SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

126 inlägg 100956 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563309
Twinplex skrev:Att mäta byggnader som t.ex. kyrktorn, master och liknande går bra med lasermätare. Men att mäta träd med laser är SVÅRT. Jag har mätt många träd och vet hur knepigt det är. Hur definierar man höjden på ett träd? Högsta toppskottet? Hur ser man toppen bland alla andra träd? Står dessutom trädet (granen) bland andra träd i kuperad terräng är det enormt svårt och jag påstår att toleransen blir +/- 2 m eller mer.

Och att mäta ett träds höjd från luften förstår jag inte riktigt hur det går till. Inte med de dm-toleranser som har angetts.

Jag får en känsla av att det är mycket glädjekalkyler här :smile:


Så är det ju och det är lätt ordnat genom att ange vilken tolerans man har, något större när det gäller mätning i skog än kyrktorn kan man anta. I det här fallet saknas den men eftersom man anger en decimal så bör mätresultatet ligga inom den decimetern. Alltså mellan 49,25-49,34 m. Det kanske är en medelhöjd från mätning från olika riktningar.

Avatar Fallback

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

stektlök  
#563388 Hörde er på radion häromdagen :)

Avatar Fallback

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

hakansmedja  
#577460 Jag var och tittade på granskog strax norr om Dingle. Vi försökte inte mata dem. Men ja tror jag ska göra det. Här var inte bara stora träd det var även otroligt tätt mellan dem. Förmodligen rekordmånga m3 per hektar. Detta är skog som tillhört Dingle lantbruksskola. Skogen har skötts av Rune en lärare på skolan.

Avatar Fallback

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Banuso  
#587523 Hejsan! Undrar om nån kan upplysa om koordinaterna till Sveriges högsta gran?

Vi är 4 skogsmullar som bor runt Uppsala å ska åka till Skogens Veteraner på lördag.
Tänkte att vi skulle kunna passa på å kika på Den Högsta Granen eventuellt på hemvägen.

Har letat å letat men hittar inga koordinater på var den står i Mölnbacka!

Förstår ju att ni inte vill basunera ut de ifall de blir trafik som stör där mm, men svårt å hitta den annars jue😉

Var de även nått annat intressant alldeles bredvid kanske vi skulle kika på de me.

Kanske nån vänlig själ skulle kunna skicka ett pm till mej om ni inte vill skriva de här?

Med vänlig hälsning,/Hasse Hjärner!

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Fredrik Reuter  
#587564 PM skickat Banuso. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

NilsRikard  
#624222 Kan jag också få koordinaterna? Tänkte titta till granen inom kort.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Fredrik Reuter  
#624275 PM skickat NilsRikard.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#624388 På tal om gran så upptäckte jag i dag att det bolmade grönt om några stora granar när de drog i backen. Kan det vara möjligt att de redan börjar fröa..🤔

Avatar Fallback

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

tallen100  
#624389 Det var inte bara barren som fladdrade :mrgreen:
Det låter tidigt, men det är ju kanske möjligt...

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Nyborg  
#624396 Har sett granar med ljusgröna skott här i Västergötland. :roll: Lite tidigt...

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624401
anersimyra skrev:På tal om gran så upptäckte jag i dag att det bolmade grönt om några stora granar när de drog i backen. Kan det vara möjligt att de redan börjar fröa..🤔

Nä. Ingen blommning. Utan mer troligt extra skott! Polepsis. Men de uppträder inte på vuxna granar. Så om det var förra årets kottar som blivit svampangrepna och nu sporrar som det var 2017?🤔

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

anersimyra  
#624417 Jag läste att granen börjar fröa soliga vårvinterdagar, i dag var visserligen ingen sol men med tanke på att Hassel och Al fröar för fullt så trodde jag att detsamma möjligen hänt med granen.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624445
anersimyra skrev:Jag läste att granen börjar fröa soliga vårvinterdagar, i dag var visserligen ingen sol men med tanke på att Hassel och Al fröar för fullt så trodde jag att detsamma möjligen hänt med granen.


Jag fick inte ihop det. Gran kan nu släppa frö från förra året 2019 då de har som idé att göra det på snö eller vårflod. Men al och hassel blommor nu för frö 2020 de släpper sina frö/nötter i höst och om du nu vill veta kommer tallen med snart släppa sina fröer från 2019. Mars till juni

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

NilsRikard  
#624557
Fredrik Reuter skrev:PM skickat NilsRikard.


Tusen tack!

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

svampbob  
#640914 Världens största tall? En trevlig liten film

https://www.outsideonline.com/2411956/b ... california

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).