Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140281 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

kenneth.thorman  
#619357
1579208231_7d6u9qn3td.png


Detta är ett Paulownia träd i min trädgård i Danmark. Bilden är från november 2015. Trädet planterades sommaren 2011 som helt liten. Jag har ingen bild på storleken just nu, men stammen är ungefär 30-35 cm i diameter.
Senast redigerad av kenneth.thorman tor 16 jan 2020, 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Seb macahan  
#619370 Om man bildgooglar Paulownia verkar det vara stor skillnad på hur stammarna ser ut.
En del är raka och utan kvist (typ sågtimmer) andra är krokiga med mycket kvist. Är det olika sorter? Eller har det o göra med hur de drivs fram?
Vad jag kan se verkar det som Elongata och Tomentosa har raka stammar på flest bilder, men finns även bilder på dessa med vresig stam. Vad skiljer?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#619378 En av förklaringarna bör vara att ca 20-30 cm av trädtoppen dör varje år och knopparna under frostskadan bildar nya topp/toppar. Så för att få ett rakt träd ska alla toppar utom en tas bort. Detta gäller för alla variteeer. Görs inte det så blir det ett krokigt träd. Sen är det som du säger att olika variteer har olika benägenhet att bilda raka stammar. Dessutom stammkvistas träden för att få kvistfritt timmer. Det är inte aktuellt om man är ute efter biobränsle.
Ser fram emot Kenneth.Thormans bilder på hans träd vilket bör vara 9 år nu.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

kenneth.thorman  
#619475
$matches[2]

1579288685_egmk2y326y.png


Ca. 8 meter högt (ville nog varit högre men jeg toppade ca 3 meter av för några år sen), 35 cm i diameter

1579288809_1mbdvbl8dl.png


Något konstigt har hänt här (det måste vara objektivet som påvärkar bilden när man tar närbilder), trädet är 35cm i diameter 30 cm över jorden och ungefär 27cm i brösthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

kenneth.thorman  
#619504 2015 nov
1579289675_piavthdrxu2.png


4 år och 3 månader efter

2020 jan
1579289675_piavthdrxu.png

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#619639 Kul att det har växt såpass bra kenneth.thorman. Återstår att se om Paulownia växer lika bra i Sverige på lite nordligare breddgrader. Än så länge har jag inte sett någon på nätet som har delat med sig av ett så gammalt (?) träd som står i Sverige.
100 st av mina Shan Tong frön är sedan några dagar tillbaka placerade en glasburk med vatten, som står i 26 grader och med 15h ljus om dagen. Gänget som ställdes i kylen på nyårsdagen har jag fortfarande inte gjort någonting med. Jag låter dem nog stå tills jag ser hur väl fröna i glasburken tar sig.

Sitter och funderar lite på näring. Blandar ni egen NPK eller köper ni någon färdig som visat sig vara bra?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#619704 Thomas, det var en imponerande tillväxt. Har du gödslat den någon gång eller vattnat de första åren?
Ang NPK så köpte jag den som är avsedd för bärbuskar och frukträd. Vet inte om komponeringen är den rätta men tänker att jag kan kompletera med lite hönsgödsel för att få upp kvävegivan en del. Tydligen dessutom viktigt att den ska vara fri från klor.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

kenneth.thorman  
#619738 Vet inte om detta var en fråga til mig?

Har du gödslat den någon gång eller vattnat de första åren?

Nej, det har jag inte.
Det kallaste vi har haft är 23 grader minus, då var trädet litet, men det funkade bra.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#621034
1579959724_img_20200125.jpg
Mina frön har nu legat i vatten/glasburk i 26 grader och 15h ljus i 10 dagar. De flesta groddarna va ca 12-15mm långa.
De har nu placerats i 9x9 cm krukor med en blandning av planteringsjord och perlite. 2/3 jord och 1/3 perlite. Krukorna är underbevattnade och jag har bara vattnat med kranvatten. Jag räknar med att näringen i jorden ska räcka till att jag fått upp en liten planta med tillräckligt stora löv för att det ska gå att tyda hur den mår.
Krukorna står nu i 24 grader och 15h ljus. Anledningen till att jag sänkt temperaturen är för att jag har plastfolie över krukorna, och min temp.givare är placerad utanför (se bild), så det kommer att vara varmare under plasten än vad jag mäter.

Dessa förutsättningar är de som jag har kommit fram till ska vara bäst, efter att ha kokat ihop olika rön från internet. Kommentera gärna om ni ser några uppenbara förbättringar utifrån egna erfarenheter! Det är första gången jag provar att odla Paulownia.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#621035 Du kommer att behöva ge extranäring ganska tidigt för att få maximal tillväxt. Men du har startat tidigt så du kommer att få riktigt stora plantor framtill midsommar. Så det är kanske inte så dumt trots allt att hålla igen på näringen för att få mer hanterbara plantor.
Du kan om du vill läsa om mina erfarenheter i tidigare inlägg med bilder från förra året om bla näringsgiva mm I den här tråden.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Petersime  
#622360 Efter att ha läst igenom hela denna tråden, så bara måste jag driva fram några plantor!
Frön är beställda - men är det någon här som har för mycket plantor sen förra året och vill avvara 1åringar så är jag väldigt intresserad att köpa några!

Följer med spänning!

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#622364 Jag har försökt odla från frö. Hände ingenting. Tydligen ska de vara otroligt knepiga att odla från frö. Bästa är planta. Men försöka få tag på plantor har varit lite knepigt.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#622373 Nej inte särskilt svårt att fröså. Så vitt jag vet är fröna ljusgroende, och många groddar fröerna direkt i vatten. Jag har fått hyfsad groning med frön väldigt lätt blandade med ytjord i krukor. Sedan i odlingslåda varmt och fuktigt.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#622376 Kanske mina frön var odugliga. Ska se mig om efter planta.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#622389 Bara ett tips till Elmhult om du inte prövat det innan är att använda växthuslampa till fröna för det räcker inte med dagsljuset vid den här tiden på året.
Sen är det så att groningsprocenten skiljer sig mycket mellan olika fröpartier. Första gången jag prövade tror jag att det var ca 10% av fröna som grodde medan ett annat parti gav ca 50-70% (ögonmått). Sen gäller det att du ger det tid också, 3-6 veckor behövs under växthuslampa och 20-27 grader varmt. Jag har bara satt frö i vatten. Andra har fått upp plantor genom direkt frösådd i jord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).