Skogsmiljö och Trädlära

Årets trend 2017? Det våras för lantisarna!

5 inlägg 2906 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Årets trend 2017? Det våras för lantisarna!

Torbjörn Johnsen  
#426484 Nu börjar t o m diskussionen om det urbana livets hållbarhet och värde rulla på finpressens kultursidor. Idag finns t ex ett debattinlägg om att Vi måste börja leva som lantisar på DN kultur där man bl a kan läsa:

Vad som krävs är att vi storstadsmänniskor sneglar på lantisarnas levnadssätt. Där människor träffas utan att för den skull konsumera. Där lån faktiskt betalas av eller investeras i långsiktig och samhällsnyttig verksamhet. Där människor värdesätter naturen och låter saker ta tid. Och njuter av tystnaden.


Det är inte första gången jag ser eller hör liknande "analyser" eller synpunkter så jag har bestämt mig för att ta det som en tydlig trend under 2017 :mrgreen:

Nu senast pratade t ex statsministern i sitt jultal (som han dessutom valde att hålla utanför Stockholm) om att det ska gå att bo i hela Sverige och att myndigheter inte självklart kan bestämma sig för att dra ner på servicen i glesbygden bara för att det bor färre personer ute i landet än i de större städerna. Jag tror det finns många bakomliggande orsaker till att de här frågorna växer sig starka nu och många av dem är säkert inte helt rationella. Håller ni med om att vi håller på att "trendiga"?



   TS
Avatar Fallback

Re: Årets trend 2017? Det våras för lantisarna!

Blivande snickare  
#426487 Hoppas du har rätt Torbjörn. Å jag hoppas att våra finska politiker i så fall fattar att titta västerut och ta exempel!

Avatar Fallback

Re: Årets trend 2017? Det våras för lantisarna!

hinowa  
#426494 Ja vi har väl alltid varit trendiga och sett upp till kultureliten :lol:
Och alltid förstått att politikerna lyssnat och sett till att alla landsdelar har det bra :D

Avatar Fallback

politikernaRe: Årets trend 2017? Det våras för lantisarna!

isteskog  
#426506 Pööö! ....... De är rädda om makten politikerna, inget annat .... Trump och Brexit har gjort etablissemanget oroliga :lol: Kultureliten vill ha landsbygden kvar så att det finns en affär att köpa mat i och en mack att tanka i när de ska hem från sina datjor på landet ..... Nu var jag lite "stygg" så här på årets sista dagar :mrgreen: .....Men inte tror jag på någon vurm för landsbygden ... Jo, glömde det, var fjärde år är vi intressanta .... :wink:

Avatar Fallback

Re: Årets trend 2017? Det våras för lantisarna!

tallen100  
#426522 :lol: :lol: , Jojo det börjar dra ihop sej till val, hade dom "kommit" på det lite tidigare så kanske det hade varit lite mera trovärdigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).