Skogsmiljö och Trädlära

Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

35 inlägg 7282 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

jannee  
#655180 Kan jag få ett förtydligande - Tack
Vilka arter/växter är i Sverige INTE invasiva.
Lär inte funnits speciellt många arter av de växter man idag ser som levde och frodades under inlandsisen.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

anersimyra  
#655183
jannee skrev:Kan jag få ett förtydligande - Tack
Vilka arter/växter är i Sverige INTE invasiva.
Lär inte funnits speciellt många arter av de växter man idag ser som levde och frodades under inlandsisen.

Menar du mitt inlägg? Hur som helst så finns minst sagt delade meningar om Cotulan kan anses vara en invasiv art som överhuvudtaget bör bekämpas då den varit etablerad i Europa sedan 1700 talet..

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

jannee  
#655202 Nej inte alls, men var ska gränsen dras.
Vi får ju ständigt "besök" av nya raser, både växter och djur.
Kanadagåsen är en som inte för alls så länge sedan importerades, brunråttan kom med fartyg från Asien o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

anersimyra  
#655206
jannee skrev:Nej inte alls, men var ska gränsen dras.
Vi får ju ständigt "besök" av nya raser, både växter och djur.
Kanadagåsen är en som inte för alls så länge sedan importerades, brunråttan kom med fartyg från Asien o.s.v.

Japp, och virus och annat ” knytt ” är även de invasiva arter. Själv tycker jag att arter som ” rymt ” från trädgårdar och som ställer till uppenbara problem ska bekämpas, men vad man kan göra åt den svartmunnade smörbulten som kom in i Östersjön via ballastvatten, det vete fan..🤔

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

HL.Rigging  
#655210 Låter som vanligt när det gäller miljömakten.
Det finns inte skuggan av en chans att utrota de flesta av dessa växter och djur tyvärr.
Se bara på Flyghavrens utbredning fast det har motarbetats länge.
Men vildsvin kan utrotas i Sverige om man vill (jag vill det absolut) men det känns som det är delade meningar där tyvärr.
Mårdhunden kan nog gå att få bukt med också men lite knivigt att jaga dock.
Varg har väl funnits här ett bra tag innan den i princip var utrotad och den frågan är så in i Hel...e infekterad så där lägger jag mig platt.
Mördarsniglar signalkräftor och lupiner är omöjliga så "tuff luck".
Blir detta genomfört och lagstadgat så är det den största skandalen på bra länge.
Se nu till att rösta bort dom där miljötomtarna som är uppåt väggarna fel ute i det mesta i nästa val.
Kan tillägga att jag värnar om miljö och klimat men gör det på ett riktigt vis genom beslut i min vardag som gör skillnad istället för motsatsen som i MPs lagar och förslag.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Jim_the_one  
#655321 Kvickrot borde också ligga på invasiva arter listan 😁

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655324 Brännässla och kirskål också, som ju infördes på medeltiden av munkar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#655325 Den där busken snöbärhar en tendens att breda ut sig från gamla torp. Har ett buskage kanske 30 m i diameter.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Avslutat-02  
#655333 Detta är alltså en kampanj från miljörörelsen...
Med en massa nyexaminerade "fältbiologer" i spetsen...

Jag anser att frågan nu även blivit politisk sedan skog la sig i debatten..

En stor problematik skulle försvinna om S fick mandat för denna handling att agera på privat mark...

Då skulle all polisiärt arbete inte kräva tillstånd, alla tjänstemän behöver inte be om lov för någonting mer... Vem som helst kan då gå in på din mark och över din gräsmatta..
Ta din bil och åka...

Lupiner är inga problem, varg är inget större problem, inte mårdhund eller annat heller..
Vore allt dessa problem så skulle vi lida varje minut som vi levde..

Här har vi ju en politisk agenda men även en möjlighet för att gömma folk i bidragssystem..
Gröna jobb.. varsågod fram med sopsäckar och börja plocka efter vägarna...

Statens vägar kan man börja ta ansvar för först.
Sedan kan man be om lov och betala för att få plocka dessa blommor eller växter på privat mark.

Ge folk bidrag för att spara sälg, al, rönn så humlor har på våren att polinera.

Konstigt att man kan tycka att vissa växter är invasiva medans andra är en fördel...
Asp,björk,al,rönn, hallon mm.
Utrota, bränn mm... De är också invasiva på ett hygge, ska de då inte utrotas? Eller är de nytto växter pga att de är oss till gagn?

Allt är i betraktarens öga,och i mitt öga blir jag mörkrädd när jag hör och läser att S konstant bejakar miljörörelsen med sina stöd ministrar..

Det är nog snarare dags att stärka äganderätten så hårt att man inte ens får titta på annans mark utan att betala för det, sedan kan man börja diskutera invasiva arter...

Har verkligen inte miljörörelsen annat att göra?
Jaga blommor, när hela skogar och åkrar är fulla i skrot? Verkligen seriös verksamhet..
Varför stimulerar man inte politikerna att agera så markägare får utan tillstånd flytta och skrota bilar mm? Jo för då gör man de privata ägarna en tjänst, och det skulle aldrig gå för dig för en vänsterradikalist......

Så är denna fråga verkligen verklighetsförankrad eller är den bara ytterligare ett sätt att både från politiskt håll men också från miljörörelsens håll vinna mark som gör att den personliga integriteten och ägande rätten minskar?

Om ni tänker efter så vet ni svaret....

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

svampbob  
#655334 Det verkar som att MP och SD är helt överens på den här punkten allt som har kommit in efter dinosaurierna här inte hemma här och bör snarast utvisas.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Avslutat-02  
#655336 Då kan väl de göra gemensam sak och flytta då även de är invasiva arter som lever på andra....

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Torleif  
#659468 Fast hur vi än vänder det så kan hela ekosystemet gå överänd då en importerad art tar över totalt. Man kan jämföra det med då storstadsborna kommer ut på landet och hittar på bestämmelser som passar dem själva och deras världsuppfattning som gör det omöjligt för lokalbefolkningen att klara vardagen och försörja sig. Samma sak gör de importerade växterna och djuren med den övriga naturen när de tar över kommandot.

Till exempel finns det ett klart samband mellan lupiner och färre polinerande insekter och sämre skördar av åtskilliga grödor. För att lupinerna konkurrerar ut de inhemska blommorna som insekterna skulle lava av. Eftersom lupinsäsongen är kort blir insekterna utan mat på sensommaren.

Till exempel när den kinesiska fiskeskarven sprider sig i skärgården blir det mindre småfisk som kan växa upp till matfisk och det drabbar fisket.

Till exempel om/när parkslide börjar bre ut sig på skogsmark blir det i det närmaste omöjligt att få några plantor att växa upp och då blir det ingen skog längre.

Jag bekämpar lupiner och jättebalsamin så mycket jag hinner. Tycker att den kinesiska fiskeskarven och minken och parkslide och mårdhund och okunniga storstadsbor och andra invasiva arter också borde bekämpas målmedvetet både på offentlig och privat mark.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Sörlänningen  
#659493 Vi är rätt förtjusta i våra lupiner som vi en gång sådde och som nu har spritt sig till vissa vägrenar. Det är ju inte parkslide direkt.

Avatar Fallback

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

Torleif  
#659512 Ja nog är de fina...... men jag vill inte låta estetik gå före ett fungerande ekosystem..... jag föredrar att gräva upp lupiner framför att klättra i äppelträd och polinera manuellt så som de gör på vissa håll i världen där insekterna har tagit slut.

Användarvisningsbild

Re: Skog vill utrota invasiva arter på privat mark

svampbob  
#659517 Finns det ett exempel på ett ekosystem som helt har kantrat p.g.a en invasiv art? Jag vet att det finns ekosystem i tropikerna som har blivit väldigt karga bara ormar och krabbor i princip men jag tror inte att det handlar om invasiva arter utan om att miljön är väldigt homogen.

Den invandrade art som måste ha påverkat mest i Sverige under senare år torde vara granen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).