Skogsmiljö och Trädlära

Leonardo di Caprio oroar sig för finsk skog

2 inlägg 6634 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Leonardo di Caprio oroar sig för finsk skog

Torbjörn Johnsen  
#441996 Skådespelaren Leonardo di Caprio har delat en kampanj från Greenpeaco på sitt instagramkonto där han har 16,4 följare. Det handlar om att skydda några öar från avverkning men enligt enligt svenska YLE.
Enligt artikeln så är tydligen relationen mellan naturvårdsorganisationerna i Finland och Forststyreslen allt mer infekterad.

Enligt Finlands naturskyddsförbund var kartläggningen av naturen bristfällig till exempel när Forststyrelsen skulle avverka på Ärjänsaari i Oulunjärvi i fjol.

- Antalet gamla skogar i Kajana har redan rasat. Forststyrelsen avverkar allt mer vårdslöst på friluftsområden och i skogar som är viktiga för arter. Måttet börjar vara rågat för oss Kajanabor. Forststyrelsen bedyrar sin ansvarsfullhet, men det syns inte här i Kajanas skogar. Spåren är förskräckliga, säger Vesa Hyyryläinen som är skogsansvarig vid Finlands naturskyddsförbund i Kajana.

Efter att naturskyddsorganisationer engagerade sig har åtminstone skogsbolaget Stora Enso meddelat att man inte tänker köpa trä från marker som är föremål för dylika dispyter.


En fråga till våra finska vänner: Är Forststyrelsen mostvarighet till Sveaskog här i Sverige? Det verkar som om de förvaltar egen (statlig) mark?



   TS
Avatar Fallback

Re: Leonardo di Caprio oroar sig för finsk skog

Blivande snickare  
#442093 Jo, fortsstyren sköter om och förvaltar den statligt ägda skogen.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem, har inte så stora erfarenheter själv..
Men vi vet alla hur en samling myntvändande byråkrater ser på skogen :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).