Skogsmiljö och Trädlära

Konstig vinter

4 inlägg 2377 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Konstig vinter

Skogen i boden  
#352734 Har under hösten börjat hugga ner en björkskärm . Idag minus 7 grader och en dm snö . Åkte it med fyrhjulingen och trampade drivniangsvägarna på avdelningen så de ska frysa . Knappt jag kom fram stod fullt i vatten efter vägarna , känns som att det är rätt ovanligt på våra breddgrader att det är så blött och mjukt i skogen denna årstid . Inte en tendens till tjäle inte ens i hjulsåren hade vattnet frusit under natten . Skulle bli minus 15 så nu lär det väl frysa till då det är trampat



   TS
Avatar Fallback

Re: Konstig vinter

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352736 Jag hoppas på lite barmarksvinter. Det gör sniglar och andra kryp gott 8)
Även grisarna behöver lite besvär, finns otroligt med gris i skogen (södra Östergötland).

Avatar Fallback

Re: Konstig vinter

Hema  
#352762
Röjkvist skrev:Jag hoppas på lite barmarksvinter. Det gör sniglar och andra kryp gott 8)
Även grisarna behöver lite besvär, finns otroligt med gris i skogen (södra Östergötland).

Instämmer!

Användarvisningsbild

Re: Konstig vinter

stegmaster  
#352800
Röjkvist skrev:Jag hoppas på lite barmarksvinter.

Ja det gör jag med, bara det blir bra med kyla. :grin:
Mycket smidigare i skogen då, både att arbeta och ta sig fram.
Dessutan blir det ren netto på snöröjningen.
Har fast pris oavsett snömengd/röjningsrunder, så mindre snö mer netto, undar hur mange andra som skulle inngå et sådant avtal med kund?? :smile:
Ifjol blev det endast 2 runder, så bra netto då.
Men det er ju lite gambling, för man vet ju aldrig.
Blir det mer en 5 rundar er vel nettoet lagom, men skulle det bli 10 runder eller mer, då blir nettoet lågt.
Normalt brukar vara 3-5 runder.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).