Skogsmiljö och Trädlära

Arktis brinner!

6 inlägg 2429 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Arktis brinner!

Fredrik Reuter  
#518743 World Economic Forum har en artikel de kallar: "Arktis brinner" (fritt översatt, se original i länk nedan).

Den handlar om bränderna i Sverige just nu. Något jag reagerade på var att FN, när de länkade artikeln nedan, på Twitter skrev (fritt översatt).

"Arktiska områden var förr områden som var relativt fria från skogsbränder, nu kommer dessa områden sannolikt att bli mer mottagliga för bränder på grund av klimatet."

Det finns nog ingen som motsätter sig att torra och varma somrar ökar risken för skogsbrand, men, skogsbränder i Sverige är knappast något som vi varit fria från.

Men det kanske är skogsbränder ovanför polcirkeln som avses?

Vad tror du?


https://www.weforum.org/agenda/2018/07/ ... -to-alaska

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: Arktis brinner!

Hema  
#518747
Fredrik Reuter skrev:World Economic Forum har en artikel de kallar: "Arktis brinner" (fritt översatt, se original i länk nedan).

Den handlar om bränderna i Sverige just nu. Något jag reagerade på var att FN, när de länkade artikeln nedan, på Twitter skrev (fritt översatt).

"Arktiska områden var förr områden som var relativt fria från skogsbränder, nu kommer dessa områden sannolikt att bli mer mottagliga för bränder på grund av klimatet."

Det finns nog ingen som motsätter sig att torra och varma somrar ökar risken för skogsbrand, men, skogsbränder i Sverige är knappast något som vi varit fria från.

Men det kanske är skogsbränder ovanför polcirkeln som avses?

Vad tror du?


https://www.weforum.org/agenda/2018/07/ ... -to-alaska

There are currently 11 wildfires blazing in the Arctic circle, The Guardian reported Wednesday.

While fires are also raging in Russia, Norway and Finland, Sweden has seen the most extensive Arctic fires, which have forced four communities to evacuate, according to The Guardian.

Japp det verkar va ovan eller i anslutning till polcirkeln helt klart.

Användarvisningsbild

Re: Arktis brinner!

Fredrik Reuter  
#518749 Så kan det vara.
Men hur svåra är dessa bränder som är ovanför cirkeln i Sverige?
Har vi vattenbombplan etc där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arktis brinner!

Hema  
#518753
Fredrik Reuter skrev:Så kan det vara.
Men hur svåra är dessa bränder som är ovanför cirkeln i Sverige?
Har vi vattenbombplan etc där?

Fast vissa tror att det vandrar isbjörnar här, så det är inte så lätt o veta hur alla räknar alla gånger. :grin:

Avatar Fallback

Re: Arktis brinner!

Castor fiber  
#518757 Definitionen av Arktis är väl området norr om polcirkeln (the arctic circle)?

Ja, det där med väder och klimat är ju svårt. I Nordostpassagen låg isen kvar väldigt länge i år jämfört med tidigare år. Kan det ha påverkat vindar och strömmar som lätt till värmeböljan i Norden? Eller kanske tvärtom [emoji848]

Avatar Fallback

Re: Arktis brinner!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518809 Det här med Arktis och dess påverkan på vårt väder är komplicerad. Barentshavet har varit ovanligt varm i år och mycket av den is som skulle fyllts på norrifrån har uteblivit. Den har istället rört sig längre österut och i Karahavet och norra Beauforthavet har det varit kallare. En allvarlig konsekvens av detta är att sötvattentillförseln till Barentshavet minskar och man befarar att det mer och mer blir en del av Atlanten.
Temperaturförändringen i Arktis kan göra att det våglika mönstret i jetströmmarna blir mer utsträckt (större amplitud) dvs högtryck drar sig längre norrut medan lågtryck blir mar vanliga söderut om man ser det storskaligt. Jag vill minnas att jag läste något om det i svenska.yli.fi ifjor när Finland hade en ovanligt kall vår.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).