Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 141451 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#560439 Jo jag tror att i mellansverige, och norrut går en hel del på nöjeskontot :-)
Helt annat i ex.vis Polen där dom får 40-50 cm bhd träd på 10-15 år.
http://www.bep-sa.eu/news/paulownia__th ... power.html

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Avslutat-02  
#560441 Du förstår jag få upp ett sådant träd hit, plantera vänta ca 5 år gallra eller avverka, tillverka ved och sälja.

Kunderna vill ju inte ha barr oftast ..

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#561018 Detta är väl ett av världens snabbaste växande träd som jag förstått. Hur det blir med ved vill jag ha osagt. Ska sätta ut några om de nu börjar gro i krukan. Ön har det inte hönt något fast det var lite rötter på fröna

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Avslutat-02  
#561019 Skiten växer väl så snabbt att det inte blir så mycket ved värde utan mest aska.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#561023
1554745605_dsc_0423.jpg
Senaste sådden, dags för omplantering. Uppenbarligen ganska ömtåliga vid omplantering.
Förra lådan förlorade jag 3-4 plantor av 12 vid omplantering.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#561025
vinterrojarn skrev:Skiten växer väl så snabbt att det inte blir så mycket ved värde utan mest aska.

Används till pelletstillverkning på sydligare bräddgrader.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Avslutat-02  
#561033 Jag tänkte på att årsringarna är glesa, så det blir väl nästan som balsaträd.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#561046 Lite högre densitet än balsa:
Paulownia 272kg/m3 (Jag hittade denna siffra i ett helt annat sammanhang så viss osäkerhet)

Träslag – Wikipedia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Träslag

Balsaträ Ochroma 140 kg/m³
Björk Betula 650 kg/m3
Asp Populus tremula 400 kg/m3
Avenbok Carpinus betulus 800 kg/m3

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Avslutat-02  
#561051 Det var inte så dåligt, då skulle den duga som ved.

Synd att man har svårt med den här......

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#561905 Då var det dags med en uppdatering. Lärdommarna från första omgången har nu praktiserats och tillväxten är formidabel.
Fröna fick ligga i vatten under 2-3 veckor. 20 groddar planterades den 14/2 och omplanterades den 3/3 de hade då ca 2- 4 cm stora över parbladen.
17/3 är de ca 12-15 cm över parbladen. Första månaden fick de gödning om 2 ml/L vatten. Därefter 3 ml/L vatten.
25/3 ca 40 cm över parbladen, 15 cm höga. 7/4 ny omplantering till 16cm krukor då grönmassan blivit för stor. Min bedömning är att de är klara storleksmässigt , dvs ca 20-25 cm höga och 50-70 cm över parbladen, att plantera ut nu, även om vädret och temperaturen inte tillåter det.
I dag 14/4 är de ca 30 cm höga och + 70 cm som störst över parbladen. Några är eftersläntare men ändå ca 20 cm höga. Av ca 20 st plantor från början lever i dag 13 st. Avgångar är vid omplantering samt överskuggade blad har dödat totalt 6 st. Så med andra ord går det att få fram planteringsdugliga plantor på 7-8 veckor.
Övrigt, växthuslampa om 12 timmar dagligen.
Går det att öka tillbäxten ytterligare? Kanske, genom att öka tiden med växthuslampa till 16h/dag.
Så ni som ännu inte har kommit i gång har du fortfarande möjlighet att få upp plantor inför årets säsong. :surp:
Senast redigerad av boksson sön 14 apr 2019, 21:22, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#561913 Jag har plantor som ligger lite efter dina i växt, men ser hittills knappast någon antydan till ved i stammen. Därför bekymrar jag mej för hållfastheten vid utplantering. Jag kommer att under närmaste veckan skola om ett antal plantor till ca 2 liters krukor och behålla plantor i dom ett bra tag fram i sommar. Vad skulle tänkas vara senast lämpliga utplanteringstid i backen? Augusti? Jag förutsätter att jag kommer att få vattna något efter plantering. Dessutom har jag på några plantor som sett slaka ut, klippt bort de nedre bladen, och då ser toppen strax mycket piggare ut.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#561914 Jag har plantor som ligger lite efter bokssons i växt, men ser hittills knappast någon antydan till ved i stammen. Därför bekymrar jag mej för hållfastheten vid utplantering. Jag kommer att under närmaste veckan skola om ett antal plantor till ca 2 liters krukor och behålla plantor i dom ett bra tag fram i sommar. Vad skulle tänkas vara senast lämpliga utplanteringstid i backen? Augusti? Jag förutsätter att jag kommer att få vattna något efter plantering. Dessutom har jag på några plantor som sett slaka ut, klippt bort de nedre bladen, och då ser toppen strax mycket piggare ut.
Senast redigerad av torbjorn_2150 sön 14 apr 2019, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#561917 Det var ett bra tips. Törstiga rackare när de blivit så stora. Behöver väl mindre vatten med mindre blad?
Jag utgår ifrån att plantorna kommer att klara det här, i vart fall de flesta av dem.
Laddar upp en bild på enav de största plantorna

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#561919 Torbjorn. Om du ska ha plantorna i kruka till augusti så kan du hellre övervintra dem i krukan, klippa ner den och plantera rotklumpen till nästa vår. Den borde vara mindre känslig då. Transporten av levande plantor mm är ett riskmoment vilket du undviker med en mer okänslig rotklump.
Jag tänker försöka med nya plantor i kruka, groddar satta i juni-juli och försöka övervintra dem för utplantering nästa år. Stammen bör vara förvedad innan vintern. Fördelen, obegränsat med ljus, och värme? under sommaren och storleken bör inte vara ett stort hinder vid frilansplantering.
Om du ser Gustav 1 inlägg från 29 mars så ser inte stamdelen speciellt grov ut. Jag antar att plantorna max är 2-3 månader gamla men har förvedad stam.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rejser  
#561939 Det som är lite skoj är att man verkligen kan mäta i princip från dag till dag hur dom växer.

Har planterat om till större kruka, slutat med belysningen utan låter stå i fönster med sol.
Sedan blir det att ställa ut ett tag, men flyttar nog in på natten, litar inte på rådjuren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).