Skogsmiljö och Trädlära

Naturvårdverket presenterar fördelning av bevaranderesurser

3 inlägg 4564 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturvårdverket presenterar fördelning av bevaranderesurser

Torbjörn Johnsen  
#436488 Naturvårdsverket presenterade i går sin länsvisa fördelning av "resurser för skydd och åtgärder för värdefull natur".

Årets stora satsningar går till att ersätta markägare vid nya naturreservat, naturum, friluftsliv, grön infrastruktur, statliga ledsystemet, åtgärder för hotade arter och skötsel av naturreservat och nationalparker, bland annat.


Idag finns över 4500 naturreservat och 29 nationalparker i Sverige. Anslaget för skydd av värdefull natur ligger 2017 på 1 268 miljoner kronor och anslaget för åtgärder för värdefull natur ligger på 960 miljoner kronor.

Anslaget för "åtgärder för värdefull natur" fördelas mellan de olika länen så här (länk till tabell).

Av dessa anslag går 48% till Götalandslänen, 26% till Svealand och 26% till Norrlandslänen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturvårdverket presenterar fördelning av bevaranderesur

Sågomanen  
#436504 Intressant. Det är ett bra tänk från myndigheternas sida att bevara särskilda miljöer som annars riskerar att försvinna. Det är trevligt att man tänker på både natur och människa som i att fler bereds möjlighet att njuta av vårt fina natur -och kulturlandskap.

Siffran på 1 268 miljoner skriver man vidare är en historiskt hög siffra. Man kan även se att mellan 2013-2015 har länsstyrelser och kommuner bildat 436 nya naturreservat. Idag finns över 4500 naturreservat, 29 nationalparker och över 4000 Natura 2000-områden i Sverige.

"Skogar med höga naturvärden avverkas eller riskerar att avverkas och många arter och naturtyper i vår svenska natur har låg möjlighet att överleva i produktionsskogar. Ett viktigt verktyg för att bevara en variationsrik natur är att skydda den med hjälp av naturreservat, nationalparker, biotopskydd eller Natura 2000. Sverige har lovat att skydda minst 20 procent av landytan till 2020"

Jag hittar ingen grov planering för framtiden i perspektivet t ex 5-20 år framåt om hur många fler reservat alternativt andel av Sveriges yta som ska bildas reservat i. Jag får lite frågor i huvudet när man läser;

- Vem/vilka är det man (Naturvårdsverket) har lovat att skydda minst 20% av landytan till 2020?

- När är "vi" nöjda med en viss andel som ska skyddas kontra produktiv skogsmark?

- Hur stor yta kan staten ansvara för och praktiskt sköta om?

Avatar Fallback

Re: Naturvårdverket presenterar fördelning av bevaranderesur

torpöbo  
#436652 Hoppas man lägger pengarna på att skydda den åkermark som våra städer expanderar på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar