Skogsmiljö och Trädlära

Sök o plock...

10 inlägg 6646 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sök o plock...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468953 Jag har hört talas om sök-o-plock metoden, där man skall leta efter borrhål i granar och hugga ner dom. Men jag har inte hittat några borrhål! Det står några granar i söderkanten mot ett hygge, och varje år är det några fler som blir röda och dör. När jag går förbi tittar jag efter borrhål, men har inte hittat några. Och nu är det några till granar som har dött.

Vad skall jag göra? Det är gallringsskog som står och dör i kanten. Totalt kanske 7-8 granar dött på lika många år.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sök o plock...

T Landström  
#468954
Mangan skrev:Jag har hört talas om sök-o-plock metoden, där man skall leta efter borrhål i granar och hugga ner dom. Men jag har inte hittat några borrhål! Det står några granar i söderkanten mot ett hygge, och varje år är det några fler som blir röda och dör. När jag går förbi tittar jag efter borrhål, men har inte hittat några. Och nu är det några till granar som har dött.

Vad skall jag göra? Det är gallringsskog som står och dör i kanten. Totalt kanske 7-8 granar dött på lika många år.


Kan dom ha fått en ljuschock...?

Avatar Fallback

Re: Sök o plock...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468955
T Landström skrev:Kan dom ha fått en ljuschock...?


Har jag inte tänkt på, men de såg fina ut i fjol och nu har två dött. Borde de inte vant sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sök o plock...

Ferguson system  
#468956 Ofte er det flere faktorer som spiller inn. Skadedyr og barkborrere er sekundær skadedyr, og mest sansynlig ikke hoved grunnen til at treet/trærne er døende.
De går som regel kun på trær som allerede er stresset av andre årsaker.

Jeg ville ha sjekket rota og rotsona, det er ofte der problemene starter. Det er også det mest vanlige stedet å overse.

Användarvisningsbild

Re: Sök o plock...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468957 Om du skaver av barken med en kniv eller liknande ser du om barkborren har sina gångar där eller ej.
Inte alltid man ser deras borrhål, påstås att man ibland kan se borrmjölet nere på stammen av trädet, men detta försvinner så fort som det regnar.

Avatar Fallback

Re: Sök o plock...

Tosca  
#468958 Vätskebrist något år tidigare?
Gran verkar vara stresskänslig när väderförhållandena förändras.

Användarvisningsbild

Re: Sök o plock...

Traktordave  
#469174 Har dom tappat bark? Brukar vara tydlig spår med långa raka gångar i barken. Skulle det vara så, är mitt förslag att hålla koll nästa sommar på Skogsstyrelsen hemsida och välj närmsta fångstort och kolla där när granbarkborren svärmar, se länk nedan, och kör "sök och plock", om det nu är granbarkborre vill säga.

Skogsstyrelsen svärmningsövervakar barkborrarna

Skogsstyrelsen svärmningsövervakar barkborrarna

Avatar Fallback

Re: Sök o plock...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469268 Dör det en eller två om året så är det naturens gång och bra för den biologiska mångfalden. Dör det några tusen om året så kan vi börja snacka. :smile:

Avatar Fallback

Re: Sök o plock...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469353 Tja, ekonomin blir väl inte direkt lidande, men är lite orolig att det skall ta sig rejält och börja gå mer och mer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sök o plock...

lerbo  
#469362 Står dom i hyggeskant är det nog stress, men borrarna gillar väl även när granarna inte mår riktigt bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).