Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 142266 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

JörgenO  
#770160 Får hoppas den är en överlevare 😀

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#770172 Ja verkligen. Men vi får se 🙂

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Helproffs  
#770236
boksson skrev:Ja verkligen. Men vi får se 🙂


Dum fråga från mej men varför göda när dom värkar gå så bra? Är det inte en risk att dom växer för bra och dör av det ist för att klimatisera sig?

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#770245 Ingen dum fråga. Det har utgörts en del forskning och dessutom erfarenheter från plantager utomlands visar på att du etablerar beståndet fortare/bättre med gödning. Givetvis beror det på markförhållandena på platsen oxå.
På nätet rekomenderas det stödgödslig de första 2-3 åren. Därefter har är rotsystemet etablerats.
Min har vissnat ner till roten varje år så jag får fortsätta göda tills det bildas en stamdel som det dkjutdr skott ifrån, antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Helproffs  
#770258
boksson skrev:Ingen dum fråga. Det har utgörts en del forskning och dessutom erfarenheter från plantager utomlands visar på att du etablerar beståndet fortare/bättre med gödning. Givetvis beror det på markförhållandena på platsen oxå.
På nätet rekomenderas det stödgödslig de första 2-3 åren. Därefter har är rotsystemet etablerats.
Min har vissnat ner till roten varje år så jag får fortsätta göda tills det bildas en stamdel som det dkjutdr skott ifrån, antar jag.


Tack 👍

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Senox  
#786505 Är sugen på att testa Paulownia. Hade tänkte beställa sticklingar från den danska sidan men bromsade mig precis då Mr Kråkshult säger att han blev lurad där. Har du fortfarande inte fått det du beställde?

Synd om det är lurendrejeri då det lät lovande med hybridvariant som tålde vårt klimat. Om nu https://www.paulowniascandinavia.com är oseriöst kan ni rekommendera något annat ställe där man kan beställa sticklingar? Finns det hybridvarianter som skall tåla vårt klimat bättre?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

PRN  
#786511 Vänta här nu är int detta en Typisk "inskränkande art" vadfasen hette det som myndigheter sade om Utombordliga arter som kan hitta den naturliga Faunan ? . Njaaaaa" Hej så Odlar Vi Hotte På så Har vi Spor Till Slut Här ?"

Börja plantera utomjordiska arter i ett kallt Land ? Hur går det för den uråldriga Eken Å Körsbärs i Norrbotten ? Inte mer än knäskål höjd ..

Nej från mitt håll å då har jag ett namn Paul i namnet ..
Hälsningar Paul Roger Nilsson

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

PRN  
#786512
PRN skrev:Vänta här nu är int detta en Typisk "inskränkande art" vadfasen hette det som myndigheter sade om Utombordliga arter som kan hota den naturliga Faunan ? . Njaaaaa" Hej så Odlar Vi Hotte På så Har vi Spor Till Slut Här ?"

Börja plantera utomjordiska arter i ett kallt Land ? Hur går det för den uråldriga Eken Å Körsbärs i Norrbotten ? Inte mer än knäskål höjd ..

Nej från mitt håll å då har jag ett namn Paul i namnet ..
Hälsningar Paul Roger Nilsson



Satans autocorrect !

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Senox  
#786941 Nu påstod den danska sidan att hybridvarianten inte är invavis, den fröar inte som originalet. Hade varit roligt att prova på några plantor, kanske fungerar kanske inte ;)

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rible12  
#788191 Hej,
Jag funderar på att sätta 3ha med Paulownia Pao Tong z07 och Shang tong.
Tänker sätta rötter i jorden härifrån:
Någon som har erfarenhet? Ska man gödsla i början? Kan man behandla dem mot svamp o insekt?
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tor 12 jan 2023, 00:34, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort länk

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

RolfLundqvist  
#793256 För den som är intresserad kan jag berätta att det numera finns planteringar med detta trä i bland annat Italien och Kroatien. Företaget Green Logic Schweiz AB för vilket jag arbetar driver egna planteringar samt odlar fram plantor.
Söker ni information kan ni gärna vända er till mig.
Vi söker markägare som är intresserade av att anlägga planteringar, som helst bör vara minst 10 ha.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

rible12  
#793258 Hej Rolf,
Maila mig på rickardb@gmail.com jag är intresserad.

Mvh Rickard

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Skogsmulle i Halland  
#803114 Tänkte bara bjuda på en bild från min snabbväxar-tävling i växthuset iår. Satte några Poppel OP42 (bakre raden) och några Paulownia-sticklingar för ca 3 månader sedan. Just nu leder OP42:an med ca dubbel höjd. Vore roligt om nån som har kommit lite längre med Paulownia-odling kunde dela bilder

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#810679 Årers uppdatering av min planta. I år trodde jag att plantan skull skjuta skott från toppen stor och fin som den var förra året, men icke. Rådjurdbocken gick fullständigt bananas med sina horn och skavde av all bark . Så det blev även i år nya skott från roten. Slutresultat i år ca 180 cm. Jag förväntar mig inte annat än nya rotskott näst år med.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

RolfLundqvist  
#810682 Om man skall lyckas riktigt bra med Paulownia är det bästa sättet att plantera ett år gamla rötter, efter att det gjorts en teknisk beskärning

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).