Skogsmiljö och Trädlära

Vindfälle i NO

9 inlägg 5055 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vindfälle i NO

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510851 Avverkningen lämnade ett 20m brett mosstråk med gran i nord-sydlig riktning, detta står som NO i planen, och jag är dubbelcertifierad.

Nu en dryg månad efter avverkning, så ligger hälften ner. Någon som är förvånad? :roll: Om ett år har väl resten trillat ner, kantänka.

Detta ligger då in i området som jag planterar nu, så de är ivägen.

Vad säger cert-reglerna om vad jag får göra med dessa granar? Och vad gör man i praktiken. :oops:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfälle i NO

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510853 Är det bara 20 m brett är det för litet. Ska vara minst Si. Det ser ut som en G32 så ska det klara cert kravet ska det vara minst 32 m brett.
nu till vad cert reglerna säger. Är det ett lämnat No gäller skogsvårdslagen alltså 5 m3sk/ha är det i ett bevaknings området är det 3 m3sk/ha innan man ska hugga upp. Detta gäller tall och gran så Max 10 m3sk/ha.
Och då huggs det som är över medan resten lämnas.
Klarar inte området No kraven är det lämnad generell hänsyn och då får inget hämtas.
Hur man gör är eget samvete som avgör.
Träden ser rätt klena ut. Det är först vid ca 18 cm grovlek 8 tandad granbarkborren får lyckad föryngring och då i soliga lägen. 6 tandad ger sig på allt klenare än 15-20 cm.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle i NO

Futurawood  
#510858 Jag antar att ni är certifierad genom något paraply och svaret på din fråga skall och besvaras bäst av de ansvariga i paraplyet. Det är paraplyet som är "ansvariga" för hur medlemmarna i gruppen gör i sin skog så att det överensstämmer med kraven för certifieringen antingen det är PEFC eller FSC.
Svårt att uttala sig om ert fall om man inte är på plats och ser vad som kan tas om hand.
Generell regel är att > 10 gröna träd/ha inkl naturvärdesträd, träd som räknas som ingående i den avverkade trakten som hänsynsträd skall finnas kvar på den avverkade trakten. Så man kan som regel upparbeta de träd som är över detta antal. Det finns dock även krav på att lämna kvar visst antal vindfällen som naturligt nydöd ved i cert-standarderna.
Om träden ingår i avsatt område NO är reglerna restriktiva med att ta hand om vindfällen. Området är ju lämnat som avsättning för dina > 5% avsättning och vindfällen tillhör skogens livscykel. Skogsskyddet 5 m3/ha kan ev tillämpas
Tips läs i FSC standarden för den har hårdare krav än PEFC och om ni inte blir klokare så kontakta er skogliga kontakt, inspektor eller inköpare.
Skogs och miljörevisor
Lars-A Johnsson

Avatar Fallback

Re: Vindfälle i NO

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510860 Ja, det är väl inte jättegrova träden. Visste inte om det där med minsta bredd. Det är ju ett surdrag som är avsatt, och så brett är det inte. Runt 10m som smalast, men på vissa ställen kasnke 50m.

Naturvård på hygget har jag så det räcker till och blir över, så för den skull behövs det inte.

Kan jag kvista lite slarvigt och barka av en remsa med motorsågen? Borde inte ta så läng tid, så får de ligga där de ligger? Jag har inte riktigt tid att köra ut det, vill bli klar med planteringen så fort som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfälle i NO

Futurawood  
#510872 Måste fråga var detta med minsta bredd kommer ifrån. Bredd i m samma som SI. Känner inte igen ngn sådan siffra från certifieringskrav eller skogsvårdslag, utan det är nog en lokal praxis eller möjligen praktisk norm från SKS. Det är endast det som är nedskrivit i cert-standard eller skogsvårdslag som gäller i grunden.
Hänsyn skall lämnas oavsett bredd mot olika typer av natur. En kantzon mot annat ägoslag vatten eller jordbruksmark skall vara funktionell och sparas efter det som finns på plats. Vad bredden blir ger sig beroende på hur det ser ut. 100 % gran ända fram till kanten tvingar en att inte spara något. Men är där blandat löv och tall och andra buskarter så skapar man en zon efter lämplighet, allt från 5-20 m. Inga bredder i m som SI är tillämpliga som minsta krav.
//

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle i NO

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510873
Futurawood skrev:Måste fråga var detta med minsta bredd kommer ifrån. Bredd i m samma som SI. Känner inte igen ngn sådan siffra från certifieringskrav eller skogsvårdslag, utan det är nog en lokal praxis eller möjligen praktisk norm från SKS. Det är endast det som är nedskrivit i cert-standard eller skogsvårdslag som gäller i grunden.
Hänsyn skall lämnas oavsett bredd mot olika typer av natur. En kantzon mot annat ägoslag vatten eller jordbruksmark skall vara funktionell och sparas efter det som finns på plats. Vad bredden blir ger sig beroende på hur det ser ut. 100 % gran ända fram till kanten tvingar en att inte spara något. Men är där blandat löv och tall och andra buskarter så skapar man en zon efter lämplighet, allt från 5-20 m. Inga bredder i m som SI är tillämpliga som minsta krav.
//

I detta fallet Södras skogsbruksplan satandard. Det är den delen jag har insikt i och det kollas när man ser vilka certytorna som är medtag i avsättningarna. Om de följer standard och har rätt prio. De ska hålla de kraven som skogsbruksplansstandarden satt upp.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle i NO

Chainsaw Charlie  
#510908 Sydveds instruktion är ungefär likadan men utan ett strikt krav på att bredden ska följa SI i omgivande bestånd. Så ett jämnbrett stråk på 20 meter skulle jag också klassa som generell hänsyn. Men ett område där bredden varierar från 10-50 meter som i detta fallet skulle mycket väl duga som ett eget NO-bestånd.

Om du kapar loss träden och barkar några remsor med motorsågen som du tänkt så blir träden snart odugliga som yngelmaterial och du lever upp till både skogsvårdslagen och certifieringen.

Användarvisningsbild

Re: Vindfälle i NO

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510919 I Södras instruktion är det samma men kan inte hå ner till tio meter men om den varierar mellan 20-50 är det helt okej!

Avatar Fallback

Re: Vindfälle i NO

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513877 Det har blivit fullt med borrmjöl även i de klenare träden. Såg att barkning kunde fungera, men man måste ta bort mycket bark, inte bara randbarka.

https://pub.epsilon.slu.se/4534/1/bjork ... 100218.pdf

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).