SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

126 inlägg 101389 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732078 Vart ligger denna tall? ge mig direktioner så ska jag mäta den!

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732079 Hej! vad är kordinaterna till mölnbackagranen? min hotmail är lokini211@hotmail.com
Jag vill se granen, trots att den är död.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732080 Kordinater tack! Jag vill se den tröts att den är död :)

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732085 Man kan bygga en genomskinlig triangel med en höjd på 50 meter runt en rekordgran som man har hittat , dock ett lufthål på toppen av triangeln så granen kan fortsätta växa..
Då jävlar ska väl barkborren ej kunna förstöra den?
Senast redigerad av sarevok sön 17 okt 2021, 06:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732086 Man kan bygga en genomskinlig triangel med en höjd på 50 meter runt en rekordgran som man har hittat , dock ett lufthål på toppen av triangeln så granen kan fortsätta växa..
Då jävlar ska väl barkborren ej kunna förstöra den?
Senast redigerad av sarevok sön 17 okt 2021, 06:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732087 Hej fredrik, jag heter ulrik och bor i nyköping.
Har du hittat granen i Jonsered än än? den var 45 meter 1972, idag lär den vara över 50 meter!

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#732088 Förlåt för att jag skriver mycket. men vad är kordinaterna för mölnbackagranen? jag vill se den trots att den är död.
Min hotmail är lokini211@hotmail.com

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#737569 Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd, och sen avlägsnar de nedhuggna träden. ta inte bort alla träd, då kanske rekordgranen välter i en storm
Senast redigerad av sarevok ons 09 mar 2022, 02:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#751131 den är nog över 50 meter idag.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#751497
Tåndemåla skrev:Det var en kul resa! Tror nog att jag mätte 100 olika granar över 40 m! 👍 Nu bli r det jobbigt att börja harva i vanliga 30 m bestånd igen! 😉

Ni borde lägga in i Sveriges högsta träd-lista i "monumental trees of sweden" att Fredrik Reuter hittade en gran i Gräsmark som var/är 47,2 meter, och att Fredrik också hittade en gran i Torsby som var/är 47 meter. linken till sidan är https://www.monumentaltrees.com/en/records/swe/

Hur kan man få din hotmail eller mobilnummer? Monumental trees-sidan vill ha kontakt med dig, och lägga in dessa granar i listan som visar sveriges högsta granar.
Senast redigerad av sarevok tis 08 mar 2022, 03:01, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#751498
Fredrik Reuter skrev:Axl: det kommer! 👍

Ni borde lägga in i Sveriges högsta träd-lista i "monumental trees of sweden" att Fredrik Reuter hittade en gran i Gräsmark som var/är 47,2 meter, och att Fredrik också hittade en gran i Torsby som var/är 47 meter. linken till sidan är https://www.monumentaltrees.com/en/records/swe/

Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

Fredrik Reuter  
#751513 Hej,
Vi finns på info@skogsforum.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: 50-meters granen i Mölnbacka - Sveriges högsta gran 2018

sarevok  
#751629
Tåndemåla skrev:Det var en kul resa! Tror nog att jag mätte 100 olika granar över 40 m! 👍 Nu bli r det jobbigt att börja harva i vanliga 30 m bestånd igen! 😉

Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd, och sen avlägsnar de nedhuggna träden. ta inte bort alla träd, då kanske rekordgranen välter i en storm

Användarvisningsbild

Norge vill hjälpa er att hitta en rekord picea abies i Sveri

sarevok  
#761173 Norge vill hjälpa er att hitta en picea abies i Sverige som är längre än 50 meter genom att använda LIDAR. Tacka ja till detta erbjudande. Deras kanal i Youtube heter 3D Analyse AS. Kontakta dem.
Senast redigerad av sarevok fre 17 jun 2022, 18:04, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild

Norge vill hjälpa er att hitta en rekord picea abies i Sveri

sarevok  
#761174 Norge vill hjälpa er att hitta en picea abies i Sverige som är längre än 50 meter genom att använda LIDAR. Tacka ja till detta erbjudande. Deras kanal i Youtube heter 3D Analyse AS. Kontakta dem.
Senast redigerad av sarevok fre 17 jun 2022, 18:04, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).