Skogsmiljö och Trädlära

Tryckimpregnerat är nu ok i naturreservat

3 inlägg 6197 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tryckimpregnerat är nu ok i naturreservat

Torbjörn Johnsen  
#439405 Sveriges Radio P4 Jönköping [ur=http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6633790l]refererar idag en diskussion[/url] om huruvida tryckimpregnerat trä är OK att använda i Naturreservat (gångbroar och spänger).

Både Länsstyrelsen i Jönköping och Naturvårdsverket anser tydligen att tryckat trä är OK och att det inte finns anledning att välja obehandlad lärk eller liknande beständigt trä:

Naturvårdsverket har tidigare avrått från användning av tryckimpregnerat trä, men håller nu på att se över sina rekommendationer. Tryckimpregnerat anses numera vara mindre miljöfarligt än det varit tidigare, då de innehöll arsenik.

Idag tryckimpregnerats trä med koppar (kopparsulfat) och enligt branschorganisationen Nordiska träskyddsrådet beräknas fem till 15 procent rinna ut i naturen under sin livstid.

Enligt Eva Wallander på Länsstyrelsen grundas beslutet på en helhetsbedömning, där man haft flera faktorer i åtanke som exempelvis transport av annat virke, säkerhet för passage, hållbarhet, och kostnader.




   TS
Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnerat är nu ok i naturreservat

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439426 Det går i linje med Kemikalieinspektionens belut om att tillåta kreosotbehandlat virke i natura 2000 områden. Är bara vinsten stor nog så går det mesta motivera.
Det är kanske lättare att motivera sönderkörda bombmurklor om uttaget består av stamblock än massaved.....

Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnerat är nu ok i naturreservat

anersimyra  
#439429 Jag blev för några år sedan ålagd att använda obehandlat virke när jag skulle bredda ett spångsystem. Tjänstemännen på kommunen hade nämligen fått den " eminenta " iden att virket skulle oljas med jämna mellanrum.. :roll: nu fick jag till slut använda tryckt virke när jag presenterade vilka oljemängder årlig oljning skulle innebära bara i spill i våtmarken.. :geek: :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).