Skogsmiljö och Trädlära

Försöksytor i min skog!

10 inlägg 1950 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Försöksytor i min skog!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406750 Gick igenom min skog med en virkesinköpare, han undrade över några stolpar som stod utsatta som jag sett men inte begripiot vad de kom ifrån. Efter lite letaned så såg vi otydliga siffrof målade på träd, och drog slutsatsen att det har varit någon försöksyta utlagd. Siffror i flera färger tyder på uppföljning har skett. På något ställe hittade vi plats för jordprov, och några rör och slangar som var nedstuckna.

Av någon tog jag inga bilder. :(

Vem kan ha gjort dessa försök, och VAR hittar man mer information??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Försöksytor i min skog!

Torbjörn Johnsen  
#406752 I Tönnersjöhedens försökspark
Finns länkar till några sajter med försöksytor. Kolla om du kan hitta mer info den vägen. För någon av databaserna gäller att man måste få inloggningsuppgifter men det får man om man kontaktar sajtens admin.

Skulle vara intressant att se bilder om du får tillfälle att plåta. Good luck!

Avatar Fallback

Re: Försöksytor i min skog!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406755 Tack, har nu letat och inte hittat något. Frågar SLU.

   TS
Avatar Fallback

Re: Försöksytor i min skog!

alias  
#406760
Mangan skrev:Gick igenom min skog med en virkesinköpare, han undrade över några stolpar som stod utsatta som jag sett men inte begripiot vad de kom ifrån. Efter lite letaned så såg vi otydliga siffrof målade på träd, och drog slutsatsen att det har varit någon försöksyta utlagd. Siffror i flera färger tyder på uppföljning har skett. På något ställe hittade vi plats för jordprov, och några rör och slangar som var nedstuckna.

Av någon tog jag inga bilder. :(

Vem kan ha gjort dessa försök, och VAR hittar man mer information??


Har inte Riksskogstaxeringen permanenta provytor som kompletteras med tillfälliga?

Borde inte Skogforsk kunna ha ett finger med i spelet om det inte är Riksskogstaxeringen?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Försöksytor i min skog!

Göt  
#406770 har också någon försöksyta, har för mej att det var skogsvårdsstyrelsen som la ut den för 40-50 år sedan den är fortfarande uppmärkt

Avatar Fallback

Re: Försöksytor i min skog!

Hanatorp  
#406779
Mangan skrev:Tack, har nu letat och inte hittat något. Frågar SLU.


Hej och välkommen åter!

Jag minns från din föregångares tid att jag på ett ställe sett ett tjugotal tallar märkta med siffror. Har för mig det var oranga siffror. Jag funderade lite över det, men hade helt glömt det när du nu skrev om detta. :smile:

Avatar Fallback

Re: Försöksytor i min skog!

JPW  
#406791 Riksskogstaxeringens ytor syns typ inte alls, absolut inga målade nummer på träden.

Användarvisningsbild

Re: Försöksytor i min skog!

Göt  
#406804 hos mej är det meterlånga orange pinnar

Avatar Fallback

Re: Försöksytor i min skog!

rikard_e  
#406807 Skönt att höra nått av dig mangan! Hoppas allt är bra och att du kommer tillbaks med bloggandet till säsongen :grin:

Avatar Fallback

Re: Försöksytor i min skog!

Larsss  
#406810 Kolla på http://www.silvaboreal.com/ , där finns de allra flesta av SLUs och Skogforsks försök inlagda, om det tillhör någon av dem...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).