Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrändernas tid på SVT

35 inlägg 8028 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbrändernas tid på SVT

Fredrik Reuter  
#555854 Måndag 11 mars 2019 klockan 20:00 visar Vetenskapens värld ett program om skogsbränder. Kanadensiska forskare ska i programmet visa på att våra allt mer utbredda barrskogar är en brandfara och att prognosen på grund av detta är att skogsbränder framöver kommer öka kraftigt.

Skogsägarna beskylls för att ensidig plantering av barrträd gör att bland annat kronbränder ökar i omfattning. Mer löv och blötområden behövs.

Men samtidigt säger forskarna att den största anledningen är klimatförändringen som gör somrarna varmare och torrare.

Personligen får jag inte riktigt ihop detta, men det kanske ger sig när vi kollar på programmet imorgon.
En av anledningarna till att jag inte får ihop det är att SVT släppte två "inför-artiklar" tidigare idag. I den första så tar forskarna upp problemet med klimatförändringar, blockerade högtryck och varmare och torrare somrar i barrskogsbältet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/pr ... -i-sverige

I den andra tar de upp att skogsägarnas fokus på monokulturer av (främst) gran som ett problem och det faktum att lövskogar fungerar som brandbarriärer ihop med våtmarker.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... ogsbrander



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Relaskop  
#555889 Er inte båda två ganske självforklarande? Det henger i hop med hur en brand beter seg när den først setter fart. Inte specielt lustig framtidsvy tycker jag. Med många brander friskt i minne från i somras så er inte kommande sommar nåt jag ser fram til.. otäckt som fy när det brinner rundt husknutarna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Fredrik Reuter  
#555917 Hej,
Nu finns programmet på SVT Play för den som vill se det direkt.

https://www.svtplay.se/video/21415934/v ... tid:pla:lp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Fredrik Reuter  
#555948 Hej,
Nu har jag kollat på programmet som jag tyckte var bra.
Det enda som jag hänger upp mig på är:

- Odla mer löv och skapa lövområden som blir brandbarriärer. Det skulle kunna gå på granmark men samtidigt så sades det i programmet att det var stora, torra, renodlade tallområden som brann både 2014 och 2018. Hur ska man kunna odla löv på sådan mark?

- Löv binder fukt och brinner inte lika lätt. Sommarens gula björkar talar emot detta, det var extremt torrt och inte ens lövträd klarade av att suga upp fukt.

- Gran är värst enligt programmet då den har grenar ända ner till marken och en markbrand kan då lätt bli en kronbrand. Hur ser det då ut med hyggesfritt och fullskiktad skog som har grenar, löv och barr ända ner till marken, är det en brandfarligare skog? Det nämndes det inget om i programmet.

Annars, som sagt, sevärt program.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Fredrik Reuter  
#555949 En sak till: 1/4 av våra våtområden har dikats ur de senaste 100 åren, det är inte bra för varken miljö, djurliv eller brand. Det kan jag köpa. Men de senaste 20 åren, hur många våtmarker har dikats ur då jämfört med hur många som skapats? Det skulle kunna vara nettotillskott på våtmarker efter nya skogsvårdslagen 1993, kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Bosse1  
#555958 Sen har vi de små kraftverks dammarna men de befinner sig i en aldeles speciell ointaglig filterbubbla och har inget med skogsbränder att göra.
Så dessa kan man helt utan hänsyn riva ut :d :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555987
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu har jag kollat på programmet som jag tyckte var bra.
Det enda som jag hänger upp mig på är:

- Odla mer löv och skapa lövområden som blir brandbarriärer. Det skulle kunna gå på granmark men samtidigt så sades det i programmet att det var stora, torra, renodlade tallområden som brann både 2014 och 2018. Hur ska man kunna odla löv på sådan mark?

- Löv binder fukt och brinner inte lika lätt. Sommarens gula björkar talar emot detta, det var extremt torrt och inte ens lövträd klarade av att suga upp fukt.

- Gran är värst enligt programmet då den har grenar ända ner till marken och en markbrand kan då lätt bli en kronbrand. Hur ser det då ut med hyggesfritt och fullskiktad skog som har grenar, löv och barr ända ner till marken, är det en brandfarligare skog? Det nämndes det inget om i programmet.

Annars, som sagt, sevärt program.


Om hyggesfritt är mer eller mindre brandfarligt är ju intressant. När det väl brinner så håller jag med dig om att det finns gott om bränsle långt ner, men en mer sluten skog lär även vara fuktigare?
Skogsbränder startar oftast i torr mossa efter ett blixtnedslag så antändningsrisken borde bli lägre om hela landet sköttes hyggesfritt kan jag tycka, sen om det är rätt vete fan :mrgreen:

Skogsstyrelsens förlag har ett bra häfte om skogsbrand, Elden i skogen heter den.

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Värmlänning  
#556011 ”VM i muppar” på SVT, i bästa sändningstid
Kul att se att ”bolagen” och ”privatskogsbruket ” fick några minuters sändningstid

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556014 Har inte sett programmet än. Men var med och släckte vid tre bränder här i Värmland. Det som verkligen brann satan var torrgranar och gamla vindfällen. Sån där död ved som är så populär nu.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

sundelius  
#556017 Har sett pogrammet nu och tycker att det stämde väldigt väl överens med mina erfarenheter av skogsbrand
Sen att intäktsförlusterna måste vägas mot nyttan med löv är ju givet men att ha löv närmast bebyggelse kan nog vara värt att överväga.
Tycker det var ett bra program

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Relaskop  
#556021 Bra program ja,men en aning teoretiskt innriktad? Blir det så tort framöver som dom säger så hjälper det inte med varken sänkmark eller løvträd. Det såg jag själv i sommer. Absolut allting tog eld, så jag tror nog det fortfarande er smart att innrikta sig på et effektivt slokningsarbete. Sen kan man spara löv i tillegg,men tro inte at brannen stopper der om det er lika tort som i somras

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Vardon  
#556024 Jag tyckte med det var ett spännande och bra program.

Kan en orsak vara att löv även om de är torra vilket ger mindre gnistbildning vilket verkade vara en stor orsak till spridning.

Men sen måste ju sådant här samplaneras. Det räcker ju liksom inte att jag gör en brandgata på 200 m inte grannarna gör det. Men helt klart intressant, för med extremare väder lär det bli mer bränder oavsett trädslag....

Men med sån här torka lär inte mycket hjälpa, mer än snabba insatser, förmodligen lokala.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556028 Tyckte det var ett bra program men är ju dock skillnad på tall & tall, men det var inget de nämnde i programmet...

Sedan att staten äger över 90% av skogen i Kanada kanske man också borde nämna...

Mer & bättre skogsbilvägar är ju annars bra brandgator, efter vägkanterna bör man dock kanske fundera på att få upp mer löv, givetvis är det svårt på magra tallmarker som väl främst verkar ha brunnit 2018?

Finns det någon info om vilka typer av bestånd som brunnit 2018?

Avatar Fallback

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#556043 Brandgator är nog bra. Ibland hade branden stoppat bara för ett traktorspår utan växtlighet i.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbrändernas tid på SVT

Torbjörn Johnsen  
#556049 SVT Vetenskapsradion får svidande kritik på bl a Twiter för ett osakligt och hårt vinklat program. Skogsforskaren Anna-Lena Axelsson (SLU, Umeå) Skriver att hon blev kontaktad av SVT men att de inte tog med henne eftersom hon inte kunde styrka deras förutbestämda tes:

1552347577_skärmavbild_2019-03-12_kl._00.37.17.png


Även Skogsindustrierna är kritiska:

Redaktionen utgår från kanadensiska forskares forskning på kanadensiska skogar. Linda Eriksson, skogsdirektör på Skogsindustrierna, har sett programmet på SVT Play:

- Jag tycker att redaktionen bortser från att merparten av Sveriges skogar finns i det nordliga barrskogsområdet. Barrträd är de naturliga trädslagen här och i barrskog är brand en naturlig störning. Bränderna har dessutom minskat betydligt i takt med att det aktiva skogsbruket har ökat. Skogsbränderna i Sverige är väsentligt mindre omfattande än i Kanada.


https://www.skogsindustrierna.se/aktuel ... gsbrander/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).