Skogsmiljö och Trädlära

November stormen Gorm 2015

131 inlägg 42331 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Erre  
#354387 En grymt snabb blick över läget så här långt.
En del toppar som gått av från både ung å gammal skog.
En handfull vindfällen.
Så än så länge ser det inte så farligt ut. Men det lurar säkert någon bröt någonstans.
En bekant här hemma, en km ifrån vårt hade uppskattningsvis ca 20-25 m3 i en enda bröt.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

BjörkenPer  
#354389 Skadorna är ganska lokala häromkring, på vissa ställen så får man en "flashback" av gudrun, medans inte så mycket som en kvist fallit på andra ställen.
Rent generellt säger jag som ovanstående, stora grova lövträd som fallit, ek och asp. Tror att mycket asp har fallit då dem precis har sugit upp allt höst regn (min teori)
Kunde varit värre dock :wink:

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354394 Kollat kanske 50h och hittat 100-150fub. Några brötar och många ströträd. På en del oväntade ställen. Ser tråkigt ut! Östra Blekinge.

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354397 Okej! Då ska jag som trådskaparen hitta en bra sammanfattning. Om vi utgår från när tråden skapades var smhi bäst med 45,5 m/s just norr om Skälland på södra Kattegatt. Över 37 i Öresund och vinden gick långt in över land. Det är så förbannat, många namn just nu så jag blandar ihop de. Med jämfört med januaristormen 2015 så varade vindbyarna mycket längre 40-70 sekunder istället för 15-25 sekunder i januari. så där av lokala stora skador 29 m/s under 40 sekunder ger mer skador än högre vind under färre sekunder. De tre stora stormarna varade under minst fem timmar igår Max två. Sår det räddade mycket skog. Men som många rapporter som säger det är mycket träd knäckta och många är lövträd vilket påvisar att vinden var kraftig nog men inte tiden så mycket skog räddades där. Barr långa fiber löv korta ! Men nu är de rotryckta så nästa storm behöver inte vara så kraftig men ändå ge problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

ananders  
#354402 Det var direkt ut och börja rotkapa på jobbet idag. Jag har ingen direkt överblick över skadorna men det lilla jag sett så är det mest spridda fällor och ett mindre antal mindre brötar.

Inventering av min egna fastighet får vänta till helgen.

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354405 Drygt 3 timmars slit att ta mej ut till en större väg, trösten? var att de inte var min skog.....
Skit att markägaren som bor mindre än 1km därifrån fick inte ut tummarna kom dit o hjälpte till 😡

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354409
1448910524_image.jpeg
Mina jägare satte tornet på rätt ställe

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

sundelius  
#354419 Lider med er alla söderöver :sad: med skador från ett för denna gången stormfritt Dalsland

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354618 Enligt SMHI ska det återigen börja blåsa på måndag...

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354620 Skördarn hänger på traktorn nu och jag blir inte klar till måndag ändå :shock:

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Hema  
#354630
David S skrev:Enligt SMHI ska det återigen börja blåsa på måndag...

Ja det är väl beställt av MP, för att förevisa hur bra deras snurror funkar.. :lol:

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

alias  
#354642
gnisten83 skrev:Skördarn hänger på traktorn nu och jag blir inte klar till måndag ändå :shock:


@gnisten83:
Ont om tid eller väldigt mycket nedblåst totalt (såg dina bilder från närområdet - men är det så illa överlag neråt Ryd-Fridafors?)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

Robertberg  
#354648 22.50 på kvällen blev vi av med strömmen och den kom inte tillbaks förens vid 14-tiden på måndagen. Vissa byar längre ut i skogen fick inte ström förens senare igår tisdag.

Svenska skogsplantor har fått tälthallar sönderblåsta i Trekanten..

Användarvisningsbild

Re: November stormen Gorm 2015

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354666 Gorm kan påverka virkespriserna http://www.atl.nu/skog/s-dra-inventerar-stormskador
/Niklas

Avatar Fallback

Re: November stormen Gorm 2015

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354673 @alias, jobbar som elektriker normalt sett så de är förhoppningsvis tiden de hänger på, öppnade upp en av mina skogsvägar o där låg ett 10 tal träd över den o ströträd här o där som jag såg.
Dock var jag inte nära någon av de vanlig kantzonerna.
På vägen mot Ryd fanns 8 träd på vägen o mer betydande mängder på ett par ställen väl synligt på 5km av lite större väg.
Ska ut på fredag för att få lite bättre uppfattning

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).