Var kommer rotrötan ifrån????

Svara  19 inlägg  5740 visn.  10 följer
Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

#472858 Är det bara här det verkar vara mest röta på den bästa boniteten .
Hoppas på många svar om detta.
Jag har lärt mig att redan angripna stubbar inte hjälper att behandla. Är det sant?
Vore intressant att veta hur fort rotröta kan spridas
Är det sant att ringbarkning(enstaka hyggesrensning vid lövröjning) inte drar rotröta

Selm 2019
Användarvisningsbild

#472873 Jag kan ju tycka att det vore än mer intressant att veta hur man förhindrar spridning av rotröta. Har ju mest övervägande Tallmarker uppe hos oss. Men har sett en o annan nerblåst medelstor gran i gränsen till myrar, som haft rotröta. Om nu inblandningen av lövträd minskar risken för spridning. Kan man ju fråga sig om blandbestånd under den förväntade smittspridningstiden, skulle kunna minska risken för spridning vid ev. senarelagd gallring. Hur mycket kan Björkens förmåga att höja pH värdet i marken, ha för effekt på minskningen av smittspridning via deras gemensamma mycel ?
Skulle en utökad inblandning av Lärk kunna minska risken för "återkomst" av Rotröta, då den inte verkar angripas o att rötan lättare verkar angripa granar av samma ursprung ? Samt att det skulle väl också kunna minska spridningen om man helt lade gallringar på vintern med företrädelsevis mindre o lättare maskiner med mindre risk att skada stammar o rotben. Och inför framtiden, skulle kanske inblandning av mer Björk o Lärk öka tillväxten / areal o gynna såväl CO2 upptag men även en ökad ekonomisk intäktsspridning över tid. Då både Björk o Lärk verkar ha snabbare tillväxt än Granen. Bara en tanke !

#472882 Lärken är troligtvis en mer känslig växt än gran när det gäller röta men framförallt för rådjur - så den kan du glömma om du redan har röta och rådjur :grin:
Björken däremot klarar rötan bättre men även den betas bra men fejas inte i samma grad som lärken eller granen för den delen. :mrgreen:
Mitt råd är för att minska rotrötan på sikt är att först och främst plantera löv därefter skjuta ALLA fyrfota klövdjur. :mrgreen:

#472915 Skogsbete av kvigor och liknande djur har jag sett är en stor källa till rotröta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Spån ifrån vedmaskinen !!! av Bengt olsson - lör 06 aug 2011, 18:57
i Vedmaskiner, flishuggar

1234
48 svar
22321 läst
av vedhandlaren     
ons 04 jan 2012, 22:25
Köpa såg ifrån England? av snubblaren - tis 28 feb 2012, 17:41
i Motorsåg och handhållet
12 svar