Skogsmiljö och Trädlära

Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen?

20 inlägg 7440 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen?

zeetorg  
#521862 He he he, ok tack!

Användarvisningsbild

Re: Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#521864 Ja, det händer att stammen går av.

Användarvisningsbild

Re: Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen?

halvproffs  
#522016 Har nu varit och kollat mina drygt 1000 tallplant som jag satte i början av juni. Rejält nerblötta men det verkar inte hjälpt så mycket. Uppskattningsvis har minst 50%dött.
Tycker även att toppskotten på ungskogen är kortare än normalt. Kan även vara felbedömt.

Användarvisningsbild

Re: Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen?

halvproffs  
#522020 Tilläggas kan att plantorna som överlevt är gröna och fina men ej skjutit några toppskott.

Användarvisningsbild

Re: Hur påverkar årets sommar tillväxten i skogen?

Byggonomen  
#522153 Årets sommar innebär också bränderna då mycket skog förstörts jag såg en dokumentär eller om det var på nyheterna minns inte men det var häromdan om skogsägare som blivit av med 50 % av sin skog i bränderna och måste slita för att få det virke som är kvar att inte gå bet på det med. Det lite komiska i tragedin var att skogsägaren själv inte verkade tro klimatet var huvud orsak utan mer en svacka som kommer och går i historien. Visst kan det va det men troligen inte. Synd på skogen tråkigt att se men det är säkert ingen trend svacka utan något ihållande det har varit ovanligt varmt nu några år och det märks tydligt i skog och mark och vatten bestånd. Djuren har också haft en tuff sommar måste de haft även de vilda många tama har fått avlivas för det saknats foder och bete.
Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).