Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

Svara  66 inlägg  9240 visn.  13 följer
Användarvisningsbild

Re: Remiss: Så kan tillväxten öka i skogen 🌲🌳👀

#536949 Det jag lite tänkte på var ju också att det kunde göras mer ur ett naturvårdande perspektiv. När man har lite större lövträd inom ett bestånd, borde det ju vara mycket behjärtansvärt att "avverka" lite runt dom för att söka gynna deras bevarande. Samma borde väl kunna gälla evighetsträd etc. Men frågan blir ju hur små / stora de måste vara för att kunna få in självföryngring. Såg efter en körväg där man haft en välta, där luckan inte var större än 15 x 40 m. Den var full av plant på bara 3 år. Det borde ju kunna vara ett bra sätt att slippa en del kostnader, ev. bättre intäkter än vid gallring men också att slippa insyn. Bara en tanke !

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537253 Svårt för mig att öka tillväxten tyvärr.

Användarvisningsbild

#537281 Vad är hygget i huvudsak planterat med ? Lite svårt att se på bilderna men du verkar ha blandat eller är det självföryngring ? Är det inte markberett ? Upplever det som lite glest. Är det självföryngringen som är de minsta plantorna ? Har sett några sådana Tallar även hos mig. Det jag gör är att klippa bort de betade f.d. toppskotten o låter den stå. Kommer toppen bara upp över beteshöjd rättar stammen till sig med åren. Fejning av Råbock har jag inte alls på varken svensk Tall el. Gran. Däremot verkar de vara tokiga i Lärk, Contorta o Thujorna. Jag har en teori om att Råbockarna gärna "parfymerar" sig med dofter före o under brunsten vilket gör att de väljer lite udda, väldoftande trädarter för att imponera. Mina obs. ! Verkar ju vara bördig mark där också ! Inte direkt Tallmarker !
Jag bodde i Marma under många år o hade en del Ek på våra marker öster om Dalälven. Det jag gjorde var att ta Ekollon på hösten o planterade ännu mer Ek. Gör likadant nu fast lite längre norrut. Har du även mer av de övriga RASE arterna, så kommer ju betningen så småningom att övergå till dessa. När man har ungskog, låt den vara tät så länge det finns risk för att den blir viltbetad. Vitsen blir ju att få så många träd som möjligt upp över betehöjd. När den väl är där, då börjar man selektera bort skadade o hårt betade stammar. Alt. röjer om man vill det. Men det är mängden som skyddar bestånden ! Lite likt fiskstim. Ju fler de är tillsammans från början, ju fler har chans att klara sig till slut. Så gör jag o det fungerar.
Senast redigerad av Älgfoderodlare ons 05 dec 2018, 16:41, redigerad totalt 1 gång.

#537282 Det är som proffset säger: på vissa ställen är det nästan omöjligt att få upp ny skog pga viltet och bara några hundra meter bort så är problemen mindre.

Användarvisningsbild

#537284 Nu sägs det ju att vilt kan känna skillnad mellan mer o mindre näringsrikt bete. Näringsrikt bete förutsätter förmodligen bra o näringsrika marker eller markavsnitt. Ser man det på trädtillväxt o bete, så skulle ju min egna reaktion vara att just den markdelen bör ju då även kunna producera mer trädvolym / areal. Jag skulle definitivt söka öka andelen nyetablering via självföryngring. Ej röja i dessa bestånd då det finns risk för ökat eller kvarstående betestryck, innan de flesta gagnträden nått över beteshöjd. Kapplöpningen mot ljuset brukar ju då gynna Tallen mest i detta fall. Stamkvistar man så har i alla fall jag upplevt att höjdtillväxten verkar öka samt att glansbarken omvandlas fortare o man kan slippa barkgnag. Bara en tanke, baserat på hur jag gör.

Användarvisningsbild

#537286 Det är markberett och planterat 50/50 tall o gran i fjol vår. Finns hur mycket sly som helst i området men det är bara tallplant som är fejade.
2.2 ha 5000plant.plus lite självföryngring.
Enormt med rönnuppslag som älgen betar.

Användarvisningsbild

halvproffs skrev:Det är markberett och planterat 50/50 tall o gran i fjol vår. Finns hur mycket sly som helst i området men det är bara tallplant som är fejade.
2.2 ha 5000plant.plus lite självföryngring.
Enormt med rönnuppslag som älgen betar.

Viktigast för att kunna behålla antalet Tall fram till första gallring, är väl att spara all sly som då främst Älgen betar. För det handlar ju till slut om att du önskar ha 3-400 Tallar / ha kvar efter gallring som skall bilda det slutliga beståndet. Du har då ca. dubbelt så många du skall välja att endera bli röjda av dig eller ta skada av bete. Röjer du för tidigt, kan ju de tilltänkta sparade Tallarna bli de som betas o skadan ökar i andel. Röjer du inte förrän Tallarna är ur beteshöjd, har du förhoppningsvis 8-900 oskadade att välja mellan när väl det är dags för röjning. Man kan även välja att toppbryta vissa lövträd för att ytterligare öka betestillgången men även minska konkurrensen till övriga gagnträd. Vägen dit är bara tid. Har du under de åren det tar, även skjutit ett antal Rådjur o någon Älg. Så har de ju redan kompenserat dig för plantkostnaden också. Men det är du som väljer det som passar dig.

#537293 Det är sådant man får räkna med när man ska ha så gott om rådjur och älg, skyll på jägarkåren och deras lobbyister. :!:

Användarvisningsbild

jannee skrev:Det är sådant man får räkna med när man ska ha så gott om rådjur och älg, skyll på jägarkåren och deras lobbyister. :!:

Vi har ingen stor älgstam här. Rådjurstammen kunde vara lite lägre dock.
Just detta område har alltd varit en dragningskraft på klövviltet. Verkar vara rena gourmetrestaurangen här. Finns det bara 2 älgar kvar så står dom nog här tyvärr. Vi ska följa detta område och fota med jämna mellanrum och se hur det blir.

Rv56 går alldeles intill så det blir tyvärr även en hel del viltolyckor dock som tur är har det aldrig blivit personskador som tur är.

Användarvisningsbild

#537315 Vi har ingen stor älgstam här. Rådjurstammen kunde vara lite lägre dock.
Just detta område har alltd varit en dragningskraft på klövviltet. Verkar vara rena gourmetrestaurangen här. Finns det bara 2 älgar kvar så står dom nog här tyvärr. Vi ska följa detta område och fota med jämna mellanrum och se hur det blir.

Rv56 går alldeles intill så det blir tyvärr även en hel del viltolyckor dock som tur är har det aldrig blivit personskador som tur är.[/quote]

Jag jagade Älg åt Stora mellan Norrbomuren o den stora kraftledningen öster om den på 80-talet. De hade inga hundar men grymt med älg där inne på markerna då. Idag vill man väl inte vara rågranne med en Stora mark om man är jägare men en lycka om man bara ägnar sig åt skogsbruk.

#537323 Här runt där jag bor är det dåligt med både älg och rådjur, i alla fall enligt jägarna. Ändå ser jag DAGLIGEN rådjur när jag till skogs far och det räcker med att jag fäller en asp, åker hem äter middag så har älgen (älgarna) varit framme och skalat av bark på aspen.
Trots användning av Trico betas en hel del plantor och tall är bara att glömma, eken skalas, o.s.v.
Grisen kuperar visserligen marken men rådjur och älg är de stora marodörerna.
Och till råga på allt, dyker det upp en räv eller ett lodjur lägger jägarna ned all energi på att ta bort dessa.
Kanske inte utrota men ned med viltbestånden till hur det var på 40 och 50 talen så kanske vi återigen kan få upp bestånd av rätt skog på rätt plats och inte som nu dåliga granbestånd på tallmark.
Det verkar dessutom som dessa förädlade plantor (gran) är mer viltbenägna än självföryngringar.

Användarvisningsbild

#537340 Ja Jannee, jakten måste fungera. Rådjuren måste du ha koll på, en dominerande bock på ett tiohektars hygge i rätt ålder drar till sig getter och småbockar. Dom ställer till det ordentligt om dom får härja fritt. Du får helt enkelt börja jaga själv.
Mvh Börje.

#537342 Snart 71 årig gube :?:
M.a.o min tid är förbi för dylika äventyrligheter.
Är visserligen ägare till en Husqvarna (hagel), endast jagat änder (i min ungdom) förutom tvåbenta hårhöns, vilka jag nedlagt utan Husqvarnan :grin:

Användarvisningsbild

#537346 Ja tvåbenta hårhöns med en välutvecklad akterspegel går alltid först.
En duktig lockjägare på augustijakten är vad du behöver, för det är onödigt att må dåligt av betesskador. Foderodlaren har många bra idéer, väl värda att prova men som sagt jakten måste fungera. Mer än två akterspeglar som studsar på hygget kan inte accepteras.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

#537359 Där finns ju en stor fördel som "halvproffs" har på sina marker, Bockjakt i Maj / Juni. En revirbock tagen då kan rädda många ungträd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳 av Medua81 - tis 01 jan 2019, 00:03
i Gallring

1234
56 svar
7087 läst
av Medua81     
tor 03 jan 2019, 09:43
Större potential att öka tillväxten än naturvården i skogen av Niking - tis 15 dec 2015, 00:42
i Skogsnyheter
1 svar
1706 läst
av Niking     
tis 15 dec 2015, 00:46
Öka tillväxten, finns det nya metoder? av Peterrosen - sön 11 nov 2018, 00:13
i Skogsekonomi

12
20 svar
3480 läst
av jannee     
sön 23 dec 2018, 21:45
Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen? av Torbjörn Johnsen - fre 10 aug 2018, 16:08
i Skogsmiljö och Trädlära

12
19 svar
4831 läst
av Byggonomen     
tis 21 aug 2018, 21:47
Hur mycket av tillväxten i skogen avverkas i ditt län? av Fredrik Reuter - fre 14 dec 2018, 13:11
i Avverkning (slutavverkning)
7 svar
3345 läst
av p till p     
sön 30 dec 2018, 22:39