Skogsmiljö och Trädlära

Barkborre igen

11 inlägg 4210 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Barkborre igen

masterchief  
#36553 Var idag en sväng och släppte taxen hemma på markerna.
Såg till min förskräckelse att jag fått ett nytt barkborre angrepp.
Inventerade i början av augusti och såg inte ett spår av borrarna då.
Så till problematiken.
Beståndet är drygt 52 år, åkerplantering G30.
Det sistagallrades förra året.
Angreppet är ca 25st träd, mitt i beståndet. Har inte synat intillliggande träd noga dock, så det kan vara något större, räknade bara de barkfallna.
Har 2 alternativ, gå in och göra en sanering, ta bort träden som har borrar kvar i sig.
Eller avveckla hela beståndet för att slippa risk med fortsatt spridning.
Bestånder håller timmerdimension överlag, bedömmer att det är ca 10år från optimal avverkningstid.
Så nu frågar jag stora kunksapsskaran härinne, hur göra?



   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36624 Hur stort är området?
Det svåra med det där är väl att man inte vet om borrarna är i backen eller kvar i dom fortfarande "friska" träden runt omkring angreppet.
Om du hugger ner hela området och dom är i marken så kanske dom bara går på nästa dunge i närheten. Har du sett några träd med ingångshål jämte dom barkfallna träden? Det är väl visserligen svårt att se kanske,eftersom dom säger att senare angrepp ofta görs längre upp i trädet.
Det är inte lätt det där,hur man ska göra. Ett alternativ är väl att ta dom barkfallna+ en remsa runt för att få till lämpliga kanter(och hoppas att man får med dom som är kvar i träden), om området är lämpligt och tillräckligt stort för det.

Användarvisningsbild
masterchief  
#36625 Glömde skriva, det är 1,5ha :oops:
Jo man funderar i banorna du är inne på.
Det som gör mig lite tveksam är att öppna upp en lucka mitt i beståndet, risken är att nästa storm sveper ned rätt skapligt då, styv lera, ytliga rötter samt plöjt innan plantering, dvs rätt deformerade rötter. Lite småjobbigt att skota kan jag lova, gup, gupp, gupp hela tiden fast det är plant som ett salsgolv.
Fast växt har det gjort 8)

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#36630 Du har ju ingen spridningsrisk nu, avvakta till våren ,köp några fällor, fäll några gröna granar och ställ fällorna . sen när fällor och fångstvirket år fulllt hugger du ner resten och börjar om . det tråkiga är att virkesmarknaden kan va lite sval fram i maj-juni.

Användarvisningsbild
masterchief  
#36635
Thunborg skrev:Du har ju ingen spridningsrisk nu, avvakta till våren ,köp några fällor, fäll några gröna granar och ställ fällorna . sen när fällor och fångstvirket år fulllt hugger du ner resten och börjar om . det tråkiga är att virkesmarknaden kan va lite sval fram i maj-juni.

Det låter som ett bra förslag Thunborg 8)
För hugger man rent nu så finns de som gått ned i backe kkvar och hoppar till något annat objekt.
Det som förvånat mig är att de gått i det här beståndet, inga tendenser innan på barkborre, och vindfällorna har jag sanerat tidigt så de har inte blivit yngelhärdar.
Misstänker dock att de kan ha kommit från grannmarken då det är ett NO område där.
Var inte läga att gå o kika hur det såg ut där igår, då de jagade med, lite känsligt att gå in med jaktkläder då :oops:
Angående virkespriser, så skulle man hugga nu.
Har jämfört listorna jag har nu och kan summera dem till att timmerlistan är 15kr/m3to lägre än ifjol, men massalistan är 30kr plus.
Misstänker att de inte kan hålla timmerpriset efter årskiftet.
Fast man måste väga in skogsskyddet med..
Dyrast är nog att inte göra något och riskera att borrarna sprider sig 😡

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36653 Tror man ska försöka hålla på granavverkning tills Holmen är igång med
sitt sågverk i Norrköping 8)

Användarvisningsbild
masterchief  
#36655 Visst ska man det 8)
Någon som vet när det är planerat att öppna?
Fast man måste väga in risken att det angrips mer träd i beståndet, anta att ytterligar 50fub angrips, då måste man väga in förslusten prima virke konta energived.
Fast prio ett här är skogsskyddet.
Tar gärna ett lägre pris, bara man kan göra illa åt borrekräken.

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#36660 Första stocken skulle väl sågas okt 2010 , men det är framflyttat 1 år tror jag de sa. Om kunjungturen sjunker kommer nog starten försenas ytterliggare.
Föresten vad säger att priset på grantimmer kommer stiga för att holmen ska såga :?:

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36672
Thunborg skrev:Första stocken skulle väl sågas okt 2010 , men det är framflyttat 1 år tror jag de sa. Om kunjungturen sjunker kommer nog starten försenas ytterliggare.
Föresten vad säger att priset på grantimmer kommer stiga för att holmen ska såga :?:

Ska de skrapa ihop 700000meter/år så måste de väl betala för sig antar jag.

Användarvisningsbild
masterchief  
#36676 Tror råvarubyteskartellen äter upp en del av kakan tyvärr.
Har en tendens till att göra så, Holmen kan inte ensamma få ihop den ökade volymen sågtimmer.
Har säkert redan långtgångna förhandlingar med Sveaskog, Södra med flera.
Sedan kommer säkert ett antal sågverk att kasta in handsken...
Man ska också ha i beaktning att vi är på väg in i en lågkonjunktur.
Men en intressant utveckling är det 8)

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#36678 Jag säger inte att de inte kommer att betala , men jag undrar om dom kommer betala mer än andra sågverk i regionen , Många andra sågar har ju problem att sälja sågat virke. Tycker det har gått hysteri i att spara virke på rot tills holmens såg står färdig,sen att skogen står och dör det spelar visst ingen roll tydligen :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).