Skogsmiljö och Trädlära

Upphäva nyckelbiotop?

8 inlägg 3166 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Upphäva nyckelbiotop?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425455 Går det att få en nyckelbiotop omvärderad/upphävd?

D.v.s om förutsättningarna ändras för området. T.ex storm, miljöförorening eller annan påverkan som gör att det skyddsvärda försvinner. Upphävs då nyckelbiotopen eftersom det då inte finnas kvar något att skydd?

Eller gäller nyckelbiotoper för all framtid oavsett vad som händer? Någon med erfarenhet av att "förlora" en nyckelbiotop?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Upphäva nyckelbiotop?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425456 Det går men det är inget de prioterade på styrelsen så man måste vara på de några gånger i månaden ett år eller så. Jag har minskat ner några efter planläggningen och tipsat markägaren så sedan fått tjata.

Avatar Fallback

Re: Upphäva nyckelbiotop?

isteskog  
#425457 Avverkningsanmäl den. Får du avverka den så är det fritt fram ..... Obs! ingen kommer att köpa virket, men det går att såga själv och göra ved...... :wink:

Avatar Fallback

Re: Upphäva nyckelbiotop?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425851 Fick faktiskt en nyckelbiotop upphävd.
Vi hade en skogskurs hos mig en gång.
Den praktiska delen hade vi i nyckelbiotopen, ovetandes för alla deltagare.
Två av dom var inbjudna från skogsstyrelsen.
Vid avslutningen avslöjade jag att vi befann oss i en nyckelbiotop.
Det blev ett vist meningsutbyte mellan SS och mig.
SS hävdade att det inte alls var nyckelbiotop, vilket jag sa.
Jag visste ju att så var det. SS hade ju gjort det på order av Gävleborgs Länsstyrelse. (som jag har världskrig med)
Resultatet blev att SS tog bort nyckelbiotopen.

Avatar Fallback

Re: Upphäva nyckelbiotop?

isteskog  
#425852 Du ser! Inget är omöjligt ..... :smile:

Avatar Fallback

Re: Upphäva nyckelbiotop?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425882 Gott gott.
Hade tänkt fråga SS direkt men vill inte väcka en björn som sover. Har en mindre nyckelbiotop idag som inte stör men vore skönt att bli av med den för att minska riskerna att det ökas vilket troligen skulle få till följd att det ekonomiska värdet för fastigheten minskar.
Tack för svaren. Då kan jag planera vidare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Upphäva nyckelbiotop?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425884 Om man får igenom en avverkningsanmälan och avverkar en nyckelbiotop och använder virket till att göra ex ved. Hur lång tid tar det innan nyckelbiotopen tas bort från diverse hemsidor med mera?

Avatar Fallback

Re: Upphäva nyckelbiotop?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426009
ocke skrev:Gott gott.
Hade tänkt fråga SS direkt men vill inte väcka en björn som sover. Har en mindre nyckelbiotop idag som inte stör men vore skönt att bli av med den för att minska riskerna att det ökas vilket troligen skulle få till följd att det ekonomiska värdet för fastigheten minskar.
Tack för svaren. Då kan jag planera vidare.

Underväxtröj och gallra runt om den så växer den i vart fall inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).