Skogsmiljö och Trädlära

Rotvälta - hur gör ni?

12 inlägg 9415 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rotvälta - hur gör ni?

cruisern  
#553059 I ”min” skog har jag nyligen kapat ett 50-tal rotvältor. Jag har bara tagit sådan som jag tydligt ser att vältan faller tillbaka. Jag har nästan uteslutande använt min 560 med 18” svärd. Jag använder oftast stormkapet om det inte små träd. Det jag ibland kan tycka är att när stammen är grov så blir stubbhöjden så hög när rotvältan fallit tillbaka och jag betraktar den. Det inget problem i sig för trädet skall inte gå till försäljning och jag kan alltid snygga till i efterhand. Det är väl så att jag vill göra det ”perfekta” kapet från början.

När jag står och betraktar stammen innan jag skall börja kapningen så funderar jag var jag skall lägga snittet. Jag väljer att lägga snittet där jag hyfsat tydligt ser den nedre delan vid insticket (där spjälkningen normal sker) och ingen sten eller annat ligger under stammen. Ibland skulle man vilja lägga snittet längre in men det kan vara svårt att komma till och man ser inte så bra. Ännu längre in så breder rotbenen ut sig och diametern blir snabbt mycket tjockare. Hoppas bilderna visar vad jag menar. Där jag la snittet så var det 50/55 cm i diameter. Hade jag lagt snittet ner mot mossan före där rotbenen riktigt breder ut sig så är det helt plötsligt 65/70 cm. Jag hade klarat det med min utrustning.

Hur gör ni? Sågar ni längre ner trots att ni inte ser riktigt den del av stammen som ligger mot marken? Ibland kan det vara en del grus och smuts på stammen längs ner. Sågar ni trots detta?

$matches[2]


1550913358_img_2611.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

Avslutat-02  
#553066 ja börjar alltid med att halvera diametern på stammen innan stormkapet.

det jag gör är att föra sågen 90 grader i från mig på andra sidan stammen, sedan kapar ja rakt emot mig.
sedan kapar jag stormkapet, om stammen ligger ner i marken lämnar ja lite mera nertill, sedan kapar ja den över delen så att spänningen ger sig, om nu stammen sitter fast i den nedre delen, så sågar ja sakta och försiktigt av den, ett skär i taget, när stammen släpper, har du sprickfritt virke. och en normal stubbe på ca 15-25 cm.
sedan beror det på vilken sida av stammen du står på, om du står med styrbågen inåt rotvältan blir stubben högre, om du står med styrbågen utåt stammen blir stubben lägre, detta beror på hur spänningen ligger på stammen.

lycka till och titta gärna en gång till på stormkapet på youtube. :-bd :-bd :-bd :-bd :-bd :d :d :d :d

Användarvisningsbild

Re: Rotvälta - hur gör ni?

cruisern  
#553089 @ vinterrojarn

Jo jag gör som du gör och börjar med att såga lodrätt på bortre sidan och halverar stammen. Jag följer anvisningarna i Svante Hanssons video på youtube. Han säger att lämna 2-3 cm i nederkanten. Det är lätt när stammen ligger en bit upp. Jag tycker dock det för svårt att se när stammen ligger långt ner i backen. Jag kanske är för feg att riskera att köra svärdet i marken. Skall på de återstående rotvältorna inte vara så feg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

Avslutat-02  
#553093 det sista jag gör när ja kapar nedre delen är att vinkla svärdet lite neråt innan jag sågar uppåt, då tar jag lite till av den undrekanten, vilket ger lite mindre där. kapar man i mitten av den delen, så blir den eventuella spjälkningen mindre inom centern, och lite mer på yttersidorna, och det gör inget.

det tog mig kanske, och tar mig ca 3 fast kapningar på en vindfälls säsong innan takterna kommer tillbaka.
:-bd :-bd :-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rotvälta - hur gör ni?

cruisern  
#553099 @vinterrojarn

Det du skriver "vinkla svärdet lite neråt innan jag sågar uppåt" är något som jag inte gjort men skall göra framöver. Man ser det tydligt på Svantes film. Jag är ganska ny på vindfällen så jag har inte riktigt takterna ännu, men dom kommer.

En liten korrigering av mitt tidigare inlägg. När jag sågar lodrätt på motstående sida så sågar jag inte till att halvera stammen. Jag sågar tillräckligt lång så att jag kan göra ett instick som går igenom där jag sågat lodrätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

Avslutat-02  
#553102 jag sågar oftast ner till halva dimensionen för att vid ungefär halva då ser jag vart spånet rör sig när ja kapar.

med detta kan ja bedöma avstånd och läge.

Användarvisningsbild

Re: Rotvälta - hur gör ni?

cruisern  
#553103 Tack @ vinterrojarn för råd och tips. Skall praktisera nästa vecka

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

Avslutat-02  
#553105 det ja gjorde när ja var ensam och kapade 4000 kbm, så hade ja en lite ryggsäck med kedjor och svärd på ryggen.

sedan när ja kom till bilen, eller rastplatsen, så bytte jag ut kedjorna emot nya.

ja slipade inget i skogen.

en rejäl motorsåg, i och med att ja hade reserv grejer så hade ja bara en med mig ut den andra stod i bilen.

en liten yxa, två kilar, ingen sax eller krok.

kom gärna med flera frågor, även om det gäller motorsågen eller liknade, ja svarar om ja kan.

på återskrivande, hej..... 🤗 🤗 :-bd :-bd :d

Användarvisningsbild

Re: Rotvälta - hur gör ni?

cruisern  
#553112 När jag är ute nu bland vindfällen så bär jag normal min 560. I UTV´n som normalt inte står långt ifrån där jag jobbar så har jag reservsågen 550 som behövs ibland när man klämt fast. I UTV´n har jag också min nyinköpta rejäla 3120XP. Jag har ännu inte träffat på så stora vindfällen att jag behövt använda den. Den väger ju en del för det är en rejäl pjäs, 14,1 kg fulladdad.

1550930484_img_2576.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

Hema  
#553213 Jag försöker kapa från toppen och oftast reser sig rotstocken, alternativt får man ge en hjälpande hand. Så blir sista kapet förhoppningsvis stående.

Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

Avslutat-02  
#553216 Ja kapar oftast och helst med min Jonsered CS 2186 28" svärd.

Underbar såg, har haft den i många år, men vågar inte byta pga att den går så bra.

Kapade en sommar år 2011, var då själv på tre skördare och ca 4000 kbm.
Det var den som gick varje dag, från klockan fyra till klockan 17:00.

Jobbade så i 5 månader, sedan kom julstormen 2011-2012.
Kapade varje dag i 4 månader i snö och slask.

Nu är den pensionerad och går endast på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: Rotvälta - hur gör ni?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790131 Har ikkje kappa så ekstremt mange rotvelter men nokon har det blitt, viss treet ikkje ligg heilt nedi bakken så kappar eg ofte berre først på undersida av stokken og så på oppsida. Det har fungert nokonlunde bra og er enklare enn stormkappet, men det er kanskje enklare og setta fast saga og.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).