Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61328 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407082 Jag lägger svaren här då.... Hoppas det blir rätt...
För er som använder facebook...https://www.facebook.com/groups/54996954022/permalink/10154091178169023/?comment_id=10154091582309023&reply_comment_id=10154091958199023&ref=notif&notif_t=group_comment&notif_id=1473584071557716

Frågan jag ställde va...
Hur definieras "gammelskog"?
Sedan har jag en fundering som dyker upp....
Om vi säger att det skulle bli stopp på trakthyggesbruket... Vad kommer då att hända med de djur, insekter och växter som gynnas av det?


Gammleskogs definitionen va oerhört luddig... Det kändes som den samlade in all skog äldre än lägsta avverkningsålder ;)
http://skyddaskogen.se/sv/fragor2

Det stora problemet är att dom blandar ihop skogsbruket som bolagen bedriver med det småskaliga som många skogsägare bedriver... För det skrivs en del om miljonerna som vi tjänar på avverkningarna...

Traktyggesbruket är det ingen som riktigt svarat på än...tydligen är det något som dom missat att det finns djur som gynnas av det oxå...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407095 Mycket bra att vi får lära känna fienden. Ty lede fi lär de nog alltid vara i många skogsägares ögon.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 22 jul 2017, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Bosse1  
#407104 Som gammelläkarn sa "lågor i gammelskogen" :!: :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407107 Det mest intressanta är att när man nämner kalhygge och att det oxå skapar vissa värden för älg, rovfåglar, insekter, fåglar och växter så svarar dom inte på det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

ananders  
#407110 Det är ju bra att någon kan ta en diskussion med dem, för själv skulle jag inte orka.

Jag gjorde en liknade sak med djurrättsaktivister för några år sedan och de kunde ju inte se det minsta fel med att ta någon annans djur eller förstöra någon annans egendom.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407112 Dom flesta i gruppen verkar mest klappa varandra på ryggen och säga okvädningsord om skogsbruket när någon delar en artikel om den våldtagna skogen...

Den som varit mest aktiv med att diskutera tycker iaf att skogsägarna som blir tvingade att avstå en avverkning ska bli kompenserad...
Senast redigerad av T Landström sön 11 sep 2016, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407113
ananders skrev:Det är ju bra att någon kan ta en diskussion med dem, för själv skulle jag inte orka.

Jag gjorde en liknade sak med djurrättsaktivister för några år sedan och de kunde ju inte se det minsta fel med att ta någon annans djur eller förstöra någon annans egendom.


Får se hur länge jag orkar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Göt  
#407117 Du får va rädd om dej för vad jag har märkt så kör en del med både hat och hot.

Men du gör något väldigt viktigt för en dialog och förståelse är bäst i långa loppet

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407119
Göt skrev:Du får va rädd om dej för vad jag har märkt så kör en del med både hat och hot.

Men du gör något väldigt viktigt för en dialog och förståelse är bäst i långa loppet


Det svåraste är att försöka hålla sig lugn och hålla en hög nivå på det man skriver om...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407137 Jo, det är lätt hänt att reptilhjärnan tar överhanden i sådana diskussioner.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Tosca  
#407168 Inte minst viktigt att man håller sig till neutrala ord, fienden känns ju lite hårt, oliktänkande vore kanske lika tydliggörande.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Tosca  
#407170 Och sen finns det mindre vetande, och mindre förstående, kanske även dessa benämningar är nedvärderande - men dock beskrivande.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407172 Tja, den som på allvar hotar mina inkomster från näringsverksamheten är per definition en fiende. Sedan spelar det mindre roll om det är miljömuppar, barkborrar, älg eller rotröta.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

isteskog  
#407178 Fast jag får hoppas Niking, att du inte behandlar dessa med en och samma metod ...... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407180 Nä, försvarsmetoden på ju anpassas efter fienden. Rätt metod till rätt fiende med andra ord.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).