Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 142297 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#558569 Ingen fara med vilken dag. Kan man skicka pm här inne

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#558594 Från kontrollpanelen under fliken med din avatar längst uppe till höger.
Kanske är det annorlunda på en telefon, eller finns bättre sätt.
Torbjörn

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#558865
norrskog skrev:Ingen fara med vilken dag. Kan man skicka pm här inne

Från kontrollpanelen under fliken med din avatar längst uppe till höger.
Kanske är det annorlunda på en telefon, eller finns bättre sätt.
Torbjörn

Om du vill att jag skickar lite Paulownia frö, skicka din postaddress via PM till mej.
Torbjörn

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#558871 Den ska jag ha skickat till dig. Hoppas jag.😁

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#558875 Nej jag kan inte se något annat än "Tack för inlägget" i går kväll kl 21:10.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#559023
norrskog skrev:Den ska jag ha skickat till dig. Hoppas jag.😁

Nej tyvärr. Nu senast kom ett PM, med en kopia av norrskogs profil.
Senast redigerad av torbjorn_2150 tor 28 mar 2019, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#559067
torbjorn_2150 skrev:
norrskog skrev:Den ska jag ha skickat till dig. Hoppas jag.😁

Nej tyvärr. Nu senast kom ett PM, med en kopia av norrskogs profil.

Nu har jag norrskogs address. Jag har lagt lite frö i en påse och skickar i morgon.
När jag beställde fick jag betydligt mer frö än förväntat. Dom är ju små, och flyger lätt omkring.
Nu har jag ca 15-20 plantor ca 10 cm höga, och kanske 100 småplantor.
Jag krukade upp idag, och blev förvånad hur örtartade plantorna är, ganska likt tomatplantor men kanske ännu mjukare. Nåja det skall väl bli ved så småningom :-)

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#559116 De är lite känsliga vid omplantering, men det är väl de flesta plantor oavsett art. Om de reagerar som mina vid ca 10 cm så växer de mer på bredden än på höjden de närmaste veckorna samtidigt som stammen grovnar.

Jag kommer med ny uppdatering om mina plantor i mitten av april, då är de nästa exakt 2 månader gamla.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Gustav1  
#559293 Jag har fått 38 st plantor från https://www.paulownia-baumschule.de/forstpflanzen/

Enligt hemsidan skulle plantorna levereras 23 april så jag blev förvånad när paketet dök upp nästan en månad tidigare. Tur att vädret är milt. Några plantor hade ramlat ut och låg lösa i kartongen. Hoppas alla klarar sig. Plantorna är två åriga och är säkert rätt tåliga mot kyla också. Jag kommer chansa med några plantor och plantera ut nästa vecka.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#559822 Skicka pm torbjörn om jag skall swicha portot

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#559823 Tack som fan. Glomde jag ju så tack som fan då 😁

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#559832 @norrskog Ingen fara. Lycka till med odlandet!

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Avslutat-02  
#560422 Hur pass långt upp i Sverige kan man odla och plantera detta trädslag, och behöver jag ha tillstånd för det.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#560433 Någon vet säkert mera än mej.
Helt härdigt anses Paulownia nog vara bara i Zon 1. Jag har sett plantor i Zon 4, som då de flesta vintrar fryser tillbaka rejält. För att försöka få träd måste man då beskära noggrant. Annars blir det en buske.
Plantering på åkermark förstår jag är tillåtet om skörd förväntas ske inom 20 år.
Risken att denna art skall bli invasiv är väl minimal?
Någon regel också om anmälningsplikt vid yta >0.5ha?
Jag räknar dock med att plantera mina plantor i "trädgårdsmiljö", eller möjligen några enstaka som "piratplantering" :-)
Jag räknar med att ha plantor utomhus i kruka till senvåren, sedan plantera några, och övervintra en del i skyddat men ouppvärmt växthus.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Avslutat-02  
#560434 Det verkar vara mycket jobb, jag är ute efter ett trädslag som växer fort, ger kubik och duger bara till ved....

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).