Skogsmiljö och Trädlära

Men hur är det med Skogsstyrelsens egen öppenhet?

3 inlägg 2828 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Men hur är det med Skogsstyrelsens egen öppenhet?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397272 http://www.skogsaktuellt.se/artikel/510 ... enhet.html

Men hur är det med Skogsstyrelsens egen öppenhet?

LEDARE av Rickard Axdorff
"... vi är övertygade om att alla tjänar på öppenhet kring vad som händer i skogen." Så skriver Skogsstyrelsens generaldirektör i en debattartikel från i dag rörande beslutet att hålla fast vid offentliggörandet av slutavverkningsanmälningar.

► Läs även Skogsstyrelsens uttalanden i debattartikeln

Trots vädjan från skogsbrukare har myndigheten tyvärr fattat beslut om att överdriva offentlighetsprincipen genom att fortsätta lägga upp slutavverkningsanmälningar på internet. Om detta har jag redan skrivit en ledare.

Men öppenhet gäller inte Skogsstyrelsen. Jag har sen den 10 juni via registrator begärt ut e-post från Christer Lundberg, tjänsteman på Skogsstyrelsen. Detta eftersom jag vill veta turerna i ett känsligt ärende som tål att granskas. När Lundberg inventerade ett område som anmälts för slutavverkning tillkallade han ”experterna” Christer Johansson från Göteborgs Ornitologiska Förening, Roy Jansson från Ale Naturskyddsförening, Leif Danielsson från Svenska Naturskyddsföreningen samt Göran Fransson, kommunekolog i Ale. Avverkningen på fem hektar stoppades då man hittade Sveriges vanligaste fågel i kilo mätt, tjädern. Jag är intresserad av e-posten och konversationen kring dagen då inventeringen gjordes.

Enligt offentlighets- och sekretesslagen ska myndigheten skyndsamt överlämna offentligt material vid förfrågan. Detta betyder över disk om man är på plats eller samma dag om man gör begäran från annat håll. Gör man inte det bryter man mot lagen. Det har nu gått 14 dagar.

Så här har turerna gått: den 9 juni begärde jag per telefon ut e-post från en anställd person på myndigheten genom registrator. Jag erhöll ett skriftligt svar från myndigheten den 10 juni som löd:
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din begäran om att få ut Christer Lundbergs e-post den 6-9/1 2015 och 12-14/1 2015. Pga att vi lagrar e-postloggarna i 60 dagar. Så du får vända dig till Christer direkt och be om detta.

Svar från mig samma dag:
Där ser man. Jag har dock ingen lust att göra myndighets arbete utan förväntar mig att min begäran uppfylls. Jag önskar Christer Lundbergs e-post 6-9/1 2015 och 12-14/1 2015 snarast.

Nytt mail från mig den 20 juni:
Det har nu gått 10 dagar sen jag begärde ut e-posten. Jag kan inte se att den ankommit mig och jag har inte fått någon besvärshänvisning. Kan du skyndsamt förse mig med den.

Svar från myndigheten samma dag:
Ursäkta, men jag visste inte att du fortfarande önskade detta. Jag hanterar detta skyndsamt, förhoppningsvis under veckan pga att Christer Lundberg är på tjänsteresa.

I skrivande stund, den 23 juni, har ännu inte e-posten som jag begärde ut ankommit. Det handlar om att inte lämna ut offentliga handlingar till den fria pressen, vilket är reglerat i lag. Jag har nu begärt ett skriftligt överklagningsbart beslut att gå vidare till kammarrätten.

Hur var det nu? "...vi är övertygade om att alla tjänar på öppenhet kring vad som händer i skogen."



PS Skogsstyrelsen meddelar nu via sin verksjurist att de arbetar med min begäran. Verksjuristen har talat med distriktschefen i Göteborg. De beklagar att hanteringen tagit lång tid och skyller på oklarheter huruvida begäran kvarstod eller inte. Bedöm själva. Något skriftligt beslut kommer jag inte att få då de i dagsläget räknar med att delge mig dokumenten. Vill man gå vidare är det en JO-anmälan som hägrar DS

Rickard Axdorff



   TS
Avatar Fallback

Re: Men hur är det med Skogsstyrelsens egen öppenhet?

Bosse1  
#397275 Nu hettar det till även för SS..
Grilla skogsägare går ju bra.

Användarvisningsbild

Re: Men hur är det med Skogsstyrelsens egen öppenhet?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397732 Det är bara bra att skogsstyrelsen får det lite svettigt.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).