till ett års fängelse för grov uppvigling. Enligt Stockholms tingsrätt var det Brohult som var författare till anonyma artiklar i tidningen Ekologisten som uppmanade medlemmarna att sabotera bygget av Södra länken.[12] Svea hovrätt sänkte påföljden till samhällstjänst.[13] Högsta domstolen tog aldrig upp fallet.


Kan ju förklara lite av hårdvinklingen mot svenskt skogsbruk?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Torbjörn Johnsen  
#556264 Mer om Brohult:
Själv anser han sig inte ha gjort sig skyldig till något brott – utan bara uttryckt sina åsikter.
Trots att du ingående har beskrivit hur sabotagen kan gå till, bland annat att man kan förstöra maskinerna genom att hälla salt, ris eller socker i bränsletankarna eller klippa, såga eller slå sönder slangar och annan utrustning?
– Ja, javisst. Jag tycker att det är viktigt att diskutera vilka olika aktionsmöjligheter som finns och då måste man ju också beskriva dem, så folk vet vad det finns för möjligheter att agera. Men det är ju sånt som har skrivits i en mängd olika böcker och tidningar som säljs i bokhandeln, det är inget ovanligt.
Är inte det samma sak som att uppmana till brott?
– Nej, det måste vara upp till var och en att i så fall bestämma sig för att göra det och ta ansvar för det.


http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9912/08/linus.html

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

isteskog  
#556275 Trevlig kille ............ 👎 🙃 Undrar hur opartisk han är 😉

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Göt  
#556330 Är väl läge att anmäla till dom som ska granska journalistik, månntro om det är Pressens opinionsnämnd :-B

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Sne4  
#556464 Vilket hårdvinkat inlägg som vi betalar via skattesedeln det repotaget var. 👎

Ämnet är dock viktigt och många infallsvinklar behövs. Det går att minska brandrisk/konsekvens på många sätt. Välgallrat, grot uttagen från hyggen och markberedda med mineraljord i dagen. Städad och välröjd skog. Ordentligt skogsvägsnät, planerat för brandgator och kontrollerade(reglerade) vattenflöden. Öka andelen exotiska trädslag - Douglas, Ponderosa, Olika lärkträd osv :d

Skämt åsido, skriften som @Lars Lundqvist SLU var bra. Hur en brand beter sig vid olika förutsättningar är viktig att veta innan något händer.

Vad man gör för att minska risk/konsekvens beror väl på om man vill lukta på blommorna i andras skogar utan att betala något eller faktiskt äga och bruka mark - och vilken inriktning på ägandet man vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Tomas88  
#556741 Tyckte det var ett mycket intressant program.
Har själv avverkat en del i vinter och det är snart dags för plantering.
Det jag skall plantera är gran men har börjat fundera på detta med brandgator av lövträd.

Hur bred brandgata borde man göra om det skall göra någon vettig skillnad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Fredrik Reuter  
#556743 Från höften för att få nåt att diskutera: minst 50 m bredd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Lars Lundqvist SLU  
#556749 En toppbrand kan hoppa flera hundra meter om det vill sig illa. Brandgator är till för att stoppa markbränder.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556756
Lars Lundqvist SLU skrev:En toppbrand kan hoppa flera hundra meter om det vill sig illa. Brandgator är till för att stoppa markbränder.


Men en toppbrand håller sig inte igång utan understöd från marken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).