Skogsmiljö och Trädlära

Mer skog ger mindre mångfald - i jordbrukslandskapet

2 inlägg 1625 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mer skog ger mindre mångfald - i jordbrukslandskapet

Torbjörn Johnsen  
#490026 I ett debattinlägg i UNT (Uppsala Nya Tidning) skriver Karl-Ivar Kumm, docent i Lantbruksekonomi vid SLU i Skara, att vi måste stoppa återbeskogningen och nedläggningen av åkermark för att klara biologisk mångfald och livsmedelsproduktion.

Om nedläggningen inte stoppas så kommer stora delar av landet att bli enbart skog och förslyade marker på väg att bli skog. Då förloras ännu mera biologisk mångfald och andra naturvärden. Dessutom omintetgörs Buchts förhoppning att svensk mat ska skapa jobb och hållbar tillväxt i hela landet. För att öka matproduktionen, bland annat för export, skapa nya matjobb och bevara ett rikt odlingslandskap i hela landet krävs lönsam och därmed ekonomisk hållbart jordbruk i hela landet inklusive skogsbygderna.


Är det inte en paradox? Att skogen hotar den biologiska mångfalden när den huggs ner och den hotar den biologiska mångfalden när den växer upp. Men allt är väl en fråga om vilka områden vi pratar om. Hursomhelst så är det lätt att hålla med honom om man åkt runt lite i Sveriges inland.

Läs hela debattartikeln här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Mer skog ger mindre mångfald - i jordbrukslandskapet

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490104 Detta ju egentligen lustigt varför miljökämparna kan strida för vissa enstaka arter i skogen men vara helt tysta när betesmark försvinner där det finns en enorm biologisk mångfald.

Miljökämparnas slag ord att äta mindre kött/mjölk borde istället vara att äta rätt kött/mjölk. Djuren behövs för att hålla landskapen öppna och hålla betesmarkerna i liv.

Export?
Det är väll import som är problemet om vi ska öka den inhemsk produktionen. För att Sverige ska kunna konkurrera på en exportmarknad måste vi ha något unikt vilket jag inte ser finns idag och inte heller premieras. Stordrift(vilket premieras idag) där pris är en avgörande faktor är vi nog av naturliga skäl ganska körda på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).