Skogsmiljö och Trädlära

De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

17 inlägg 4171 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532200 MP lyckas lägga skulden för de stora skogsbränderna på skogsbruket.
https://www.svtplay.se/video/19929154/l ... 905:pla:lp

Det är för övrigt mycket "jag tror" i detta inslag från MP och inte så mycket fakta.
Tycker Holmen svarar bra.
Skulle vara intressant att utveckla holmens teori och göra en ekonmisk beräkning där man jämför inköp av brandplan och MPs förslag på om omställning av skogsbruket där man då tar hänsyn till t.ex. minskade skatteinkomster.



   TS
Användarvisningsbild

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Camaro1969  
#532203 suck.. att s mycket som 4% kan rösta på ett sådant extremistparti är för mig en gåta

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

tallen100  
#532205 Jädra synd att dom där mupparna inte hamnade under riksdagsspärren :sad:

Användarvisningsbild

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Gurras  
#532210 Rebecka Le Moine, känd aktivist från skydda skogen. Nu i riksdagen för MP, noll trovärdighet enl mig.

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532217 I inslaget verkar hon representerara riksdagen(MP) men hennes uttalanden känns ju mer Skydda Skogen vilket fick sin förklaring. Ps lite konstig inslag då man låter ett parti med 4% uttala sig i frågan.

   TS
Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

husqvarna_med_sthil  
#532224 Det är dessa som C förmår samarbeta med och i samma veva lämna allt som är landsbygdsvänligt i ryggen... suck och jag som röstade på C i tron att de var det enda egentliga landsbygdspartiet... man blir lurad varenda gång. Gången före det röstade jag M och där lämnade man wo och mp hamnade i regering... nu försöker C uppnå samma resultat...

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532226 Var länge sen C var ett landsbygdsparti, numera är dom vänsterliberala. MP och V=C

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Vilsten  
#532238 Brukar försöka hålla mig ifrån att diskutera partipolitik på skogsforum, men när uppenbara falska påståenden sprids är det svårt att sitta tyst.

C ligger till höger om moderaterna i många frågor och närmare S och MP i andra. Men att påstå att C skulle vara = V är bara ren lögn! I Centerns ögon är både V och SD extrem partier på vardera kant som ska hållas ifrån inflytande.

Och angående att låta ett parti med bara 4% uttala sig. Sverige är en parlamentarisk demokrati vilket betyder att parti inte får inflytande i paritet med sina röstandelar. Om ett parti har 4, 17 eller 22 % är oväsentlig, det beror helt och hållet på hyr det parlamentariska läget och hur partiet lyckad förhandla med övriga. Och för tillfället sitter MP i regeringen.

För övrigt tycker jag att inslaget visar tydligt på hennes inkompetens. Kanske rent av kan göra oss skogsägare en tjänst genom att uppträda på det sättet.

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Palakangas  
#532249
Flisaren skrev:Var länge sen C var ett landsbygdsparti, numera är dom vänsterliberala. MP och V=C

Inget parti är utpräglat för landsbygden. Finns för få väljarekandidater där. Tyvärr.

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Hema  
#532257 Jag röstar för att sätta in ungdomar (efter gymnasiet) i 1-3mån brandutbildning. Dessa ska i några år sedan agera jour om någon skogsbrand eller liknande inträffar. Med snabbhet och med personal, samt materiell i direkt närhet kan man snabbt agera vid dylika händelser och då behövs nog inga dyra plan.

Detta borde MSB jobba för.

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532267 I vilka frågor ligger C till höger om M menar du Vilsten?

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Vilsten  
#532270 I huvudsak marknadsliberala frågor som tex avveckla/förändra LAS, privatisering av vård, skola och omsorg, samt i vissa skattefrågor för att nämna några exempel. I mer "mjuka" frågor som tex invandring och jämställdhet ligger man mer i linje med socialdemokraterna.

Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532274
Vilsten skrev:Brukar försöka hålla mig ifrån att diskutera partipolitik på skogsforum, men när uppenbara falska påståenden sprids är det svårt att sitta tyst.

C ligger till höger om moderaterna i många frågor och närmare S och MP i andra. Men att påstå att C skulle vara = V är bara ren lögn! I Centerns ögon är både V och SD extrem partier på vardera kant som ska hållas ifrån inflytande.

Och angående att låta ett parti med bara 4% uttala sig. Sverige är en parlamentarisk demokrati vilket betyder att parti inte får inflytande i paritet med sina röstandelar. Om ett parti har 4, 17 eller 22 % är oväsentlig, det beror helt och hållet på hyr det parlamentariska läget och hur partiet lyckad förhandla med övriga. Och för tillfället sitter MP i regeringen.

För övrigt tycker jag att inslaget visar tydligt på hennes inkompetens. Kanske rent av kan göra oss skogsägare en tjänst genom att uppträda på det sättet.
Det jag ville få fram som konstigt är att man väljer att titulera medverkan som reprensentan för riksdagen och inte t.ex. Skydda Skogen. Så sent som förra veckan avböjde MP att diskutera bostadspolitiken pga av det läget som råder. Kanske var fel att just skriva 4% men det får ändå ses som ett mått på förhandlingsläge/riksdagens syn. Dessutom ser jag inte att just MP skulle ha så stort förhandlingsläge i de nuvarande parlamentariska läget. Även som sittande i nuvarande regering lär MP inte ha så stora möjligheter att påverka dessa frågor.
Det konstiga som jag ser det är att man i reportaget vill lyfta fram skogsägare vs riksdagen men man har tagit en ickerepresentant för just riksdagen.

Håller med om att reportaget får ses som att gynna skogsägarna pga av den okunskap som verkar råda hos MP. Förutsätta att man nu tycker MP är skogsägarfientliga;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Hema  
#532297 MP:s väljarstöd speglar Sverige som helhet dåligt. De fick väl bara stöd i Sveriges tre största städer. Svårt att inte känna att det må saknas lite verklighetsförankring.

Användarvisningsbild

Re: De stora skogsbränderna beror på skogsbruket.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532303
tallen100 skrev:Jädra synd att dom där mupparna inte hamnade under riksdagsspärren :sad:


Ha förtröstan. Det inkompetenta vuxendagiset på Helgeansholmen (a.k.a. riksdagen) tvingas nog snart utlysa nyval, på grund av sin avsaknad av ansvarskänsla och sin totala oförmåga att komma överens sinsemellan. Då får vi åter en chans att rösta bort Mp från riksdagen...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).