Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

113 inlägg 30510 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#520256
. om man åker i norge norrut efter gränsen och gör avstickare in i sverige så är det som att lämna ett modernt samhälle för en tur i ett fattigt uland, befolkat av utsugarnas monstermaskiner som tuggar i sig de sista resterna av vad som kunde givit liv till denna sorgliga glesbygd .. vet inte vad ni har för skygglappar på som inte förstår vart det leder ...


Jag håller med om skillnaderna när man åker över gränsen mellan Norge och Sverige men den största orsaken till detta torde vara att det förts väldigt olika landsbygdspolitik i de olika länderna. I Norge finns en betydligt högre stödnivå än vad som erbjuds i Sverige (även inkluderat alla EU-bidrag). Men skillnaden gäller inte bara jord- och skogsbruket utan även den regionala servicen där Norge inte har avrustat den (lika snabbt?) som Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520261 ordning och reda i helvetet ska det vara ... men nu kan vi väl titta på vad skogsindustrin kör med för felaktiga siffror, för det är lite viktigare än hur det skulle se ut i sveriges skogar med 103 eller 120 miljoner människor ... ta deras galna och idiotiska biobränslespår, som givetvis bara är bedrägligt bullshit för att komma åt slutavverkningarna redan runt 40 år, och deras lögner om koldioxidbindning i kalhyggesbruket .. jag talade med den största experten på detta i våras, och han berättade hur skogsindustrin reagerat på hans artiklar om att kalhyggen binder koldioxid betydligt sämre än skogar som inte kalhuggs .. anders lindroth, har fått utstå mycket efter dessa artiklar, och gissa om skogsmaffian härjar fritt när det gäller att sopa igen alla spår som bevisar hur galet vi behandlar sveriges natur ... och du th, förstår du skogsmaffians funderingar och varför dom just nu kämpar sin största strid om att få kalhugga det sista av en anständig natur .. jag fick lära mig mycket under några timmar med anders, faktum är att om skogsbruket skulle betala den utsläppsskatt (1,20:- per kilo) som de släpper ut från ett kalhygge, så skulle vi inte kunna bedriva något skogsbruk över huvud taget ... beroende på vad det är för marker så är utsläppen av koldioxid, från jämt upp med betalningen för virket, och ända upp till miljonen back per hektar ... ett skyddsdikat kalhygge är det värsta, där skulle det kosta en miljon per hektar i koldioxidskatt .. när det gäller den värsta gasen, metan så kan det vara enorma mängder som släpps ut via kalhyggen, ingen vill ens räkna på det längre (om skogsbruket inte varit undantagen att betala för sina utsläpp så hade kalhyggen inte funnits) vi är många som står och tittar på detta lögnaktiga patrask, och undrar, när fan ska dom åka fast .. men som så ofta när det gäller stora industrier och deras lobby att göra om vidriga sanningar, till lögner och politisk korrekthet .. begreppet ”konsensus” ersätter ”sanning”, och ingen är längre intresserad av att verkligen pröva det som blivit politiskt korrekt mot alternativa vetenskapliga förklaringar. frågan är avgjord, och resultatet ser vi numera i hela sverige ... för vem tror att det brunnit så in i helvete, utan dessa hyggen och ungskogar .. https://www.dn.se/debatt/kalhyggesbruk- ... thusgaser/

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520264 Stämmer. Norge har politisk enighet kring att "hela landet ska vara bebott" "levande landsbygd". Man har bl a bidrag för att nyodla. I Sverige får vi inte bruka fjällnära skog. I Norge tom nyodlar man fjällnära, och med Yara i båten vajar kornet blågrönt i mineraljorden.
Nyutexaminerade akademiker i Norge får studielånen avskrivna om man tar arbete ute i landet under ett antal år.

Det finns oerhört olika syn på landsbygdens varande och utveckling i Norge och Sverige. I Sverige orkar vi inte sätta politisk guldkant på nåt annat än statens kärnverksamhet. Byråkrati, miljö- och och internationellt/nationellt bistånd. Sen ska vi spara på vård, skola, åldringsvård samt försäkringspremierna polis, försvar och samhällsskydd, självförsörjningsgrad osv. I stort sett alla familjer med fler än två vuxna i hushållet som arbetar har max en "lön" från privat verksamhet (minst en offentlig lön i familjen).

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520265
Orsa skrev:Stämmer. Norge har politisk enighet kring att "hela landet ska vara bebott" "levande landsbygd".

... plus att Norge hittade olja, vilket har finansierat mycket i Norge.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520266 Till Ulf:
Jag tror det hade brunnit lika intensivt i dessa marker oavsett om det nånsin suttit en yxa i de skogarna, eller ej. Det hade egentligen brunnit intensivare i gammelskog då det varit massa död ved på marken.

Som tidigare skrivits. Till och med blötmyrarna har ju blivit avbrända. Det knastrar på hjortrontuvona när man går över myrarna. Bäck- och surdrag med björk och al har inte stoppat någon eld denna gång.
Det här bränderna i Uddevalla och ute på holmen på västkusten kan väl inte heller skyllas på hyggen.
Den här kalhyggesaktivismen försöker bara få utväxling av bränderna så man kan köra sin kampanj på SJ-tågen en säsong till. Rovfåglarna älska kalslag för det blir mer lättjagat då.
Förra veckan var jag på kalfjället (Anaris) och låg min daglega i ljungen och hade jaktfalken som ryttlade av fjällheden med metodik. Samtidigt var jag bekymrad över at det fanns tallplantor etablerade här- och där. Det har inte funnits en tall som växt där sedan möjligen före senaste istiden. Garanterat. Jag tycker Naturskyddsföreningen ska samla medlemmar på rotryckning innan den miljön ödeläggs. Alternativ förmå partibröderna i Kina sluta elda brunkol mitt i sina mångmiljonstäder.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520270
ulf 1 skrev:. jag talade med den största experten på detta i våras, och han berättade hur skogsindustrin reagerat på hans artiklar om att kalhyggen binder koldioxid betydligt sämre än skogar som inte kalhuggs .. anders lindroth, har fått utstå mycket efter dessa artiklar,


Anders Lindroth är väldigt kunnig när det gäller kolbalanser, flöden av växthusgaser, osv, men betydligt mindre kunnig när det gäller skogsbruk. Och det finns fler som studerar detta runt om i världen, så att säga att Anders är ”den största experten" är att ta i.

Man måste titta på hela skogsmarken, hela skötselsystemen, och andra experter som gjort det konstaterar att det är den långsiktiga tillväxten som har störst inverkan på hur mycket koldioxid som binds, och där finns det skillnader mellan systemen. Sen handlar det om hur virket används, hur mycket virke som tas tillvara, om substitutionseffekter (bioråvara istället för fossil råvara), effekter på kort eller lång sikt, osv, så svaret är mer komplicerat än vad debattartikeln säger. Själva kalhygget släpper ut koldioxid under en mycket kort tid men så fort vegetationen kommer igång så börjar det binda igen. Men om systemet ska vara riktigt effektivt på lång sikt så måste omloppstiderna ligga kvar på ca 100 år, som idag.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Magnus_  
#520282
ulf 1 skrev:ja lars det har trampat både dinosaurier och mammutar på den svenska marken, men nu talar jag om vad som är acceptabelt för dagens samhälle, och där platsar inte 300 tusen älgar och en miljon vildsvin ... 2000 vargar och 5000 björnar funkar bra, för dom skapar en bra balans i faunan (något som inte den korkade jägarkåren lyckats med) och plätsligt har du blivit expert på tyska bokar, borde du inte åka ner först och bilda dig en uppfattning och prata med sturm som precis som jag hatas av både biologiska forskare och skogsindustrin i tyskland ... kan man få en finare utmärkelse .. varför hatar naturforskare sturm, kan man fråga sig, jo han ställer alla gamla "sanningar" i skamvrån .. ett exempel: en forskare frågade om det stämde att han hade bokar som var 50 meter höga och blev enormt störd av att det var sant, likadant är det med formen på träden i lybeck där träden växer kvistfria 30 meter upp, näee så får det inte vara, våra egna "experter" skriver fånigt om att man kan odla bok upp till småland ... ja tänk vad jobbigt det är med alla dessa outbildade jävlar som slår jägmästare och annat löst folk på fingrarna, bort bort vi vill inte se ... det finns ju folk p¨å slu med lite visioner, men vad har lasrs tagit till sig av dom .... läs här en liten förutsägelse om hur sveriges skogar har för växtsäsonger om 60 år när det ska skördas en JÄVLA MASSA GRANAR SOM PLANTERAS IDAG, vem tror dom överlever i ett klimat med 10 vecjkors längre växtsäsong ... man bara undrar va fan svensk skogsindustri och dess svans av forskare håller på med ... VAKNA FÖR FAN ...
Jordbruket fram till 2085
I projektet Fanan sammanställer SLU-forskarna vilka problem som kan uppstå för jordbruket till år 2085 på grund av klimatförändringarna. Projektet avslutas i höst. Några sammanfattande punkter är att:
Produktionen kommer att öka i det svenska lantbruket.
Växtsäsongen förlängs med sex veckor i norr och 10 veckor i söder. Medeltemperaturen ökar med ca 4 grader C.
Mer sällsynt frekvens tjäle ger mer svårbrukade lerjordar.
Mer nederbörd ökar också erosion och utlakning av fosfor och kväve, vilket orsakar övergödning.
Mer bekämpningsmedel mot skadeinsekter och sjukdomar krävs, samt mer gödning för att balansera den snabbare tillväxten.
Nya ogräs etablerar sig söderifrån."

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#520289 Ulf 1! Om skogsägare ska tvingas betala CO2-skatt på sina hyggen, så ska skogsägaren också ha tillbaka motsvarande pengar från staten för den koldioxid som skogsägarens skog binder under tillväxten!

Det är f.ö. dags att samhället börjar göra rätt för sig och slutar tro att skogens ekosystemtjänster skall vara gratis för allmänheten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520482 det stora feltänket i den svenska skogsindustrins koldioxidpropaganda är just den att kalhyggesbruket är så mycket sämre att binda kolet än skogar som för alltid får vara skogar .. fram till 80 talet var alla rörande överens om att det var klimatet som skapade skogarna, i dag har alla blivit så yra i mössan av alla lögner att man tror det är skogsindustrin som skapar klimatet .... tom forskarna på slu ... var ska det sluta ... man blir lite orolig ...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Brorsan  
#520486
ulf 1 skrev:det stora feltänket i den svenska skogsindustrins koldioxidpropaganda är just den att kalhyggesbruket är så mycket sämre att binda kolet än skogar som för alltid får vara skogar .. fram till 80 talet var alla rörande överens om att det var klimatet som skapade skogarna, i dag har alla blivit så yra i mössan av alla lögner att man tror det är skogsindustrin som skapar klimatet .... tom forskarna på slu ... var ska det sluta ... man blir lite orolig ...

Det är ju det du tjatar om hela tiden! - Att det är industrin som skapar klimatet ? man blir lite orolig för dig.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520488 ... och i Tyskland är man bekymrade för att man har för mycket gammal skog där nettotillväxten gått ned och att den yngre skogen innehåller för lite barrträd, vilket kommer skapa problem på sikt för tysk skogsindustri.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

ulf 1  
#520606 klimatet skapar ingen annan än solen och jorden i förhållande till varann, jag har aldrig sagt något annat ... men att trojkan, skogsindustri, politiker och köpta forskare gapar om koldioxiden, gör ju att man måste lägga sig i den debatten också, om vad som släpper ut eller binder mest kol, någon större betydelse har inte människan i den frågan, om man inte asfalterade alla skogar och förbjöd det som kommer att ta över energiförsörjningen om 20 år .... solkraften alltså ... men just nu ser det dyster ut för den, då eu har 350% tullar på solpaneler, samtidigt som dom ger 30% subventioner om du köper de svindyra solpaneler som finns, man tror det är en artikel i "en ding ding värld" men det är så det är .... jag har aldrig kacklat med hönshjärnorna i den falska "rädda jorden med kolbindning" debatten... bara försökt att rätta till dom grövsta felen i lögnvalserna ... men om vi nu går emot 2 månaders längre växtsäsong så hade vi gjort det utan människor på jorden också ... det jag pratar om, är att vi får för fan rätta oss efter naturen och inte tvärtom... och vilka det är som är bekymrade i tyskland, beror väl på om dom är industri eller naturvänner .. så det är ju en helt ointressant spaning lars ... kanske inte för bullshitare, men vi andra som vill ha en natur som klarar att leverera natur utan den klåfingriga trojkan jag beskrev härovan ... men som sagt brorsan, klimatet skapar inte skogsindustrin, givetvis skulle det inte förvåna mig om dessa knäppgökar tror det, men det är lugnt, ingen människa kan ställa till i klimatet ... men det knäppgökarna gör, är att förstöra vår natur och det kan i sin tur göra att vi kommer att gå omkring i granskogar, som är så stressade att dom inte klarar av att överleva de vanligaste och normalt ofarliga hoten från barkborrar och svampar ... eller blåser omkull i helt normala stormar ... det är inte klimatet som är hotet mot skogarna, utan det är de usla tillstånd som skogarna numera är i ... alla som läst mig och sett svaren jag får, vet att ingen gillar vad jag säger ... DET är det bästa beviset på att jag är väldigt nära sanningen, jag säger inte att alla har fel och jag har rätt, bara att jag är väldigt nära sanningen ...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Hema  
#520607 För Sveriges och Norges del som har väldigt lågt co2-utsläpp från elproduktionen, så snarare hjälper solceller till att öka co2-utsläppen. Och det är väl inte önskvärt?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

Lars Lundqvist SLU  
#520647 Länken för de som vill läsa det tyska jordbruksdepartementets nationella skogsprogram:

https://www.bmel.de/EN/Forests-Fisherie ... nn=5089598

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige

sveakatten  
#520656 Tror faktiskt att jag gillade det du skrev sist ulf1 :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).