Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

Svara  21 inlägg  5905 visn.  6 följer
Användarvisningsbild

Re: Avverkningar stoppas nu för risken för skogsbrand

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:
bgl skrev:I hjulspåren på en torr soldränkt basväg där en skotare utan slirskydd gick skrapade vi ihop nån liter i en burk med mala barr, mald mossa och vad nu som låg där i organisk form. För säkerhets skull tog vi hem burken för test och hällde ut innehållet på en brädbit vi lagt i den kalla vedpannan.
En tändsticka i ena hörnet på materialet och det blev övertänt på någon sekund, nästan som vore det svartkrut!!

Om man inte förstår hur allvarlig situationen är efter den utomordentliga beskrivningen, vet jag hur man ska informera folket.

Hur då?

#514173 Ja det är väl uppenbart att det är närmare kruttorrt ute nu. Jag tyckte det var ett väldigt tydligt exempel, hur det kan se ut i skogen nu.

Eller vad tänkte du på?

#514176 Du glömde nog ett INTE, Hema :wink:

Hema skrev: vet jag hur man ska informera folket.

Du glömde nog ett INTE, Hema :wink:

halvproffs skrev:
Hema skrev:
bgl skrev:I hjulspåren på en torr soldränkt basväg där en skotare utan slirskydd gick skrapade vi ihop nån liter i en burk med mala barr, mald mossa och vad nu som låg där i organisk form. För säkerhets skull tog vi hem burken för test och hällde ut innehållet på en brädbit vi lagt i den kalla vedpannan.
En tändsticka i ena hörnet på materialet och det blev övertänt på någon sekund, nästan som vore det svartkrut!!

Om man inte förstår hur allvarlig situationen är efter den utomordentliga beskrivningen, vet jag hur man ska informera folket.

Hur då?

Att man ska behöva va ordblind.. Tack för hinten, även om jag missade den.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514196 Hur då?[/quote]
Att man ska behöva va ordblind.. Tack för hinten, även om jag missade den.[/quote]

Jaja,du är väl ursäktad då :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Nu är risken stor att mark konfiskeras. av Sweden-viking - sön 17 nov 2013, 20:07
i Skogsfastigheter
4 svar
4229 läst
av Sweden-viking     
ons 25 dec 2013, 14:44
Frekventa utlösningar minskar risken för prostatacanser av Niking - ons 10 jun 2015, 01:11
i Socialt (mer om oss)
4 svar
2620 läst
av machonisti     
ons 10 jun 2015, 17:33
Var är risken störst för granbarkborreangrepp? av Niking - sön 06 dec 2015, 04:33
i Skogsmiljö och Trädlära
0 svar
1027 läst
av Niking     
sön 06 dec 2015, 04:33
Tvättbjörnar ska övervakas och stoppas av Niking - tis 28 jul 2015, 01:46
i Skogsmiljö och Trädlära
0 svar
909 läst
av Niking     
tis 28 jul 2015, 01:46
Är det rätt väg att gå? Gobigas på väg att stoppas av norrskog - lör 21 nov 2015, 03:20
i Bioenergi
6 svar
3713 läst
av norrskog     
mån 23 nov 2015, 20:30