Skogsmiljö och Trädlära

Tornado i Finnmark

7 inlägg 3362 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tornado i Finnmark

JensSkoog  
#398910 http://www.ifinnmark.no/ulykker-og-natu ... -81-293740

Sådant väder kan inte vara bra för vare sig folk eller skog :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tornado i Finnmark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398917 Det ser inget trevligt ut. Dock ingen tornado/tromb.
Det är återigen fallvindar som ligger bakom denna skogsfällning.
Tromb = träd åt alla håll och mycket söndertrasade träd. Träd står kvar men skakar mycket grenar och topp.
Fallvind = träd ligger i stort sett sammanhåll och alltid i det håller ovädret rör sig. Rör sig åskan norr ut ligger träden åt norr. Bara brutna träd eller vindfällen. Liten kronutglesning. Det är inte så vanligt att tromber fäller stora mängder skog men fallvindar kan bli riktigt omfattande.
Störst i senare tid är i Finland år 2011-12 då det brakade ner 750 000 m3sk i Finland och dubbelt upp i ryska Karelen i samma åskoväder. Allt som inte är höst/vinterstormar är tromber i journalisters ögon när träd faller! Något som vi skogsägare bör uppmärksamma.
Lite mycket gnäll från mig men Vetlanda posten har skrivit om tromber när det är fallvindar fyra år i rad. Senast vid midsommar efter fallvindar utanför Vrigstad som drog ner 2500 m3 sk.

Användarvisningsbild

Re: Tornado i Finnmark

JensSkoog  
#398943 Meteorologen kallar det en "trombe", öch jag vet inte mycket om den typen väder och vind. Men det
anar mig att du har rätt, och att "fallvind" är en bättre beskrivning @Tåndemåla :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tornado i Finnmark

Göt  
#398945 Hamnar man i ett sånt väder är man nog illa ute

Användarvisningsbild

Re: Tornado i Finnmark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398972 Som sagt. metriologer får inte uttala sig innan fakta är fakta. Det kan vara en fallvind eller en tromb. Men innan det är klarlagt är det vad första det vad första info ingav är det det som gäller. Alltså tromb. Det är det som skiljer autoprognos och metriologens kommentar i tex, yr, smhi, dmi, meteogroup, eller vad som är just metriologens uppfattning och vad prognosen vill.

Vi kollar väder på olika sidor men vad vi ser är en datauppfattning som olika datorer räknat ut.
Då blir vi blir sura för att prognosen inte stämde. Men kollade vi vad metriologen sa?
Det är samma sak här. Vill man se om det var en fallvind eller en tromb finns alla bekräftade på SMHIs sida sedan 2015 och således inte de stora fällningarna i Värmland och Småland 2014! Detta bara inom Sverige. Jag vet att dmi har samma info.

Användarvisningsbild

Re: Tornado i Finnmark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398975 Kollar på fotboll samtidigt så är det något som inte är klart tar vi det efter att någon gjort flest mål.

Avatar Fallback

Re: Tornado i Finnmark

pontiacfarmer  
#489407 990 m tog det på gården jag bor på ... det som mor o far planterade när jag föddes /s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).