Skogsmiljö och Trädlära

Lömskt år för granbarkborre 2018

31 inlägg 17539 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lömskt år för granbarkborre 2018

Fredrik Reuter  
#521618 Det kan bli ett riktigt lömskt år med avseende på angrepp av granbarkborre i Sverige 2018. Skogsstyrelsen gick idag ut med en pressrelease om att faran inte är så stor i brandskadade områden, du hittar en länk längre ner här i tråden.

Men med avseende på den varma och torra sommaren 2018 så pratade Skogsforum med Skogsstyrelsen om hur angreppen från granbarkborre ser ut och prognosticeras för året.

Än finns ingen data, ej heller prognos för hela landet. Skogsstyrelsen och SLU samarbetar med att bedöma angrepp från granbarkborren genom flera fast utlagda områden över hela Sverige. Det finns dock rapporter som säger att den torra sommaren gjort att många fler granar lider eller lidit av torkstress och detta är öppet mål för granbarkborren.

Det lömska i det hela verkar vara att granar som står riktigt bördigt, ex i slutet på en sluttning med rörligt markvatten kan drabbas av angrepp. Detta har enligt Skogsstyrelsen att göra med att dessa träd normalt inte utsätts för torka. Denna sommar har dock varit väldigt onormal och genom detta är dessa granar inte beredda på torkan, något som kan orsaka att Torkstressad gran kan få stamsprickor.

Alltså, nu gäller det inte bara att leta angripna granar på torrare åsar och normalt torr mark, angreppen kan finnas där man minst anar det! Tänk också på att inspektera noggrant, gröna toppar är ingen garanti enligt Skogsstyrelsen.

Rekommendationen från Skogsstyrelsen är att man så fort man kan går över sin skog och letar efter granar som skadats av granbarkborre. Är angreppen omfattande måste granar huggas ner och forslas ut ur skogen.

Den sänkta temperaturen nu i augusti i kombination med regn kan vara räddningen från ett större angrepp, men att Granbarkborrarna minskade 2017 spelar också in. 2006 var ett tufft år och då också det år som granbarkborren svärmade i 3 generationer. Med tanke på väderutvecklingen ser det ut som att årets härjningar kommer begränsas till 2 generationer.

Bra att veta kan vara att granbarkborren gärna inte flyger om det är under +18 grader i luften. Har den hittat en gran så stannar den gärna kvar och aktivt gnagande i stammen ända tills temperaturen sjunker under +5 grader.

Skogsstyrelsen varnar också för att 2019 kan bli ett svårt granbarkborreår, detta om hösten blir torr och våren 2019 startas torr, då kan det bli jobbigt. Risk finns att det då kan bli som året med Mycket barkborrar i Medelpad.

Här är dagens nyhet från Skogsstyrelsen: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... adad-skog/

Hur ser det ut hos dig? Har du varit runt i skogarna och kollat? Rapportera gärna i tråden Nya barkborreangrepp där vi börjat, eller här!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Fredrik Reuter  
#521979 SVT har idag en nyhet där Gunnar Isacsson på Skogsstyrelsen intervjuas, det kan bli stora skador i år:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tork ... als-kronor

   TS
Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

nattuggla86  
#521996 Vi har rätt stora angrepp i år jämfört med ett vanligt år. Brukar starta säsongen med att vi hittar 10 träd och det slutar med 40st lite här o där. I år har vi hittat 40st från början och fortsätter det i normala takten så... Och tar en massa tid att reda upp då det är så utspritt.

Det lömska är att knappt inga granar var angripna för två veckor sen men nu finns det massor, bara sen förra veckan o i lördags hade de ändrats massor. Och många av granarna ser friska ut på håll med grön krona osv men så är de nedersta metrarna på trädet angripna.

Så ut och kolla om ni inte redan gjort!

Håller till mellan Jönköping/Värnamo.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Nils-erik  
#522054 Jag hade huggit bort dom få färska "baggaträd" som fanns i somras (slutet av juni). Sedan dess har jag hittat ca 1 träd/hektar och var ganska nöjd. För en vecka sedan skulle jag hugga en av de angripna granarna för att såga upp till lite brädor. Då var det ju inte så varmt och kommit lite regn. Då var det många angripna träd på en höjd vet inte hur många då det förändrats en hel del sista veckan.
Håller till söder om Vetlanda.

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

nicklas_andreasson  
#522687 Var ute förra helgen och högg bort 12st stora barkborregranar som fortfarande var gröna,skavde bort barken var enorma mängder barkborrelarver. Hittade 17st till i ett annat bestånd. Var ute nu i helgen då hade dom angripigt flera nya träd, upplever detta året extremt pga torkan.

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

jannee  
#522691 Tyvärr "något" värre där vi bor och runt omkring. Mitt antal träd måste tyvärr räknas i hundratal, gjort avverkningsanmälan på 4 ha, trots massor av borrarträd fick jag ingen dispens från 6 veckorsregeln, däremot har någon granne fått, med andra fått nej, har svårt att förstå varför. :?:

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Värmlänning  
#522700
jannee skrev:Tyvärr "något" värre där vi bor och runt omkring. Mitt antal träd måste tyvärr räknas i hundratal, gjort avverkningsanmälan på 4 ha, trots massor av borrarträd fick jag ingen dispens från 6 veckorsregeln, däremot har någon granne fått, med andra fått nej, har svårt att förstå varför. :?:

Hört samma sak gällande dispens. Känns som att de skall ”visa vem som bestämmer”. Pajasfasoner säger jag!

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Fredrik Reuter  
#522758 Idag går Skogsstyrelsen ut med en pressrelease, värsta barkborreangreppen på 10 år i södra Sverige.

– Vi hittar grupper om 20-talet träd på samma ställe som är angripna. Vi får backa tillbaka till åren efter stormen Gudrun för att hitta angrepp i samma omfattning, säger Mats Carlén, regional skadesamordnare för Skogsstyrelsens Region Syd.


https://via.tt.se/pressmeddelande?publi ... Id=3108230

   TS
Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

jannee  
#522893 Ringde skogsstyrelsen i Växjö och undrade vad pajasen i Jönköping menade med att ge mig avslag på min dispensansökan angående avverkningen på 4 ha.
De lovade undersöka saken och idag kom ett brev att min ansökan om dispens var GODKÄND.
Man ska m.a.o inte ge upp hoppet, även skogsstyrelsen kan ändra sig :grin:

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Hema  
#522898 Grattis! 👍

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Erikpeter  
#523370 Började på att hugga på mina träd idag. 30-40 angripna. Sen tar ja nog nästa lika många till runt om
Snapchat-1057918030.jpeg
20180901_104213.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Gräsmark  
#523382 Praktiskt att alltid ha all slutavverkningsbar skog avverkningsanmäld.
En anmälan gäller ju i 5 år och man slipper krångel med dispensansökan.

Användarvisningsbild

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Fredrik Reuter  
#523612 Nu går Södra ut med siffror om skadorna från granbarkborren.
De har inventerat medlemsfastigheter och kommit fram till att ca 750.000 kubikmeter är skadat av barkborre. Enligt Södra äger medlemmarna hälften av skogen i Götaland och de antar genom detta att 1,5 miljoner kubikmeter skog är skadad av granbarkborren i Götaland 2018.

http://news.cision.com/se/sodra/r/skado ... d,c2606930

   TS
Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

Kroken3  
#527327 Räcker det att klyva angripna träd till ved eller behöver man barka innan för att få stopp på angreppen? Vedhögen ligger nära dungen som är angripen eftersom det är på tomten. Runt 10 angripna träd i en dunge på 20 :shock: :(( :x
Tack på förhand för expertsvar!

Avatar Fallback

Re: Lömskt år för granbarkborre 2018

r93  
#527335 Enligt min inspektor så dör dom om trädet torkar, men jag kör ut träden så långt från min skog som det bara går.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).