Skogsmiljö och Trädlära

Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

11 inlägg 14011 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

Torbjörn Johnsen  
#436475 Enligt tidningen Råd och Rön innehåller en stor andel av de populära gojibären rester av bekämpningsmedel och andra läskigheter så det blir lite paradoxalt att folk köper dessa (svindyra) torkade och ohälsosamma bär för att vara hälsosamma.

De gojibär som säljs i Sverige är så gott som alltid importerade från Kina, som står för större delen av gojiproduktionen i världen. I Kina har bären en lång tradition som ingrediens i mat och i olika typer av naturläkemedel. Men de kinesiska odlarna använder ofta rikligt med bekämpningsmedel för att hålla buskarna fria från mal, skalbaggar, mögel och andra skadeangrepp.


Samtidigt är våra skogar fulla med bär som verkar vara minst lika hälsosamma och som det ju skulle gå bra att sälja på samma sätt med liknande argument.

Jag tror att man kan köpa torkade blåbär idag till fantasipriser men i den här artikeln från Svd är det lingon som är det stora hälsobäret i våra skogar. Fetma- & diabetesforskare vid Anti Diabetic Food Centre i Lund har testat ett antal "mirakelbär" på möss i syfte att se om bären kan ha en positiv effekt för viktnedgång. Gissa vilket bär som hade störst effekt?

– Efter tre månader visade sig lingongruppen ha de bästa resultaten. De hade ökat mindre i vikt, hade lägre blodsockervärden, lägre inflammation i kroppen och var inte lika insulinresistenta som kontrollmössen. Även deras kolesterolhalter och fettvärdena i levern var lägre än hos mössen som fått fettrik mat utan bär.


Med andra ord så är skogen full av dolda affärsmöjligheter. Det är bara att sätta igång och plocka och torka! Ja, när det blir säsong förstås... Fram tills dess kan man utveckla sina marknadsföringsargument och etablera försäljningskanalerna. Kilopris??


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 08 feb 2017, 12:12, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Superbär från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

Vardon  
#436483 Som diabetiker har jag läst många innehållsförteckningar och sockerinnehålls sidor. Jag får säga att de vanliga klassiska svenska bären är inte bara väldigt gott utan även lågt sockerinnehåll och högt vitamininnehåll. Så resultaten förvånar mig inte. Har dock aldrig provat att torkat lingon men det får det kanske bli.

Hjortron tycker jag är fantastiska för de håller väldigt bra. En av orsakerna att man hade dem med sig på långseglingar förr. 2-3 veckor i kylskåp är inga problem, tar man tex jordgubbar får man raka dem efter 2-3 dar.

Men skriv inte superbär - det är ord reserverade för aftonbladet :)

Användarvisningsbild

Re: Superbär från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

Torbjörn Johnsen  
#436497
Vardon skrev:
Men skriv inte superbär - det är ord reserverade för aftonbladet :)


Ja, så kan det nog vara @Vardon men det kanske är bra för marknadsföringen och försäljningen :YMDEVIL: . Ska man ta 400 kr/kg för torkade lingon så måste det kanske till nåt klatschigare än "torkade lingon". Låt oss ha den här tråden öppen för nya förslag på hur vi kan sälja skogens bär till alla som vill vara hälsosamma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Superbär från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

loppan  
#436500 Går kanske att marknadsföra som ekologiska och veganska soltorkade lant lingon? :D
Själv har jag tex rättvisemärkt och lokalproducerat ekologiskt kranvatten hemma från egen brunn.......

Användarvisningsbild

Re: Superbär från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

Vardon  
#436505
Torbjörn Johnsen skrev:
Vardon skrev:
Men skriv inte superbär - det är ord reserverade för aftonbladet :)


Ja, så kan det nog vara Vardon men det kanske är bra för marknadsföringen och försäljningen :YMDEVIL: . Ska man ta 400 kr/kg för torkade lingon så måste det kanske till nåt klatschigare än "torkade lingon". Låt oss ha den här tråden öppen för nya förslag på hur vi kan sälja skogens bär till alla som vill vara hälsosamma!


Fast vill ni att varenda rubrik på skogsforum ska var clickbaits av typen "Hör hans galna planer" och kan vara allt från myrgallring, winscha långt eller köpa ny traktor :) - tål att funderas på :)

Dock tror jag för att återgå till ämnet att man ska trycka på det lokala, småskaliga och även självhushållande. Kanske även kombinera mot mejeriverksamheten med lingonyoughurt.

För nog kan jag tycka det är vansinnigt att importera bär från Kina med lustiga namn när skogen är full av vanliga goda bär , fast det är klart de har inga lustiga namn.

Samtidigt som det gäller att tåla en granskning. Storskalig bärplockning med billig arbetskraft är ju inte jättepopulärt på tex skogsforum. Det behöver inte gå smärtfritt att påvisa hur milövänligt något är innan man har koll på bequerell etc.

Nån som provat odla tex lingon i skogsmark?

Avatar Fallback

Re: Superbär från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

axwell  
#436506 Superbäret lingon anses av fysiologer befrämja kroppens förmåga att ta till sig resultat av hård träning.
Skulle även vara positivt för återhämtning enl. en test jag var med i inför O-ringen.

Men inte vann jag nån etapp trots min vana att äta en hel självplockade lingon. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

Torbjörn Johnsen  
#436509 Nej, det är inte meningen att jobba med "clickbaits". Rubriksättningen ska ju helst ge en bra bild av vad det handlar om samtidigt som den ju förhoppningsvis även ska kunna spegla ev spännande dynamik som finns i kommande text, ämne och/eller länkar. Men jag kryper till korset och justerar rubriken så att vi inte hamnar i clickbajt-träsket :ymblushing: :ymblushing:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436534
axwell skrev:Superbäret lingon anses av fysiologer befrämja kroppens förmåga att ta till sig resultat av hård träning.
Skulle även vara positivt för återhämtning enl. en test jag var med i inför O-ringen.

Men inte vann jag nån etapp trots min vana att äta en hel självplockade lingon. :oops:

Man kanske inte skall äta under själva etappen...[emoji3]

Avatar Fallback

Re: Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

axwell  
#436541
pla1 skrev: Men inte vann jag nån etapp trots min vana att äta en hel självplockade lingon. :oops:


Man kanske inte skall äta under själva etappen...[emoji3]


Tänkte inte på det, lade nog för mycket tid i lingonskogen bland dom andra blåbären. :oops: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

ThereseBlom  
#445873 Spam som raderats.
Senast redigerad av ThereseBlom tis 25 sep 2018, 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lingon från skogen ett bättre alternativ till gojibär?

Tosca  
#458820 Du kommer nog ganska långt på att granska flyg-/satellitbilder över området, visst lite extra motion kan du nog riskera om det vill sig illa.
Leta efter lite glesare storskog eller öppnare områden.
Vill man inte gå vilse så lätt kan kraftledningsgator vara väldigt bra, ofta trivs lingonen bra i dem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).