Skogsmiljö och Trädlära

Ny bok om skogens fåglar

1 inlägg 1416 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny bok om skogens fåglar

Torbjörn Johnsen  
#505216 En ny bok med norra halvklotets skogslevande fåglar har precis kommit ut. Den är skriven av två personer som jobbar på SLU, Grzegorz Mikusiński och Jean-Michel Roberge samt ytterligare en brittisk medförfattare.

För ca tio år sedan frågade Grzegorz Mikusińskis studenter på skogsmästarprogrammet om det fanns en bra bok om fåglar i skogen. Nu kan han äntligen svara ja på den frågan! Ecology and Conservation of Forest Birds är en unik genomgång av skogsfåglar på norra halvklotet med betoning på Europa – hur de är anpassade till ett liv i skogen och hur de påverkas av förändringar i livsmiljön. Grzegorz har varit redaktör tillsammans med Jean-Michel Roberge och Robert Fuller.


Som skäl för att skriva en bok om skogslevande fåglar anger författarna:

-Nära 80 procent av världens fåglar är kopplade till skog, eftersom där finns så många olika typer av boplatser och möjligheter att hitta föda.
-Många fågelarter i skogen minskar, särskilt de som är beroende av död ved, gamla skogar och skogar med varierad struktur.
-Det finns mycket kunskap om hur man kan gynna fåglar i skogen.
-Fåglar kan fungera som indikatorer – genom att följa fåglar kan man få information om hur våra skogar mår.


Frågan är väl möjligen hur faktamässigt belagt det är att "många fågelarter i skogen minskar". Det finns ju studier (t ex inventeringarna med standardrutter) som tydligt visar att fåglar som lever i skogsmiljön är de enda som ökar i antal. Men jag vet inte om det även gäller antalet arter eller om det är någon som försvinner?

Läs mer om boken och vart ni kan beställa den här.

Om det är någon som läser den får ni gärna lägga upp en recension här.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).