Skogsmiljö och Trädlära

181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

9 inlägg 4390 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Fredrik Reuter  
#520445 De största skogsbränderna i Kaliforniens historia rasar nu i Hopland norr om San Francisco. Totalt brinner nu 115.000 hektar och varmare väder, uppemot 43 grader, har gjort att bränderna eskalerat och vissa har nu gått ihop med varandra.

4.000 brandmän, 15 helikoptrar, 93 tankbilar och 85 schaktmaskiner bekämpar nu branden. För att få lite perspektiv så är denna brand nästan 5 gånger större än de skogsbränder vi haft i Sverige under sommaren 2018.

Denna brand har fått namnet Mendocino Complex. Sedan tidigare rasar också en brand i ett annat område i norra Kalifornien som fått namnet Carr. Denna brinner fortfarande och hittills spridit sig över 66.000 hektar stor område.

Det kan alltså vara så illa att bränderna ihop snart rasar på över 200.000 hektar.

Läs mer: https://www.nytimes.com/2018/08/07/us/m ... ornia.html



#skogsbrand18



   TS
Användarvisningsbild

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Fredrik Reuter  
#520448 I denna brand använder de även 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränder.
Via länken nedan kan du se en video när den flyger lågt och bombar brand.


   TS
Användarvisningsbild

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Fredrik Reuter  
#520451 Här en karta över bränderna i Kalifornien idag, det är inga små områden som står i brand.

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

uffejohan  
#520454 Precis vid Donnell har jag åkt skidor rätt mycket. Den fantastiskt vackra Lake Tahoe ligger där uppe. Bitvis oerhört kuperat och svårtillgängligt. Måste vara nästintill omöjligt att släcka för hand. Tur att Kalifornien har stora resurser med brandflyg som kan vattenbomba i bergstrakterna.

Användarvisningsbild

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Ängagärdet  
#520459 Länk till kvitter, vilket jävla sätt!😒

Användarvisningsbild

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Fredrik Reuter  
#520461 Vaddå, var den låst för ej inloggade?
Jag lade en länk för det var ett kort klipp med riktigt ljud när den flög över.
Men jag har bytt ut den mot en YouTube video nu och hoppas det blir bättre, scrolla upp och kolla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Fredrik Reuter  
#522000 Eldtornados härjar nu i Kalifornien.
De ska tydligen smälta stål...


   TS
Avatar Fallback

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Hema  
#522019 Såg inte så mysigt ut.

Användarvisningsbild

Re: 181.000 hektar mark och skog brinner i Kalifornien

Göt  
#522047 undrar hur lång tid det tat att fylla upp de där stora flygplanen, 45 minturs restid

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).