Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140240 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#582050 Snart har halva augusti gått och det är dags för ny uppdatering.
Största plantan är 87 cm hög 2 på ca 70 cm och resterande 35-50 cm. Inte någon imponerande tillväxtökning på NPK-givan för 2 veckor sedan . Kanske bränt lite rötter trots allt. Dock har ingen planta dött av det.
Stora blad har det blivit. Någon sorts insekt/snigel har mumsat på några blad, men inget jag räknar med ska påverka tillväxten.
Spår av vildsvinsbök men inte heller det är något som påverkat plantorna. En planta klipptes ner då jag skulle slå gräset idag. Bara roten kvar. Får se om det kommer nya rotskott.
Bilder på samma plantor som tidigare.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#584679 Då var det dags igen.
Största plantan 116 cm. 2 st 95-100 2 st på ca 70 resterande på 50-60 och eftersläntaren på fortsatt 25 cm. Den nedklippta plantan har börjat bilda nya rotskott. Stammarna har grovnat betydligt inga mätningar dock..
Så ingen större ökningar av höjden på plantorna trots NPK givan i slutet av juli och många dagar med 25-30 grader och bevattning samt ordentligt med regn däremellan. Det är svårt att dra någon större slutsats då alla plantorna behandlats lika. Blir nog att jag modererar med hur jag ger NPK till nästa år.
Av de plantor som frös ner i slutet av maj har de flesta bildat 2-3 stammar och trots det i vissa fall nått nästan 1 m. Medan rehab planta som planterades ut vid midsommar och koncentrerat tillväxten till en stam bara ökat ca 15-20 cm mer än de största frostplantan. Nu spelar kanske det här ingen större roll då samtliga plantor kommer att klippas ner under vårvintern. Men jag antar att rotsystemet står i propotion till storleken till gröndelen av plantan. Vi får se nästa år hur det blir.
Framöver kommer mina uppdateringar mer oregelbundet. Likaså kommer jag inte att bevattna plantorna mera i höst. Dels så blir det svalare och kortare dagar samt att jag har en del annat att stå i med.
Hur går det för er andra. Lyckade eller misslyckade försök? Är nyfiken..
Bilder på samma plantor dom tidigare.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#584680 Ska tillägga att bevattningen under sommaren har varit ca 5 L x 2/vecka när nederbörden varit u der 10-15 mm/vecka. När det varit över 30 grader så fick plantorna extrabevattning.
Jag har inte reglerat mängden vatten efter storleken på plantorna. Troligen kan det ha satt ner tillväxten på de största.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#586999 Mu mär det har regnat en del så har det väl tagit fart igen. Eller är det för mörka dagar nu så de börja gulna

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#587055 Norrskog, är det ett påstående eller en fråga? 🙂

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

norrskog  
#587915 Fråga

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#587944 Då är det ny uppdatering efter 3 veckor.
Största plantan är 135 cm men den nådde 131 cm redan den 7/9. Så mao 4 cm de sista 2 veckorna. Diametern är 3 cm vid roten.
Ca hälften av plantor är omkring 100-120 eller större. För de andra så ligger de på 60-80 cm, en på 25 cm och den av misstag nermejade av grästrimmern har börjat skjuta skott på någon cm. Det har varit nattfrost 2 nätter denna veckan samt ordentligt blåsigt med knäckta och frysta blad så nu börjar bladytorna minska. Tror att tillväxten blir obefintlig framöver även om det finns blad som verkar ok. Jag låter stammarna var fram till mars-april då de tas ner.
Ny uppdatering frampå vårvintern om ev viltskador mm samt planerad gödselgiva och hantering framöver. Mest troligt kommer jag att dra fram en bunt med nya plantor till nästa säsong och tillämpa erfarenheterna jag fått det här året. Allt har inte gått på räls men det har trots det gått relativt bra.
Det skulle vara intressant att höra om andras erfarenheter, tillväxt mm.
Bilder på samma plantor som tidigare

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

fadryans  
#589309 Hej på deg allihopa,
Jag är rumänsk, men jag bor nära Helsingborg och jag är svensk medborgare. Från två dagar, jag har läser alla internet med Paulownia trä! Jag är gladglad att jag hittade detta forum med alla inlägg. Men jag prata inte sa bra svensk språk, kanske bättre på engelska!
Then, after I read 50 hours of internet and youtube posts I have some conclusions! I was think to buy 100.000 squaremeters and to do plantations with Paulownia! Okej, alt är bra till nu. LOL
Everyone who sell Paulownia seeds or very small trees said in 4 years you'll have a big forest! Ha ha ha! It's true but not possible here in Sweden or Germany aswell. I had reading a business plan for Paulownia, maded for Roumania in 2014, where in 2015 they're agreed something what we'll need to calculate in our business plan: in Roumania in 2015 winter was begining att the end of octomber and was ending next year in April! That's mean 6 months Paulownia will be in hibernate and 6 months will growing! In Spain for example: winter is just 2 months, in december and january. Paulownia will grow 10 months/year.
Okej,
I seen some very nice guy's was trying to grow himself from seeds Paulownia trees. Nice one, you're help me to don't spend my time or others times. Thanks again.
I find a company who can sell small trees Paulownia, they're guaranty everything but its little bit expensive: 30€/tree, for that reason I was reading all internet. Because the certified seeds for example!!!: are 2000 seeds Paulownia Shantong + Bonus 300 seeds Paulownia Tomentosa + 300 seeds Paulownia Elongata + 50 seeds Goji Berry + 50 seeds Lavanda Angustifolia + 10 seeds Mimosa Pudica : ONLY 140 swedish kronor!!! Very cheaper! (I don't want to do advertising for someone because I don't have profit included in that price and I am not interested!). But afer I was read carefully al posts from this forum (Because I am interested to invest here in Sweden not in Roumania!) I think for me will be better to buy small trees with 30€/pcs and to don't spend 1 year from my life! I don't know if my post help someone here, but this I thinking at this moment!
Har de så bra allihopa!
Mvh Fadryans

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

fadryans  
#589313 I want to ask about Jordbruksverket: know somebody some förbjudet at grow Paulownia trees in Sweden? They're said about European Unions reglementation: but Paulownia can grow in Spain, Germany, Romania at this moment. Where can I find more informations? Or we can say to Jordbruksverket we have the trees from our *seeds*! ???

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

fadryans  
#589317 Scuse me about first post: invest amount for 10000 squaremeters its 3000€ for 600 trees: 5€/1tree

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#589319 Paulownia är en invasiv art i vissa stater USA, men i Sverige finns det inte med på listan över invasiva, eller potentiellt invasiva arter.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... ter/#finns

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

fadryans  
#589320 Tack så mycket för din svåra 👍

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#589326 Den stora fördelen med att köpa nedklippta plantor är att de verkar mer robusta vid plantering än att plantera ut plantor med stora blad. Troligen har du därmed större avgångar (döda plantor) på de plantor med blad.
Att du skulle spara ett år genom att plantera nedklippta plantor tror jag inte på. Tillväxten beror till stor del hur stort rotsystem plantan har.
Båda sorterna har ett rotsystem som motsvarar krukan de står i när de planteras ut dvs lika stora. Första växtsäsongen utplanterade går till att etablera ett så stort rotsystem som möjligt. Allt annat är sekundärt som stamform mm. Därför klipps plantan ner efter första växtsäsongen för att andra säsongen etablera raka kvistfria stammar. Men det här har du säkert redan läst 🙂.
Personligen hade jag inte vågat satsa så stort som du tänker, ca 10 ha. Ingen vet hur bra Paulowonia klarar sig i Sverige. Men förhoppningsvis vet vi mer om några år.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#605020 Jag är ny här på forumet tack vare den här tråden, som jag noggrant har läst igenom. För ett par månader sedan beställde jag 1000 frön av Shan Tong, efter att ha hört talas om trädet av en kollega. Jag slås av hur lite information det finns om dessa träd från svenska källor. Den här tråden är bland det mest matnyttiga.
Ungefär en tredjedel av mina frön ligger sedan en vecka i fuktig sand i kylskåpet. Det var något jag läste mig till på en engelsk sida att det skulle öka grobarheten när man sedan sår fröna. Men efter att ha läst den här tråden så verkar det som att era erfarenheter talar för att lägga dem direkt i vatten under växtlampa. Är det den bästa metoden?

När det är dags för fröna att sås, så kommer jag att placera dem i en hemmabyggd låda med reglerad temperatur/ljus/ventilation via Arduino. Jag läste att fröna mår bäst av en temp 23-27 grader. Är det något som pionjärerna här på forumet har någon erfarenhet av om det gör någon skillnad? :smile:

Jag kommer att dela med mig av mina framsteg framöver i tråden och ser fram emot att få följa era träd den kommande säsongen!

Mvh

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#605030 Jag sådde direkt i jord, och hade bra groning. Några frö per 10 cm kruka vid ca 25C och med bra ljus under lysrör. Denna uppsättning har jag för frösådd av helt andra växter. Trots att jag också köpt 1000 frö var min målsättning bara att dra upp 10 -20 plantor i en första omgång. Jag har nu efter en säsong ca 15 plantor som nu skall övervintras, några fortfarande ute, några i ett ouppvärmt växttält, och ett par i växthus (min +5C). Hittills inga plantor i marken, men till våren hoppas jag.... Kommer dock att så en ny omgång i vinter, och är nyfiken på om grobarheten fortfarande är hög på de frö jag har. Jag uppfattar det som om metoden att gro i vatten lämpar sej väl om man vill grodda ett stort antal frö. Då slipper man ju lägga tid, och plats på frö som inte gror.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).