Skogsmiljö och Trädlära

Insekter i vindfällen

6 inlägg 3580 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Insekter i vindfällen

morco  
#370404 Jag fick av stormen Helga en hel del grövre skog nerblåst, totalt runt 15 fub tall och gran. Det mesta ligger på en mindre areal och består av frötallar och granungskog i 40-årsåldern samt ett gäng med grövre björkar. Jag tänkte lämna björkarna som död ved till ”snälla” insekter utöver lite finved till kakelbrakarn. De flesta barrträden vill jag dock ta om hand som ved för insekternas skull då de ligger så samlat, men har kanske inte full avsättning för allt som ved.

Min fråga är huruvida de blir odugliga för stygga insekter om jag nu under februari bara kapar upp överblivet i 50 cm bitar och lämnar dem i skogen? Anledningen att jag frågar är att jag förra året gjorde en rejäl vedhög av gran och tall som kapades och klyvdes i mitten av april, när jag staplade in det i augusti var det fullt med borrmjöl i bägge trädslagen. Om kluven ved kastad i hög på en berghäll inte torkar tillräckligt fort så börjar man ju fundera….

/ Morgan



   TS
Användarvisningsbild

Randbarka

traktorz  
#370410 Ta även reda på björken till ved. Bättre att elda björk än tall, ty mer värme och mindre sotbildning.
Kapa upp i tremetersved, randbarka med minst två längsgående spår. Lägg upp i luftiga res, så det torkar snabbt i vårsolen.
Vi brukar klyva rotstocken av frötallar, bra till brobalkar.

Avatar Fallback

Re: Insekter i vindfällen

Tosca  
#370426 För att skydda barrved från insekter ska man nog taka den med något.
I föreskrifter för lagring av brännved tror jag mig ha läst att vältan ska täckas, eller att ett lager lövved ska läggas överst.

Avatar Fallback

Re: Insekter i vindfällen

nattuggla86  
#370429 Med de skador vi haft av barkborren känns det olustigt att lämna allt över underarmarnas tjocklek. Så granen hade jag definitivt tagit ut. Bättre att som tosca säger lägga i välta och sen täcka. Har du dessutom veden fixad till flera år.

Avatar Fallback

Re: Insekter i vindfällen

jannee  
#370431 Låter du bara granen torka riktigt är den lika "bra" dålig även om 5 år - dumt att låta något ligga kvar i skogen - kan bli sämre tider 😈

Avatar Fallback

Re: Insekter i vindfällen

morco  
#370576 Jo min tanke är ju att göra ved i första hand av granen för just barkborrens skull men min ursprungsfråga huruvida huruvida det räcker att dela upp i kortare längder funderar jag fortfarande på, är det bara grövre röjstammar som hinner torka upp tillräckligt?

Är det så att även min vårkluvna vedhög blir en yngelhärd, förra året hade jag borrmjöl i vedhögen trots den var klyvd i April, det borde väl varit barkborre?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).