90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värld

Svara  21 inlägg  4854 visn.  8 följer
Användarvisningsbild

Re: 90-årig skog blir kontinuitetsskog i länsstyrelsens värl

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539024 https://www.landskogsbruk.se/skogsskots ... iv-atgard/ Här var det en förnuftig karl!

Användarvisningsbild

halvproffs skrev:https://www.landskogsbruk.se/skogsskotsel/dyr-och-negativ-atgard/ Här var det en förnuftig karl!

Jag har skrivit detta i något tidigare inlägg här på forumet, ang. överhållning / låta skogen mogna iden. Att detta skulle ju kunna skötas via skogsbruksplanen för att gynna mångfalden o slippa konfiskering. Problemet som Börje tar upp är att man skulle få fler träd som vart övergrova o ev. sämre betalt. Och det är ju det som skulle kunna behöva ersättas av Staten istället för att få ers. för Naturvårdsområde. Man skulle då fortfarande få sköta sin skog fast med lite längre mellanrum.
Se även Herman Sundkvist blogg på SS hemsida under "Så borde fler hyggen se ut". Där finns en dialog mellan mig o prof. Dag Lindgren ang. överhållning av skog o ers. till markägare som skulle kunna vara så.
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 19 dec 2018, 17:27, redigerad totalt 2 gånger.

#539175 Själv kör jag kartverktyget "nixa björntjänster",den av vänstertjänstemännen :ymsick: nedspydda kartan är nu ren och fin. Med tydliga gränser mellan ditt och mitt :wink: :ymparty:

Användarvisningsbild

halvproffs skrev:https://www.landskogsbruk.se/skogsskotsel/dyr-och-negativ-atgard/ Här var det en förnuftig karl!

Jag har haft kontakt med Börje under något år då det gällt föryngring av Abies Grandis. Han har ju lyckats med dom rätt bra på Ekolsund utanför Bålsta. De har ju bl.a. visat på att kvaliteten o hållfastheten i en del främmande trädslag, är betydligt bättre än vad man tidigare ansett. Vi behöver nog vidga våra vyer en del då det gäller utvecklingen av svenskt skogsbruk, mot vad som sker idag. Det mesta handlar ju om förädling o tillväxtförbättringar på våra egna inhemska trädslag. Medans säkert fler främmande arter skulle ge betydligt bättre tillväxt om de tilläts i större odlingsskala än den som vi ser idag.

Användarvisningsbild

#539280 Jag undrar när det började importeras stenkål . Före dess måste det gått åt stora mängder ved eller träkål.
Även ståltråd till stängsel och vedspisen gjorde att det sparades stora mängder med trä. när detta skulle göras av trä avverkades det säkert allt ock det va säkert ingen blädning . Även svedning gjorde riktiga kalhyggen .

Jag tror även att svedning blev förbjuden p.g.a. att skogen skövlades någon Kung sa att det skulle läggas stenmurar för att spara skogen .

#575077 Det skedde när järnvägarna byggdes ut. Ånglokens drift blev billigare med stenkol än torv och bränsleved. Ofta krävdes mer personal för att elda loket och även i samband med påfyllning. Torv och ved var också tvunget att torkas innan dessa kunde användas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Var finns vi skogsägare i bolagens värld av Niking - mån 23 maj 2016, 04:10
i Skogsnyheter
0 svar
828 läst
av Niking     
mån 23 maj 2016, 04:10
Ska röja väg för en ATW genom 15 årig skog. av Byggonomen - sön 17 maj 2015, 20:28
i Gallring

1234
45 svar
28345 läst
av Byggonomen     
lör 22 sep 2018, 12:17
60-årig gran skog med lava. av Umea - lör 05 mar 2016, 01:01
i Gallring

123
35 svar
12229 läst
av halvproffs