Skogsmiljö och Trädlära

Skandobs - rapportera rovdjur

2 inlägg 2390 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skandobs - rapportera rovdjur

Fredrik Reuter  
#344063 Länsstyrelsen i Värmland skriver nu att de uppmanar allmänheten att rapportera rovdjursobservationer i verktyget Skandobs. Detta är ett nytt verktyg som fungerar både i webbläsare och app (Android och iOS) och ersätter det gamla Rovobs. Apparna är gratis att ladda ner och kallas "Skandobs Touch". Hela tjänsten samordnas mellan Sverige och Norge så observationer från båda länderna finns i databasen.

Lägger man in en observation i verktyget så går automatiskt SMS ut till rovdjurssamordnare i länet där observationen gjorts.
Om det är intressant kan då Lst vara snabbt på plats och göra fler undersökningar.

Skandobs data finns också publicerat på webben - http://www.skandobs.se/ och där kan man gå in och se exakta uppgifter om observationer, koordinater, typ av djur, datum och bilder.

Har du gjort några rapporter, eller kommer du göra?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skandobs - rapportera rovdjur

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344089 Jag har rapporterat observation av varg idag, nu har jag sett gråben två gånger och båda gångerna betedde den sig exakt likadant. Tredje vargrapporten från min firma sen vi såg den första för 5-6 år sen, massor med rapporter från de här trakterna den senaste tiden.
Rapporterade på rovobs, undrar om den används fortfarande?

Björnspillning och andra spår av bamse har man sett så jäkla mycket så man skulle crasha databasen om man knappade in alla :mrgreen:

Lodjur har jag lyckats få se också men inte rapporterat, de är väl rätt vanliga ändå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).