Skogsmiljö och Trädlära

Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

8 inlägg 6448 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

Fredrik Reuter  
#513565 Hörde ett tips av en skördarförare som gått brandutbildning som kan vara bra nu dessa torra tider med extrem risk för skogsbrand.

Tillsätt lite diskmedel i vattnet du tar med ut i skogen och som är till för ev släckning.

Ytspänningen sänks drastiskt och i princip gör man 50 liter släckvatten av 25 liter på detta vis enligt utsago.

Det är alltså samma princip som en skumsläckare som också innehåller stora mängder vatten med tillsatt ämne för att minska ytspänningen.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Bran ... dslackare/

Gör du på detta sätt redan eller är det något du kan testa?

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

Tosca  
#513612 Aldrig behövt prova, men kryddar alltid vattendunkarna med diskmedel.
Vilka mängder är det rimligt att man har med sig?
I dagsläget har jag två tjugolitersdunkar med mig, men det finns ju plats för fler om man stuvar lite.

Avatar Fallback

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

bgl  
#513668 Den som har tillgång till 'sodium 4-(1-pentylheptyl)benzenesulfonate' eller på begriplig svenska vätmedlet Lissapol kan med fördel hälla i några droppar i 25 liters vattendunken.
F.ö. fungerar det mesta som Yes, flytande tvättmedel, bilschampo osv. Allt bättre än inget.

Avatar Fallback

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

axwell  
#519093
Fredrik Reuter skrev:Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt
av Fredrik Reuter » ons 30 maj 2018, 22:20
Hörde ett tips av en skördarförare som gått brandutbildning som kan vara bra nu dessa torra tider med extrem risk för skogsbrand.

Tillsätt lite diskmedel i vattnet du tar med ut i skogen och som är till för ev släckning.

Ytspänningen sänks drastiskt och i princip gör man 50 liter släckvatten av 25 liter på detta vis enligt utsago.

Det är alltså samma princip som en skumsläckare som också innehåller stora mängder vatten med tillsatt ämne för att minska ytspänningen.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Bran ... dslackare/


Helt vanlig såpa bör vara minst lika bra som diskmedel och bättre än bilshampoo som ju oftast innehåller petroluemprodukter, sånt vill väl inte @Uvskogen bland ugglornas boningar.

Att det fungerar märkte jag vid testen av björkveds flytförmåga, provbiten sjönk direkt efter några droppar bilshampoo.

Användarvisningsbild

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519097 Aha, javisst såpa förstås!

Avatar Fallback

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

Blondin 750  
#563733 Ja nu verkar det vara dags att rusta sig igen för brand i skog och mark. Jag kopplade på min 1000liters spruta på traktorn igår och gjorde funktionskontroll och fyllde så nu står det startklart i fall det skulle behövas. Nu till frågan som tråden handlar om, hur mycket diskmedel går det åt och fungerar maskindiskmedel lika bra? Anledningen till frågan är ju att när man kör med en beg. lantbruksspruta så pumpas vätskan runt och det blidas troligtvis skum i tanken av vanligt handdiskmedel, det är ju i alla fall ett vanligt problem när sprutan används i lantbruket men där löses det ju enkelt med skumdämpare för de preparat som kräver detta. Att köpa en dunk vätmedel är ju en enkel lösning men nu var det ju frågan om en bra, snabb och enkel lösning som kan finnas hemma i de flesta hem.
Maskindiskmedel känns ju en aning "fränt" så det är inte något som ska finnas i sprutan i stand-byläge utan tillsättas i så fall när det blir skarpt läge och då måste det ju i så fall lösa sig snabbt. Någon som har några tankar kring det?

Användarvisningsbild

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

halvproffs  
#563760 Ryktesväg har jag hört att det pyr på brandmarker som eldhärjades i somras i Hälsingland.
Någon som kan videmera?

Användarvisningsbild

Re: Tips vid skogsbrand, dubbelt så mycket vatten enkelt

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563848
Blondin 750 skrev:Ja nu verkar det vara dags att rusta sig igen för brand i skog och mark. Jag kopplade på min 1000liters spruta på traktorn igår och gjorde funktionskontroll och fyllde så nu står det startklart i fall det skulle behövas. Nu till frågan som tråden handlar om, hur mycket diskmedel går det åt och fungerar maskindiskmedel lika bra? Anledningen till frågan är ju att när man kör med en beg. lantbruksspruta så pumpas vätskan runt och det blidas troligtvis skum i tanken av vanligt handdiskmedel, det är ju i alla fall ett vanligt problem när sprutan används i lantbruket men där löses det ju enkelt med skumdämpare för de preparat som kräver detta. Att köpa en dunk vätmedel är ju en enkel lösning men nu var det ju frågan om en bra, snabb och enkel lösning som kan finnas hemma i de flesta hem.
Maskindiskmedel känns ju en aning "fränt" så det är inte något som ska finnas i sprutan i stand-byläge utan tillsättas i så fall när det blir skarpt läge och då måste det ju i så fall lösa sig snabbt. Någon som har några tankar kring det?


Jag blev nyfiken och Googlade lite, detta hittade jag...

"1-2 matskedar per 10-litershink"
https://www.land.se/fixat/ovantade-tips ... diskmedel/

https://www.newsner.com/knep/vanliga-li ... mslackare/

Så stämmer detta så skall man ha i typ 1,5 - 3 liter diskmedel i 1000L vatten.... Om jag nu inte fått en tankevurpa och räknar fel...

Om jag tolkar denna artikeln rätt...
https://mitti.se/nyheter/har-slacker-br ... rade=nacka

Så sprutar brandmännen diskmedel direkt på vattenstrålen, alltså dom blandar inte i det i vattnen innan....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).