Skogsmiljö och Trädlära

Sommaren -18 jämfört med sommaren -17

2 inlägg 2936 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommaren -18 jämfört med sommaren -17

Fredrik Reuter  
#519477 Maken till skillnad har nog aldrig skådats och det är tvära lokala kast i vädret år från år. För skojs skull jämförde jag vad vi skrivit om sommaren 2017 jämfört med i år, 2018. Det är en hejdlös skillnad och mångdubbelt fler inlägg redan om sommaren 2018. Anledningen var nog att vi ville glömma sommaren 2017 som blev den kallaste på 155 år. Vänder vi på steken så är sommaren 2018 den varmaste på 260 år (i alla fall juli månad).

Den kalla och blöta sommaren 2017 skapade problem ända fram till vintern 17/18, detta i en extremt blöt höst och ur ett skogligt perspektiv, svårt att genomföra avverkningar.

Frågan är vad den extremt varma och torra sommaren 2018 kommer skapa för förutsättningar för skogen i höst och kommande vinter? Även om det kanske inte är något som har direkt inverkning så kommer vi kanske kunna se skillnader på årsringarna på träd som avverkas framöver. Troligtvis var det en skaplig tillväxt 2017 och denna sommar, 2018, kommer troligtvis skapa en extremt liten tillväxt.

Och vad kan vi förvänta oss för väder och klimat kommande säsonger? Kommer det bli som ett lotto där vi i en mycket mer aktiv form får börja ta höjd för att välja rätt elavtal, rätt försäkring och en bättre krisberedskap hemma?

Vad tror du?

Källa, kallaste sommaren 2017: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/72 ... -pa-155-ar

Källa, varmaste sommaren 2018: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/smhi ... t-260-ar-1



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommaren -18 jämfört med sommaren -17

Fredrik Reuter  
#519479 Här är Skogsforums trådar för Sommarrapporten 2017 och Sommarrapporten 2018

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).