Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 141211 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#541015
1546184853_20181230_162031.jpg

Då blir det årets sista uppdatering.
Samtliga groddförsök avslutades i dag.
Sedan sist:
1. Möjligen något frö till som grott. Befintliga groddar har växt till sig i vattnet. Jag drar därför slutsatsen att det är inte så bråttom att föra över groddarna till jord vilket är bra när det tar 2-4 veckor för 10-25% av fröna att gro.
2. Fler frön har grott men inte någon nämnvärt fler än i försök 1 och 3. Slutsats: köldbehandling i kylskåp tillför inget.
3. Lite fler frön har grott. Slutsats som tidigare värme och ljus aktiverar fröna att gro, i mitt parti ca 10-25 % av fröna.
Jag går nu vidare och omplanterar 10 st plantor från den 27 november i större krukor. De största är nu ca 8 cm i diameter över parbladen och ca 3 cm höga.
De groddar som planterades 9 december är nu ca 4 cm i diameter över parbladen och ca 1 cm höga.
Sanolikheten är stor att plantorna från 27 november blir ohanterligt stora till maj-juni när de ska planteras ut. De 10 st plantor som omplanterats gör jag för att få fram en tillväxthastighet. Som jag skrev tidigare är målet plantor om 20-25 cm höga till mitten av maj. Så med det i beaktande Så siktar jag in mig på att få fram en ny omgång med planteringsdugliga groddar från slutet av januari till mitten av februari och hoppas därmed att det stämmer bättre i tid.
Vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#544143 Då har 14 dagar gått sedan sist.
Plantorna växer som bara den. Plantorna från den 27 november är de flesta kring 6-8 cm höga och 14-16 cm breda över de största parbladen. Föruto två plantor som har hämmad tillväxt. Set med 3:e par bladen har nu börjat utvecklas på plantorna.
Plantorna från den 9 december ( som inte är omplanterade) är ca 4 cm höga och som störst 14 cm över parbladen, betydligt bättre tillväxt än 9 dec mao. Skillnaden är att vid omplanteringen den 30:e dec fick alla plantorna växtgödning för första gången oavsett planteringsdatum. Jag har dragit slutsatsen att jag har varit väl sent ute att börja ge växtnäring vilket hämmat tillväxten hos 27:e nov plantorna men stämde bättre i tid för 9:dec plantorna.
Har ni några råd och tips kring hur mycket och ofta plantorna behöver växtmäring?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#544147 Jag vattnar många växter med näring vid varje vattning. Styrkan är då 1-2 ml (av ex-vis Blomstra)/lit vatten . Denna ide kommer från en kompis, växtfysiolog, som har forskat i växters näringsbehov. Iden är att om man vattnar på detta sätt, och ser till att vattna igenom blir koncentrationen av näringssalter hela tiden rätt, och inte den chocktillförsel varje vecka, eller månad, som ges enligt rekommendationer på förpackningarna.
P.S. JAg kommer att så mina första Pawlonia frö inom en vecka eller två, med förhoppningen att ha krukbara plantor att sätta i drivbänk i Maj, eller så.
D.S.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#544151 Låter som ett bra tips. Jag följer det framöver.
Mina fick näring innan i dag. 10ml/l men innan dess inget på 14 dagar.
Kan så här i efterkant se att vissa av plantorna blev lite mindre gröna mellan bladnerverna redan för ca 3 veckor sedan. Jag tolkade det som att de hade fått för mycket vatten och lät de torka ut. Analysen var felaktig och redan då hade de för lite näring då alla blad har blivit jämngröna igen efter gödningen.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#547969 Ny uppdatering:
Nu har det gått 2 månader sedan de första groddarna planterades 27 november. Av de 12 som planterades dog 2 nästan omgående, 2 hade dålig tillväxt och har därför sorterats ut. En dog senaste veckan av oklar anledning. Mao återstår 7 st. Bredden över parbladen är mellan 23- 32 cm och höjd 8-10 cm. Tydligen prioriterar plantorna bladtillväxt på befintliga blad före höjdtillväxt. Bredden på plantorna har lett till att de stått trångt där bladen har täckt varandra till viss del och det kan ha inverkat på tillväxten.
De sista veckorna har jag följt Torbjorns råd med kontinuerlig gödning men ändrat på mängen tillsatt gödning till 5ml/L vatten. Orsaken är att Paulowonia är känd för sin höga krav på tillförsel av kväve och kalium. Jag gjorde därför slutsatsen att det kanske är bättre att jämföra Paulowonian med tomatplantor i kraven på gödning dvs 5ml/1L vatten till växande plantor. Än så länge verkar plantorna inte tagit skada, tvärt om de växer och frodas. Frågan är vad som är optimal gödsling? Om jag åter jämför med tomatplantorna kräver de 10ml gödning/1L vatten när de sätter frukt (tomater). Min tanke är att månaden som kommer följa det med mina Paulowoniaplantor. Eftersom jag inte har några planer att behålla dessa plantor tänkte jag ta ut svängarna ordentligt för att se möjlig tillväxt. Skulle det misslyckas så är även det ett resultat 🙂.
Nya frön har satts i vatten sedan en vecka tillbaka.
Kan bara nämna att resterande plantor från 9 december har kasserats av utrymmeskäl.
Även en större växthuslampa har fixats så plantorna får den plats de behöver.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#547982 O jag har inte plats för större plantor innan utplanteringsdags, så jag sår mina inom de närmaste dagarna...

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#547988 Blir nog bra. Rapportera gärna hur det går.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#548328 Kul att ni vågar . Kanske skulle beställa några frö och gerilla plantera :-bd

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Gustav1  
#548590 Är det någon som testat att beställa plantor från https://www.paulownia-baumschule.de/forstpflanzen/

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#548920 Pröva om du känner för det 😀. Det här är nytt för de flesta av oss. Vi som drar upp plantor från från frön lär få vänta på resultat ett år längre än de som väljer plantera 2 åriga plantor .
Senast redigerad av boksson sön 03 feb 2019, 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#548942 Jo det vore ju kul att höra hur det går att importera dessa plantor. Det ser väl ut som om stammen är avklippt innan transport, så ganska enkelt att packa och skicka.
Det är väl två olika vägar att få plantor, 500 frö till nästan ingen kostnad, med chansartad groning, och en del arbete, eller 2 åriga plantor med som det ser ut väldigt fina rotsystem till ett pris av ca 3 Euro/st. För ett fåtal skulle jag så klart välja plantor. Jag gillar dock utmaningen att dra upp från frö. Men just när jag skriver kommer jag fram till att jag nog kommer att köpa några plantor också! :-)

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Gustav1  
#549000 Jag ska beställa 38st plantor. Jag återkommer med hur det går efter planteringen.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#551468
1550134424_20190214_092106.jpg
Då är det dags för den sista uppdateringen. Sedan sist så har jag använt växtnäring med 10ml/l vid varje vattning. Tre av sju plantor har slutat skjuta skott, bladen hänger och det är påtagligt att de inte trivs. De andra fyra skjuter skott med nya parblad med som det verkar med en lägre hastighet. Stammarna har grovnat. Den som är högst är nu 12-13 cm hög. Bredden är överlag densamma som tidigare. Slutsats: 10ml växtnäring per liter vatten hämmar tillväxten. Mer optimalt växtnäringsmängd ligger nog mellan 3-5ml.
Tillväxtförsöket avslutas.
Från de frön som lades i vatten för ca 3 veckor sedan har nu groddar bildats och kommer att planteras i dag. Jag kommer inte att lägga ut nya uppdateringar de närmaste månaderna. När dessa kommer att planteras i maj blir det ny uppdateringar igen. Siktet är på ca 10-20 plantor som går att plantera ut.
Jag hoppas att ni kommer att ha nytta av mitt försök när ni drar upp egna plantor framöver.
Skriv gärna om era egna erfarenheter.
Mvh Boksson

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Torbjörn Johnsen  
#551470 Suveränt informativt och pedagogiskt @boksson !
Vi ser med spänning fram emot fortsatta insikter i ditt pionjärarbete för att sätta Paulownian på den svenska skogskartan :-bd

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#551544 Ha ha. Pionjär vet jag inte men tack för input. Paulowonia är stort utomlands och därmed en hel del skrivet. Men det som skrivs är hur plantorna ska skötas vid utplantering och därefter. Tydligen litet intresse för att driva upp egna plantor.
Blev lite inspirerad av de som köper 1 åriga plantor. Det är nog en hel del att vinna på det. Jag tror att jag ska försöka med att driva upp plantor i krukor på friland i sommar som nedklippta kan planteras ut nästa vår. Tydligen rotklumpen och inte stamformen som är det primära. Får fundera på det, återkommer om det blir så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).