Skogsmiljö och Trädlära

Döda, risiga tallar

6 inlägg 3944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Döda, risiga tallar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343691 När jag var ute i skogen idag så upptäckte jag några tallar. Som börjar se lite risiga ut i grenverket.

I våras när jag hämtade vindfällen. Noterade jag några gamla döda tallar. Nu har det utgått några till i sommar. Nu funderar man på om det är en pandemi på gång. Eller om det är enstaka händelser.

1443384396_018.jpg


1443384611_017.jpg


1443384806_021.jpg


Frågan är om det räcker med att ta ner dom dåliga. Eller om ska sopa ner hela beståndet som är uppemot ett hektar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Döda, risiga tallar

JensSkoog  
#343696 Hur är marken där dom står? Är det bra tallbonitet, eller står det mycket vatten i grunden? Vet inte hur sommarn har varit där du holler till, men här har all skog stått med vatten till knäs :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Döda, risiga tallar

Elfving  
#343723 Så där kan det se ut om man har en bäverdamm på fel ställe. Inget i ditt inlägg gör det troligt att så skulle vara fallet.

Användarvisningsbild

Re: Döda, risiga tallar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343764 Nä vatten spåret kan vi utesluta. Dom står höglänt :grin:

Problemet är att berget går upp i dagen på sina ställen. Var väldigt blockigt när jag röjde beståndet jämte. Berggrunden är väldigt nära på sina håll.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Döda, risiga tallar

T Landström  
#343765 Kan det vara märgborren?

Användarvisningsbild

Re: Döda, risiga tallar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343766 Det ser ut som ett angrep av blå praktbagge som är rödlistad men kan knäcka enstaka oftast solbelysta allar. Isåfall syns angreppet på de grövre solbelysta ytorna. Det var angrepp 2006-2007 som följd av den vara sommaren 2006. Förra sommaren var också varm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).