Skogsmiljö och Trädlära

En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

9 inlägg 4420 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

lundqvist.r  
#518978 Det brinner i Finland också, men tydligen bra mycket mindre än i Sverige. En artikel från YLE:s svenska sidor: "Laitila på Natutrresursinstitutet säger att lösningen är att skogarna skulle gallras oftare och brytas av med mer öppna ytor för de saktar ner brandspridningen", se mer på https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/ ... e-drabbats.
Vad tror ni om beskrivningarna?

#skogsbrand18



   TS
Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland

Humlas  
#518981 Och tätare nät av skogsbilvägar har också nämnts som en anledning. Men jag tror värnarsidan har synpunkter men för att minska effekten av eld, absolut.

Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

Fenrir  
#518994 Ja, jag är ju ingen brandforskare, men finländaren nämner att en högre tallandel skulle ge färre bränder i Finland. Fast av vad jag sett är det väl just mest tallskog som brinner nu i Ljusdal? Fler gallringar i Finland kanske förklaras av lägre stormrisk, så där står vi i så fall med ändan bak, och ägar- och fastighetsstrukturen lär inte ändras i en handvändning. Enligt svensk forskning verkar det ha varit mycket fler bränder i Sverige före det industrialiserade skogsbruket. Då fick de brinna ut, men nu är det stora värden som skyddas bland annat med hjälp av skogsbilsvägnätet. Lite känns det som alla såna här spekulationer faller när vi har haft den varmaste juni på ett kvarts millenium, detta efter en redan rekordtorr majmånad...

Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

Fredrik Reuter  
#518995 En kvalificerad killgissning från min sida:

Katten på råttan genom:

1. Otur att åskan tände från första början i extremtorra marker.
2. Återigen inte tillräckligt snabbt handlande från myndigheter och kommuner (rekvirera flygplan och helikoptrar direkt).

Under punkt 2 vill jag inte beskylla någon person utan det är systemet som är för trögt, handlingsplanen är inte konstruerad för ett snabbt agerande.

Men som sagt, något av en killgissning...

Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519042
Fredrik Reuter skrev:En kvalificerad killgissning från min sida:

Katten på råttan genom:

1. Otur att åskan tände från första början i extremtorra marker.
2. Återigen inte tillräckligt snabbt handlande från myndigheter och kommuner (rekvirera flygplan och helikoptrar direkt).

Under punkt 2 vill jag inte beskylla någon person utan det är systemet som är för trögt, handlingsplanen är inte konstruerad för ett snabbt agerande.

Men som sagt, något av en killgissning...


Jag gissar också på punkt 2, vet inte hur det är med just brandförsvar i Finland men rent generellt så är de mer benägna att ta ett snabbt beslut i finska storföretag (ev även myndigheter?) än i svenska. Man vågar ta ett beslut även om det kanske senare visar sig vara fel, medan känslan här är att man måste upp till högsta nivå för att ta beslut som egentligen borde kunna tas på lägre nivå.
Helst ska man kalla till stämma och dra förslagen igenom byråkratins kvarnar innan man tar beslutet, och då väljer man att avvakta och se om det kanske löser sig utan att man behöver ingripa :mrgreen:

Men det är bara en killgissning från min sida också!

Däremot har jag blivit imponerad av arbetet som yttre befäl och andra ansvariga därute i Ljusdal med omnejd som gör ett fantastiskt jobb med att få ut allt av de resurser man har till godo. Hatten av för dessa hjältar :-bd

Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

Fredrik Reuter  
#519048 Två killgissningar = sanning! 😀

Skämt å sido, jag tror stat och myndighet kommer få svidande kritik för detta när väl branden är släckt och det börjar sammanfattas.
Kollade som hastigast, jag vet inte om det är hundra rätt, men rätta mig i så fall:

Torsdagen den 12 juli startade en skogsbrand efter åsknedslag, detta vid skjutfältet i Älvdalen. Denna brand släcktes men under fredagen den 13 juli så blossade den upp igen, detta trots brandvakter, orsaken var troligtvis att vinden tilltog.

Fredag den 13:e någon efter lunch brann 56 hektar för fullt.

Måndagen den 16 jul kallades Italienska brandflyget in, de kunde ansluta på onsdagen den 18 juli.

Så kan vi jämföra med skogsbranden i Nacka.

Fredagen den 15 juni startade en skogsbrand i Nacka utanför Stockholm.
På eftermiddagen, 16:00 kallades Italienska brandflyg in, de började vattenbomba på fredag kväll. På lördag var branden under kontroll och totalt hade 9 hektar eldhärjats. Enligt Aftonbladet fanns aldrig någon risk för spridning till bebyggelse.

Anledningen att de kunde vattenbomba så snabbt i Nacka var att de Italienska brandflygen var stationerade vid Örebro flygplats, stand by efter de skogsbränder som tidigare varit i Sala. Sedan skickades dessa hem.

Frågor som kan bli jobbiga att besvara:

Varför rekvirerades inte de Italienska vattenbombplanen redan under fredagen den 13 juli, de visste ju att 56 hektar brann och det räckte ju med att typ 3 hektar brann i Stockholm?

Källor:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... mycket-rok

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7000101

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka ... ander-inte

Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

Göt  
#519049 Det var ju flera bränder runt sala tidigare i år och då var ju stockholms brandförsvar inblandat på en gång, man hade lärt sig av den stora branden tidigare att det behövdes en organsiation där man kunde ta beslut. Tydligen kostar en helikopter väldiga pengar. Kommunerna har ofta deltidsbrandkårer som ofta vad jag förstår står under ständiga besparingskrav. Undrar hur organsiationen är i Finland vem har ansvaret för brandkåren?

Användarvisningsbild

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

Lars Lundqvist SLU  
#519080 Hur har det varit med nederbörd i Finland i sommar, om man jämför med motsvarande områden i Sverige? (Dvs norr om Uppsala ungefär)

Avatar Fallback

Re: En jämförelse med läget i Finland, skogsbränderna

röjjare  
#519155
Göt skrev:Tydligen kostar en helikopter väldiga pengar.

Polis- och ambulanshelikoptrar skulle kunna hjälpa till medan dom inte är på utryckning.
Sedan om nåt händer kan dom släppa baljan och flyga iväg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).