Skogsmiljö och Trädlära

Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

30 inlägg 10553 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

jannee  
#530302 Annars är mitt råd att om du har en hobbe med borrangripna träd, avverka dessa + de träd som finns i dess närhet (en trädlängd).
Enstaka träd tas bort omgående, dessutom granskas omkringliggande träd NOGA. Misstänks angrepp tas även dessa omgående bort.
På torkutsatta markpartier är risken störst.
Har granen god tillgång till vatten klarar den oftast själv av att bekämpa granbarkborren.

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Brozzlaren  
#530355 Tack för tipsen jannee , majs och anisolja ska omgående införskaffas. Kanske man kan få lite nytta av svinen.

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

ebex  
#530379 Någon om har erfarenhet av barkborrefällor och som vill dela med sig av sina empiriska erfarebheter?
hur stort uppfångningsområde har feromonfällorna?

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

värmSkog  
#530652 Var idag ute och hittade 0,3 hektar som är angripet av granbarkborre. Problemet är att det står i en nyckelbiotop, Är det någon här som varit ute för samma dilemma och vad säger skogsstyrelsen om en sådan sak?

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

jannee  
#530653 Åtgärder i nyckelbiotoper kräver samråd
Vill du göra åtgärder i nyckelbiotopen måste du anmäla åtgärden för samråd med Skogsstyrelsen. Det gäller oavsett om området är en registrerad nyckelbiotop eller ej.

En del nyckelbiotoper mår bra av vissa åtgärder, medan andra inte gör det. I samrådet med Skogsstyrelsen får du reda på vad som är bäst för just din nyckelbiotop.

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

värmSkog  
#530664 Japp är medveten om att det kräver samråd.
Synd att området blev utökat någon gång tidigare i år, Hade det vart förra året så hade jag kunnat hugga ner skiten på stört men i.o.m utökningen av området så står nu dessa barkborregranar i nyckelbiotopen.

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Brozzlaren  
#530665 kan man inte hävda force major?

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

JoGaGu  
#537249
ebex skrev:Någon om har erfarenhet av barkborrefällor och som vill dela med sig av sina empiriska erfarebheter?
hur stort uppfångningsområde har feromonfällorna?


Hei ebex:

Jeg har stor/lang erfaring med GBB-feller (25 år) i Norge & Sverige mm. - MEN: Det er ingen "Quick-fix"!
Alle skogeiere i et større område MÅ samarbeide, i en s.k. massefångst som bør koordineres nøye! Ta
kontakt med Skogsstyrelsens insektekspert Gunnar Isacsson/Skog Syd. - Han vet allt om dette, og om hva
som kreves i sammenhengen!

Det behøves 1 stk Feromonfelle pr da / 10 stk. pr. ha. De skal plasseres ca. 20 m. Ut fra skogrand, og UT på
hygget der hvor skogen er mest soleksponert. På linje med ca. 30 m. imellom hver felle. Kan gi deg mere
info. v/tilsvar fra deg. :-)

Mvh, JoGaGu

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

ebex  
#537335 Tack JoGaGu.
De närmst årens barkborreangrepp kan bli besvärliga om vi inte sköter oss, så gör vad ni kan kära grannar!

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

JoGaGu  
#537376
1544068957_gbbimages.png
1544068943_kjempestoregranbarkbiller-860x484.jpg
1544068823_nove-fella_-_nibio-bilde_m._svarte_kopper.jpg
1544068799_novefeller_pa_hygget!.jpg
1544068699_novefella_-_star_oppreist,_ogsa_i_kulda!.jpg
1544068627_last_ned.jpg
1544068601_pxl-it_16+_ukers_levetid!_best_i_test_i_2006!.jpg
Til flere i denne tråden:
(m. forslag om griser, rake på bakken rundt trærne, osv. :-)

HER er svaret - "NOVE-FELLA" - Giftfri feromonfälla i plast, som kontrollert fanger/dödar GBB -
INNAN dom går på frisk granskog!:

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Hanatorp  
#537380 Hos mig i sydvästra Västergötland syns inga barkborrar till. Har inte sett några runtom heller.

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

MDin  
#538127 Får man önska något i detta elände? Jag vill ha en grön vinter i en vecka med minst -16 grader. I min lekmannaforskning så kilar barkborren till de sälla jaktmarkerna under dessa omständigheterna.

Användarvisningsbild

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

JoGaGu  
#542446
ebex skrev:Tack JoGaGu.
De närmst årens barkborreangrepp kan bli besvärliga om vi inte sköter oss, så gör vad ni kan kära grannar!


JA! - Spring och beställ FEROMONFÄLLOR!

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skadat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542506
Hanatorp skrev:Hos mig i sydvästra Västergötland syns inga barkborrar till. Har inte sett några runtom heller.


Jag har några angripna granar i vindfällen och kanten av hygget söder om Kroksån. Hugger för fullt! Så de är inte långt borta @Hanatorp

Avatar Fallback

Re: Barkborren chockar Tyskland, miljoner m3 skada

Hanatorp  
#542517 Ajaj!
Jag Har hittat 13 granar som trillat omkull efter nyårsstormen. Det blåste från NO, vilket det aldrig gör annars i våra trakter.

#:-s

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).